2024


  2023


  2022


  2021


  2020


  2019


  2018


  2017


  2016


  2015


  2014


  2013


  2012


  2011


  2010


  2009


  2008


  2007


  2006


  2005


  2004


  2003


  2002


  2001


  2000


  1999


  1998


  1997


  1996


  1995


  1993


  1990


  1989


  1986


  1984


  1981


  1980


  1979


  1978


  1977


  1976


  1975


  1973


  1971


  1970


  1969


  1968


  1966


  1965


Ohlížení bez nostalgie

Nakladatelství Galén vydalo Jaroslavu Hutkovi trojalbum nazvané jednoduše Lucerna Live, s podtitulem Tenkrát za sametové revoluce. A ještě dva vysvětlující podnázvy by mohl tento počin nést: komplet a 21. ledna 1990.
Datum je důležité, na Hutkových mluvených komentářích mezi písničkami je krásně vidět, jak se tehdy vše řítilo vpřed vpravdě mílovými kroky - a zítra tehdy opravdu znamenalo včera... A není to pouze ve chvíli, kdy dlouze mluví o Václavovi a o tom, proč jej – všichni samozřejmě vědí, o jakého Václava jde – přemlouval, že bude lepší, když nepodepíše Chartu 77 a bude spíše hrát, či poznamená, že ministryně spravedlnosti je slušný člověk...
Stačilo totiž, aby uběhly pouhé dva měsíce, a dříve nepředstavitelné bylo vlastně zcela normální. Hutka, ale i Karel Kryl a další objížděli republiku, Vašek byl na Hradě a bolševik se zdál být navždy zahnán do bezvýznamnosti. I z tohoto úhlu jsou Hutkovy tehdejší promluvy zajímavé.
Jak již bylo naznačeno, na trojalbu najdeme všechny písně, jež tehdy v Lucerně zazněly, až na čtyři, v nichž byly chyby. Je celkem pochopitelné, že při výběru písní nemohl písničkář pominout již zmíněnou píseň o Karlu Havlíčkovi (a Havlovi), ale ani své „hity“ Litvínov či Náměšť; mezi dvaceti devíti písněmi, které během čtyřhodinového koncertu zazněly, byly i Hutkovy adaptace moravských lidovek, například Stůj, břízo zelená nebo Hádala se duše s tělem. Všechny čtyřtisícové publikum dobře znalo a dávalo to dostatečně najevo.
Rozhodně je dobře, že na albu najdeme i Hutkovu píseň nejlepší – i kdyby totiž nenapsal nic jiného, Pravděpodobné vzdálenosti shrnují na ploše pěti minut vše, čím Hutka – ale nejen on – v roce 1967 žil a jak nazíral na svět. Sám k tomu ostatně před lety napsal: „Nejzávažnější píseň z té doby a možná moje nejzávažnější píseň vůbec je píseň Pravděpodobné vzdálenosti. Později mě několikrát, když jsem o svém písničkaření zapochyboval, zase k písničkaření vrátila. Je to jakési moje filozofické krédo, které jsem sice vyslovil v devatenácti letech, ale cítím ho tak dodnes.“ Potěší i zařazení Ježíška z téže doby, což je citlivě přetextovaný Donovan, stejně jako další stará píseň – Slunečnice (autorem hudby je Bob Dylan).
Vedle těchto písní Hutka zahrál i odlehčenější kousky, jako jsou Cizinci, parodující davy turistů, nebo Tkanička, jedna z písní o „obyčejných“ věcech. Koncert, a tím i kompletní nahrávka, je tak vyvážený, nemudruje se zde celou dobu. Jistě sympatické je přidání třetího disku, na němž najdeme jakýsi „výběr nejoblíbenějších písní“, pochvalu zaslouží i výtečný zvuk nahrávky, již pořídil Petr Benesch.

Josef Rauvolf, Lidové noviny, 5. 1. 2015