2024


  2023


  2022


  2021


  2020


  2019


  2018


  2017


  2016


  2015


  2014


  2013


  2012


  2011


  2010


  2009


  2008


  2007


  2006


  2005


  2004


  2003


  2002


  2001


  2000


  1999


  1998


  1997


  1996


  1995


  1993


  1990


  1989


  1986


  1984


  1981


  1980


  1979


  1978


  1977


  1976


  1975


  1973


  1971


  1970


  1969


  1968


  1966


  1965


Rozhovor s Jaroslavem Hutkou na lince Praha - Agonda

Nad rozhovorem s Jaroslavem Hutkou by se spokojeně usmíval teoretik médií Marshall McLuhan, který už v šedesátých letech svět definoval prorocky jako „globální vesnici“. Probíhal totiž po e-mailech mezi Prahou a jihoindickou Agondou, kam to bylo s diktafonem poněkud z ruky. Jeden z hlavních aktérů první písničkářské generace totiž tento měsíc oslaví kulaté jubileum, jež mimo jiné vydavatelství Galén připomene novým albem V rozpitých barvách, archivním výběrem Sladké žluté i básnickou sbírkou, která se jmenuje právě Agonda.

Na jaké hudbě jste vyrůstal a kdy jste začal psát své první písničky?
Já mám pocit, že na žádné. V dětství a později jsem měl rád Voskovce a Wericha, vím, že mě v pubertě oslovil rock’n’roll a pak nová muzika jako Beatles a všechno, co šlo s nimi v šedesátých letech, ale beru to spíš jako automatickou kulisu času. Nic jsem nevyhledával. Bral jsem to, co přišlo samo. Mě oslovovalo výtvarné umění. A k písničkaření jsem přišel, že jsem chtěl sdělovat „velké“ myšlenky a písničky byla cesta, jak být také u toho. První písničku jsme s Veitem napsali o Vánocích 1966. Jmenovala se Hospodskej a hraju ji dodnes.

Zpočátku jste vystupoval hlavně ve dvojici – s Vladimírem Veitem, Petrem Kalandrou, Hvězdoněm Cignerem nebo Vlastou Třešňákem. Vyhovovalo vám, že jste se na koncertech o výdej energie mohl podělit?
V tom věku mluvit o výdeji energie asi nejde mluvit. Člověk jí má až moc. Ale tím, že jsem se nepovažoval za muzikanta ani zpěváka, jen textaře, tak jsem chtěl hrát s muzikanty a zpěváky. Hrát jsem chtěl proto, abych byl u toho, ale představoval si jen jakousi doprovodnou kytaru. Čas se tak nádherně otevíral svobodě, že jsem chtěl být mezi lidmi, a to jde nejlépe koncertováním. Ale bral jsem to jako provizorium. Návštěvu v zajímavém světě, který se právě rodil. Plán jsem měl, že za nějakou dobu se vrátím do své krajiny. A to byla grafika, malířina a tak. Když Kalandra někdy koncem roku 1968 nečekaně s rodiči zmizel do Afriky, tak jsem se najednou musel stát zpěvákem. A bylo to. S Třešňákem to byl básnický experiment, velmi jsem ho obdivoval a on mě, ale padlo to na tom, že jsem ho tlačil do nějaké kázně, a tak se vzbouřil. S Hvězdoněm to byl úlet do úplně jiného písničkářského světa, ale už byl rok 1970, kdy jsme byli všichni definitivně v okupované zemi a nebylo návratu zpět, ale ani cesty dopředu. V tom celonárodním ztroskotání to bylo celkem zoufalé sebezachraňování. V tom roce, kdy mnoho lidí emigrovalo a za nimi se zase neprodyšně zavřely hranice, všechny organizace byly zrušeny, kluby přestaly fungovat, to byl čas strašné samoty v přeplněné Praze. Každý byl v tu chvíli sám.

Kompletní velký rozhovor Pavla Víška s Jaroslavem Hutkou a spoustu dalšího zajímavého čtení o muzice najdete v dubnovém čísle magazínu Rock & All! (autorizovaný text najdete ZDE)

Rock & All, Pavel Víšek, 15. 3. 2017