2024


  2023


  2022


  2021


  2020


  2019


  2018


  2017


  2016


  2015


  2014


  2013


  2012


  2011


  2010


  2009


  2008


  2007


  2006


  2005


  2004


  2003


  2002


  2001


  2000


  1999


  1998


  1997


  1996


  1995


  1993


  1990


  1989


  1986


  1984


  1981


  1980


  1979


  1978


  1977


  1976


  1975


  1973


  1971


  1970


  1969


  1968


  1966


  1965


Pravdě podobný H.

Každý z velkých českých písničkářů vlastně redefinoval, čím může písnička být: „vynalezl“ její trochu jiné pojetí, ať to byli V+W, Kryl, Merta, Janota, Voňková nebo Navarová. Dobře uleželé nahrávky Jaroslava Hutky z roku 1977 teď ukazují, jak suverénní a ničemu nepodobný byl jeho autorský repertoár z posledních let před emigrací. Pravděpodobné vzdálenosti, jež vydává v pečlivé reedici Galén, jsou zprávou s dikcí, kterou dnes nikdo nepoužívá (vzdáleně možná někteří rappeři), přesto je jasné, oč tu jde.
Troufám si tušit, že léta po Hutkově návratu ho mnoha lidem zafixovala buď jako předzpěváka lidovek, nebo autora k nesnesitelnosti obehraného „co je nejkrásnější, co je nejkrásnější“, tedy Náměšti. Tohle album (vydané prvně švédským Šafránem v roce 1979) je jiné.
Hutka tu ve vlastních písních jde na dřeň témat své doby, ale při dnešním poslechu vlastně stálých: nejvíc asi té titulní, kterou si k silvestrovskému bilancování pustí jen drsná povaha („byly to jen přemety a žádná cesta životem“). Kdo nikdy anebo pár let neslyšel text (předělaný z pretextu Pavla Kohouta) Kat Mydlář, čeká ho vybroušená palba bez zbytečných míst, humor mrazivý nejen pro pointu („proč nás maj stínat cizozemci, když líp to můžem udělat“), ale i pro paradox kramářského valčíčku a Hutkovu lišácky „jevištní“ dikci. A posluchači nadšení slavnou Velkou zpovědí od Nohavici si můžou poslechnout Církevní tatíky a objevit, co si Hutkův obdivovatel – třeba podvědomě – vypůjčil.
To album, sestavené Jindřichem Kučerou, je jak z jednoho kusu – přes všechny paradoxy a zákruty, od patosu písně věnované Vlastě Chramostové až k výsměšné Sociální baladě. Leccos tu zestárlo, ale ne Hutkův styl: na to je příliš mimo jakékoli (i dobové) normy.
O lidech, jako je Hutka, míváme často ustálenou představu. Jenomže stačí, aby místo klišé z médií znělo chvíli samo jejich dílo, a něco mnohem plastičtějšího a otevřenějšího rozmetá pravdě nepodobné klišé. Skladatel John Cage pro ten stav posluchačské otevřenosti měl gratulantský pozdrav: šťastné nové uši! Tak tedy – happy new ears!

Pavel Klusák, Lidové noviny, 30. prosince 2010, s. 8