2024


  2023


  2022


  2021


  2020


  2019


  2018


  2017


  2016


  2015


  2014


  2013


  2012


  2011


  2010


  2009


  2008


  2007


  2006


  2005


  2004


  2003


  2002


  2001


  2000


  1999


  1998


  1997


  1996


  1995


  1993


  1990


  1989


  1986


  1984


  1981


  1980


  1979


  1978


  1977


  1976


  1975


  1973


  1971


  1970


  1969


  1968


  1966


  1965


Hutka poslal na Zemana smrtku. To už není protestsong, ale nevkus

„Miloš je zhroucený a oči v sloup, z cigaret zvedá se štiplavý čoud, zubatá už na Hrad chvátá,“ zpívá se v novince Jaroslava Hutky Miloš a Zubatá. Uznávaný písničkář v ní posílá na prezidenta Miloše Zemana smrt. A to je ještě silnější kalibr, než když pranýřoval Jaromíra Nohavicu v Udavači z Těšína.

Pro Hutku mluví skutečnost, že má ke svým politickým postojům pádný důvod. Jako signatář Charty 77 byl komunistickým režimem donucen k emigraci, z níž se vrátil za listopadového převratu 1989 a od té doby velmi kriticky sleduje všechny společenské výkyvy, které považuje za možnou hrozbu.

Nutno také ocenit, že Hutka zůstává ve svých postojích otevřený a neměnný. Ostatně rovněž v songu k výročí republiky Sto let zmiňuje „naději s Václavem Havlem zničenou Klausem“ a „dalších třicet let zas život v neshodě... udavač ve vládě, opilec na Hradě“, kdy je podle něj „národ v exekuci, v dluhové pasti“.

Že se písničkář vyjadřuje k věcem veřejným, je zcela namístě, člověk mu může zazlívat leda laciná klišé jako „ústava tancuje v šaškovském kabátě“ nebo „zoufalství zrady, teskná bezmoc, pekelná propast budoucna“, která zase znějí v písni věnované padesátiletí okupační invaze nazvané Srpen.

Ale protestsong končí tam, kde začíná posílání jiných na smrt. Ať už se Hutka zaštiťuje Masarykem, jenž se prý „v hrobě obrátil, zařval, co je to za chlapa, a na zubatou se obořil, kde se zase dneska fláká“, nebo pohřební károu, kdy „andělé šťastní a radostní zpívají Václavský chorál“, je to hrubý nevkus. Bez ohledu na to, že jde o prezidenta, přát komukoli smrt nepřísluší ani básníkům.

Když s kontroverzním textem přijdou nositelé radikálních nálepek jako Daniel Landa či Tomáš Ortel, nezůstane na nich nit suchá. U Hutky se to bere jaksi shovívavěji, s pochopením vůči osobní hořkosti. Ale hranice mezi protestem a nenávistí se překračuje právě okamžikem, kdy se vzývá smrt.

iDnes, Mirka Spáčilová, 6. 8. 2018