Vážení přátelé,
tohle, o čem teď píšu, je asi můj nejslavnější zaznamenaný
samostatný koncert. Odehrál se 21. ledna 1990 v pražské Lucerně. Trval
tři hodiny a vydávám ho samopalově na třech CD rozdělených na první
půli, druhou půli a přídavky, které samy o sobě zabraly skoro čtyřicet
minut.
Koncert byl prý vyprodán za čtyři dny. Nevím už kdo ho
pořádal, já tehdy dostal za natřískanou Lucernu honorář dva tisíce
korun a Supraphon ze setříhaného záznamu vydal dvoudesku Návrat.
Dvoudeska byl ale můj nešťastný nápad, protože výroba obalu
představovala tehdy tak strašný technický problém, že trvala skoro
rok. Deska vyšla až po Vánocích 1990, tak nejenže propásla vánoční
trh, ale padla už do doby, kdy nadšení z převratu, kterému říkáme
"revoluce" nebo sametová revoluce, už docela opadlo. Nějakou dobu byl
také pokus o název "něžná revoluce". Já tomu pak začal říkat "plyšová
revoluce" neboli "Plyšák", ale i to už odvál čas.
V únoru 1990 však nadšení z převratu stále panovalo a tohle je
tedy ještě revoluční koncert. Nahrávku Supraphonu nemám, desku už po
druhé také nikdy nevydali, ale naštěstí se zachovala nahrávka od Petra
Benesche, který ten koncert zvučil a tehdy zcela "revolučně" si to ze
svého pultu už nahrával digitálně, takže jeho nahrávka je daleko
kvalitnější než to, co vydal Supraphon.
Petr Benesch byl zkušený zvukař a měl by určitě dostat nějakou
medaili za nahrávky, které z dob bolševismu zachoval. Všechny peníze,
co vydělal, investoval do magnetofonových pásků, natáčel všechny
koncerty, které zvučil, a myslím, že zvučil denně. Takže i já jsem u
něj v archivu našel nahraný téměř celý svůj repertoár z let 1971 -
1975 a snad u dvou desítek písní se zachoval pouze jeho záznam. A
tohle může říct i celá tehdejší country a folková scéna. Zaznamenal
dvacet let polooficiální hudební kultury v období ruské okupace, tedy
období, kterému se přiblble a komunisticky pokrytecky říkalo
normalizace.
Tento koncert, který jsem nazval LUCERNA 90, je hlavně veselý
a jsou na něm všechny moje písně, které byly tou dobou populární.
První půlka vypadá takto:
01. kec úvodní AHOJ
02. STŮJ BŘÍZO ZELENÁ (lidová)
03. kec až historie vysvětluje
04. SLUNEČNICE (B. Dylan/J. Hutka)
05. kec první šňůra
06. JEŽÍŠEK (P. Dononvan/J. Hutka)
07. PRAVDĚPODOBNÉ VZDÁLENOSTI (V. Veit/J. Hutka)
08. kec reprezentování v Holandsku
09. HANČI, ČIČI A ČEBABČIČI (H. Cigner/J. Hutka)
10. TKANIČKA (J. Hutka)
11. kec starobinec v Hilversum
12. VELRYBA A NULA (J. Hutka)
13. kec o čem budeš teď hrát?
14. VOJÁK (P. Kalandra/J. Hutka)
15. kec protest - ladění
16. SOCIÁLNÍ BALADA (J. Hutka)
17. HAVLÍČKU HAVLE (J. Hutka)
18. kec založení strany o navrácení azbuky
19. MORAVA (J. Hutka)
Těchto téměř sedmdesát minut běží jako na drátkách a myslím,
že je to úplně dokonalý obrázek tehdejší atmofséry, takže není co
dodat. Druhá polovina se malinko zasekla.
01. kec o Třešňákovi
02. MINULOST MÁVÁ NÁM (J. Hutka) (KIKSY)
02. kec odkabátění - horko
04. ABYCHOM NÁHODOU (V. Veit/J. Hutka) (POKAŽENO)
05. SLOVENSKÉ DĚJINY (J. Hutka)
06. kec živnostníci
07. HALELUJA TRAMVAJE (V. Veit/J. Hutka)
08. kec prej bude deska
09. HAVLÍČKU HAVLE (J. Hutka)
10. kec nepodepsání Charty 77
11. KAMNA (J. Hutka)
12. kec napíšu obhajobu
13. ČTYŘI SLONI (J. Hutka) (KIKS)
14. HROMADA SMETÍ (H. Cigner/J. Hutka)
15. kec hradní stráž
16. TANGO O PRAZE (H. Cigner/Z. Růžová)
17. kec pan vrchní
18. CIZINCI (H. Cigner/Z. Růžová)
19. kec koncerty v Budapešti
20. NÁMĚŠŤ (J. Hutka)
Ono zadrhnutí mělo kořeny ještě v bolševismu. Jako první na
mne padla tíha z vína, které jsem si tam v Lucerně koupil u pultu,
kousek od pódia. Na koncertech piju červené víno, lépe mi po něm drží
hlas, ale snažím se opatrně dodržet biblické pravidlo, že "tvé jest
víno Hospodine, kterým obveseluješ srdce člověka."
Před začátkem koncertu, jehož příprava zabrala skoro dvě
hodiny, jsem vypil jednu dvoudecovou sklenici. Na první půlku jsem si
dal další a na druhou půlku jsem načnul třetí sklenici. Jenže to víno
byl takový ten rudý odpad, který se za bolševika vyráběl a ten se po
požití neprojevoval dobrou náladou, ale tupostí. Mám zato, že ta vína
byla napůl jedovatá. Síra a síření prý tehdy byly důležitým vinařským
komponentem. A podivný zážitek z pití vína byla také moje velmi ranná
zkušenost z exilu.
V jednom z prvních dnů po příjezdu do Holandska v říjnu 1978,
na Západě jsem byl poprvé, jsme si s tehdejší ženou koupili v jakési
rotterdamské samoobsluze několik lahví červeného vína. Večer jsme si
je začali slavnostně otvírat a pili a po nějaké době jsem zjistil, že
mám v sobě jiný pocit, než který po červeném vínu znám. Nezačalo mi
být blbě a pak blbě opile. Bylo mi pořád radostně a to i když už se mi
začal motat jazyk i nohy. Pořád mi bylo fajn a druhý den mě nebolela
hlava. Do té doby jsem měl zato, že bolehlav je automatická daň za to,
že člověk pije víno. Taky se tomu tehdy říkalo lamplot nebo dunihlav.
Takže asi první moje emigrantské stížnosti byly, že to víno je nějaké
divné, asi podvod, protože se to nechovalo vůbec jako víno, které jsem
pil do svých třiceti let. Brzy jsem ale pochopil, že do té doby jsem
nikdy nepil víno, ale jakési rudé slivky z moravských družstevních
sklepů. A tyhle slivky mě ještě dohnaly i na mém lucernovém koncertu.
Začal jsem v druhé polovině dělat kyksy a jednu píseň jsem nebyl vůbec
schopen dozpívat, než jsem se zase probral. Ale probral jsem se do
dalšího problému.
Totiž v bolševismu pinglové, šatnářky a kulisáci byli
neurvalou nadřazenou vrstvou, která měla pocit, že prostor, ve kterém
pracuje, jí patří. Návštěvník koncertu nebo hospody byl kdosi
podřadný, kým nadřazená vrstva pohrdala. A to mělo ještě silnou
setrvačnost i mnoho let po bolševickém pádu. Ostatně některé
prodavačky v obchodech a číšníci v hospodách se tak chovají dodnes. A
já se tehdy vůči těmto lidovým vladykům dopustil neomalenosti, protože
jsem na jejich teritoriu udělal svůj koncert příliš dlouhý. Oni už
chtěli domů, tak na sebe začali upozorňovat. I v plné Lucerně, kde je
však publikum soustředěno na jednoho zpěváka, je samozřejmě ostré
cinkání mincí, flašek a sklenic z bočních barů slyšet přes celý sál.
Obvzlášť když páni vrchní v bílých košilích chtěli, aby to slyšet
bylo. Jak jinak donutit zpěváka, ať už toho konečně nechá? Po
přestávce už stejně žádná tržba není. A o to blbější bylo, že se
nahrávalo. To bylo personálu samozřejmě úplně jedno.
Dostal jsem se s nimi do křížku, požádal jsem je, aby byli
zticha, ale od pravého baru na mne jeden pingl začal pokřikovat, ať už
vypadnu, že chce domů. V sále sedělo bezmocně asi čtyři tisíce lidí.
Bolševismus sice padl, ale číšníci stáli pořád pevně na pozicích
znárodněných zákazníků, kteří tedy ani náhodou nebyli jejich pány.
Tyto části Petr Benesch z nahrávky vyhodil, ale z toho, co tam na
nahrávce zbylo, lze pochopit, že ten konflikt proběhl. A to jsem
netušil, co mě ještě čeká při přídavcích.
přídavky:
01. kec znalci
02. DUŠE A TĚLO (lidová)
03. kec až budu vyprávět
04. LITVÍNOV (Š. Rak/J. Hutka)
05. kec špatně jsem se díval
06. TAK MÁ MILÁ (J. Hutka)
07. kec už není co hrát
08. ROZCVIČKA (H. Cigner/Z. Růžová)
09. kec zahrát baladu
10. MYŠ (J. Hutka)
11. kec vy jste blázni
12. PÁNBŮ NA POLI (lidová)
13. kec je to poslední
14. MRAČÍ SE MRAČÍ (lidová)
Když jsem koncert skončil, tak jsem po mnohých úklonách zapadl
za sametovou oponu. Tam stál kulisák v montérkách. Jinak byli všichni
v sále a účastnili se vyvrcholení koncertu.
"Přidávat ale budeš jenom jednu písničku!" Vyjel na mne
výhružně. "Už to máš i tak dost dlouhý a já se chci taky někdy dostat
domů," dodal. Stál jsem za tím sametovým hadrem v hukotu mohutného
potlesku a vůbec nechápal, co říká.
"Co?" zeptal jsem se ho nevěřícně. Tak mi to zopakoval ještě
jednou a dodal, že pak už mě zpátky nepustí. Díval jsem se na něj jak
na Marťana a vůbec mi nedocházelo, co tím myslí. Vylezl jsem zase zpět
na jeviště a vypustil blba z hlavy. Po prvím přídavku mě nechal se
vrátit, jenže píseň Litvínov je dlouhá a pro toho vola asi zcela
nepochopitelná, takže po ní mi oznámil, že už mě tam nepustí a
zastoupil cestu. Za sametem tleskalo zhruba čtyři tisíce lidí, ale zde
jsem byl s tím pitomcem sám. Tak jsem halt čekal. Lidi asi mysleli, že
je napínám.
"Tak jim běž říct, že mě tam už nepustíš", promluvil jsem k
němu klidně. Za jeviště přiběhli nějací lidé s otázkou: "Ty už
nepřidáváš?"
Kulisák ustoupil a já se zase vrátil na prkna. Nechal mě ještě
pár písniček být, jen na mne pokřikoval nějaké poznámky, že už fakt
chce domů, ale po písni PANBŮ NA POLI si stoupl přede mne a roztáhl
ruce. Pár lidí v zákulisí na něj začalo ječet, co si to dovoluje, ale
to mu bylo jedno, vypadal, že by se snad i porval. S pomocí jiných
jsem se ještě jednou prostrkal na jeviště a vlastně už jsem to chtěl
mít také za sebou. Tak jsem zahrál MRAČÍ SE MRAČÍ. Když jsem zase
zapadl za samet, tak mne zezadu obejmul do pevného sevření a nepustil.
Já se cítil bezmocně, protože jsem před sebou držel kytaru a nemohl
jsem se nijak ohnat, abych kytaru nepoškodil. Byl sice menší než já,
ale pěkný pořízek, a řval mi do zátylku, že se tam už nevrátím, že jen
přes jeho mrtvolu.
Odtrhli ho ode mne, ale to už byl stejně konec. Závěr mého
možná nejslavnějšího koncertu. ...Tuším, že je v tom jakási symbolika.
Tato tři CD stojí 400 Kč a mohu je poslat na dobírku.
Obaly jsou má ruční práce, matrice vyřezávám z gumy.
Srdečně zdravím - Jaroslav Hutka