Od 15. března 1939 se jezdí vpravo

  Nejsem na výročí, ale některá data ve mně evokují otázky. Do roku 1939 se u nás jezdilo vlevo. 15. března 1939 přijela Hitlerova armáda vpravo a to už tak zůstalo. Ale zůstaly ještě jiné věci v našem vědomí a chování. V roce 2007 jsem na to myslel na Larzacu v jižní Francii u říčky La Sorgue a vznikl text BÖHMEN UND MÄHREN. Láďa Veit k tomu napsal melodii:

  14. března 1939, den před tím, než se u nás začalo jezdit vpravo, došlo pro tehdejší Čechoslováky k docela podrazáckému založení Slovenského státu. Mělo to své důvody, stejně jako to, že se tím v padesátých a šedesátých letech nikdo nezabýval. Jsem z Moravy, takže Čechy i Slovensko mi byly v dětství stejným domovem, i když měly pro mne své jazykové zvláštnosti. Bylo to prostě Československo, do kterého jsem se narodil, které jsem měl bez ohledu na bolševiky rád, a které bylo v noci na 21. srpna 1968 přepadeno ruskou armádou. Zažil jsem to v Praze z první ruky, protože jsem tehdy bydlel mezi rozhlasem a Národním muzeem. K tomu šoku se ještě přiřadila pro mne nesrozumitelná událost, že Slovensko si dva měsíce po invazi, 28. října 1968, vynutilo vyhlášení federace. V situaci okupované země, kdy platilo jen právo nepřátelské armády, to bylo divné. V tu chvíli nejistoty to na mne působilo, jako kdyby byly okupovány pouze Čechy, Morava a Slezsko, a Slováci využili situaci k rozbití státu. Řekl jsem o svém pocitu příteli Mirkovi Horynovi, který studoval dějiny umění.
  „To není poprvé, to už se stalo 14. března 1939“ a vyprávěl mi historii, kterou jsem neznal. Divné, zvláštní, neznámé, nepochopitelné, nakonec jako historie sama.
  V sedmdesátých letech jsem na Slovensko jezdil koncertovat, bylo tam stejně dobré publikum jako v Česku, měl jsem tam kamarády a mám je dosud, a jak se všechny ty otázky ve mně motaly, tak z toho v roce 1975 vznikla píseň SLOVENSKÉ DĚJINY:

  Publikum na Slovensku tehdy tleskalo po každé sloce. V exilu jsem pak objevil jiné Slovensko. Slovenské spolky se separovaly od českých a koncerty pro ně byly nemožné. Po převratu mě, myslím právě kvůli této písničce, na Slovensko přestali zvát.
  Československo se rozdělilo a Slovensko si za den založení vybralo 14. březen. Čas ale míjí a vše srovnává, jen v některých z nás zůstávají otisky jakýchsi dojmů a vytváří pocity zvláštních souvislostí.
  Jsme Češi a dodnes máme rádi obsah toho, co nese slovo "československo". Ale ve skutečnosti je to tragicky neúspěšný projekt, který se stále rozpadal, až se rozpadl úplně a zkazil život velkému množství svých obyvatel. Projekt, o kterém toho navíc ani moc nevíme.
  Dva týdny před koncem První světové války, 28. října 1918 v jedenáct dopoledne, prý Alois Jirásek u sochy svatého Václava přečetl prohlášení o založení Československa. A bylo to. Když pak skončila válka, nebylo už o čem jednat. Dnes to působí tak, že od sochy Václava se potom zašlo do trafiky, koupila se mapa nového státu, pověsila se na zeď a bylo dobře. Jenže mapa nebyla, a jak později říkali Maďaři: "Hranice Česloslovenska vznikly na bodácích československé armády vedené francouzskými a italskými generály." A v této chvíli začínáme tápat. Sedmidenní územní válka s Polskem začíná 23. ledna 1919. Polákům šlo o území obývané Poláky, nám o historická území dávného Království českého. Na jednotném území habsburské říše a císaře pána se hranice dvou nových států teprve diplomaticky domlouvaly v daleké cizině a na místě vynucovaly divně vznikajícícmi armádami. Ale fakticky jsme tu železniční trať z Bohumína do Košic vybojovali, a o tu šlo především. Nějak se to pak diplomaticky obhájilo, že Poláci vlastně bydleli na "našem“. Hmm. Rakušanům zase vadilo zabrání Mikulova, Břeclavi a Znojma, ale halt prohráli válku, tak do „našich“ historických nároků neměli co mluvit. Německy mluvící Rakušany se pak z těch měst podařilo vyhnat až po druhé světové válce, spláchli se s takzvanými „Sudeťáky“. Poražení Němci do našich hranic na svém území také neměli co mluvit. Češi se totiž jako váleční superdezertéři stali vítězi ... no, to zní nevhodně: prostě Češi za První světové války prozřeli a došlo jim, že jejich místo je na druhé straně fronty. Zákopy byly blízko, přebíhalo se snadno, a když se v ruských zákopech začala zpívat píseň Kde domov můj, tak už nebylo v rakouských zákopech co řešit. Asi bych to udělal taky.
  Po založení republiky byli Maďaři poslední sousedi, které bylo nutno si znepřátelit. Ale maďarské Tatry k "našemu" Československu připojili slovenští emigranti v Chicagu. Fajn. Jenže dohody za Velkou louží nebyly na Slovensku tak úplně známé, proto se tam vydala česká armáda, aby ty místní přesvědčila. Možná v první chvíli jen taková armádní tlupa. Neúspěšně. Až francouzský generál Šnejdárek, který vedl tažení proti Polsku, situaci vyřešil. Vojenskou lstí Senegal vyhrál v červnu 1919 bitvu o Zvolen a Slovensko bylo připojeno v nečekaně širokých hranicích. Ono je to vlastně docela sranda:
  „…Šnejdárek mínil útočit na Maďary ve směru Levice od severu. Francouzský generál Schüler, Alsasan, měl útočit ze západu. Béla Kun pravděpodobně velel bolševikům. Jelikož Šnejdárek neměl téměř žádné zálohy, rozhodl se pro lest. Zavolal si jednoho z důstojníků a dal mu příkaz, aby vyrazil směrem ke Košicím a vzal s sebou asi stovku vojáků v plátěných uniformách. Tito vojáci si museli načernit tváře a ruce a na hlavu si uvázat ne zcela bílé šátky jako turbany. Na každé železniční stanici pak museli vystoupit, chodit po peróně a hovořit nahlas senegalsky. Důstojník oponoval, že nemá ani jednoho vojáka, který umí senegalsky. Šnejdárek jej ubezpečil, že stačí, když budou něco nesrozumitelně drmolit, ale srozumitelné musí být slovo Senegal. Počítal s tím, že nejeden maďarský špión se tohoto slovíčka chytí a údaje trochu přežene, aby dostal vyšší odměnu. „Senegalci“ vystoupili pouze v Žilině a v Košicích, přesto za 48 hodin v Pešti „věděli”, že Franchet d´Esperey, vrchní velitel spojenecké armády na Balkáně, poslal Šnejdárkovi přes Rumunsko jako zálohu dva pluky Senegalců (asi 6000 vojáků). Z Pešti se poté dezinformace dostala na frontu, kde řada maďarských vojáků nechtěla padnout do zajetí a vrhala se do řeky ze strachu před lidožrouty. Senegalce tvořili mladí vojáci z Vršovic v Praze.“
  Podkarpatská Rus na ocase mapy byla připojena až 4. června 1920. Založení či dovršení Československa by se tedy mělo slavit až 4. června, ale my máme Jiráska a historie se prostě jinak děje a jinak zaznamenává. Události a jejich zápis spolu nějak souvisí, ale je občas dřina tu souvislost najít, a někdy tam prostě není.
  Dnes, kdy se dějiny zase pohly a rozhodly se nás hodit do nové skutečnosti a možná vyhodit z Evropské Unie, se ty divné pocity a otázky vrací. My, zbytkové Česko, jsme se s dobytým Slovenskem a kdysi znepřáteleným Maďarskem a Polskem, stali divnou a úplně blbou koalicí neochotných, obrácených proti západu. A komu to prospívá kromě Kremlu? Postkomunistická koalice nepoučených. A Angela Merklová volby ve třech německých spolkových zemích před pár dny neprohrála, jak koalice neochotných doufala. Stojí si stejně neotřesitelně jako předtím, možná dokonce lépe. Posílili ovšem fašisté Václava Klause, ale jen na takovou úroveň, že budou víc otravovat. K žádné změně to v Německu nepovede, což je pro mne dobrá zpráva. Je to dobrá zpráva i pro Evropu. Ale Kreml se nevzdá a bude dál hýčkat svou koalici nepoučených.
  A co teď s našimi hlubokými záchvaty strachu, když uprchlíci byli i s evropskými a křesťanskými ideály utopeni za makedonským ostnatým drátem, hlídaným také českými policajty, v blátě řecké vesničky Idomeni? Takže uprchlíci u nás nejenže nejsou, ale už ani nepřijdou. A nepoznaný islám uvízl také někde v dějinném nedohlednu. Čeho se teď budeme s takovou chutí bát a čím se budeme tak dramaticky strašit, kromě nacistických symbolů? Ministr policajtů Chovanec říkal, že chápe obavy zpěváka Ortela o vlast. Taky jsem zpěvák. Moje obavy ale nějak nechápe.
  Možná kdybychom ten zástupný problém odhrnuli, tak bychom objevili, že v té hluboké studni našeho hysterického strachu a frustrace plave na dně cosi nám známějšího a skutečně nebezpečného, cosi, co zabralo Krym, vyzbrojilo a chránilo Asada, který žene Syřany do Evropy, a teď bombardovalo biblické město Aleppo, jedno z vůbec nejstarších měst lidských civilizací... a leje do toho burana na Pražském Hradě vodku...
  A od kdy se vlastně jezdí vpravo na Slovensku?

Srdečně zdravím
Jaroslav Hutka, 17. března 2016


Odesílatel: JanyskaPetr
Datum: 18. března 2016, 0:12:35

Jardo, je to moc hezkej text, díky žes ho napsal a žes mi ho poslal.
K tvý poslední otázce: na Slovensku se už pár let platí eurama, což Češi ve velkým počtu, hlavně mezi politiky, nechtěj vidět a furt si vymýšlejí a namlouvají, v čem všem je euro špatný a proč je dobře, že ho nemáme, a v čem by nám ublížilo. Na Slovensku prosperuje.
Měj se. Petr


Odesílatel: Kristina Simek
Datum: 18. března 2016, 0:02:32

Bylo to prostě Československo, do kterého jsem se narodila. Za co jsem byla zbita, jiz v 1. tride, protoze jsem se nenarodila nekde ve stredu Cech. Protoze my jsme nase pribuzne pohrbivali na nasem hrbitove a neprijel autobus aby odvezl pozustale kdo vi kam....


Odesílatel: Jiří Moravčík
Datum: 17. března 2016, 23:58:14

Další politická agitace...,nějak těch hudebních agitátoru financovaných tunelářem Bakalou u nás přibývá...,ten závěr, bláboly a propaganda ,naštěstí díky rozumu občanu národa za presidenta,který je na hradě...,už s tím neotravuj,je to na jedno brdo a nikoho to už nezajímá,psát a plivat proti vlastním občanum to je šílenství a zaprodanost,ale když je to vítačství a pravdoláskařství placené..., navíc je vždy všechno jinak ,dnes jsou i jiné zdroje informací, muziku už většinou neděláte ,politické agitace a žvásty mě nezajímají , naštěstí je jiný a lepší hudební svět ,když mám lístek na Davida Gilmoura ve Vídni,ale ten je jako muzikant zcela někde jinde.


Odesílatel: Eva Rokytová
Datum: 17. března 2016, 23:57:10

.... utopeni za makedonským ostnatým drátem, hlídaným také českými policajty, v blátě řecké vesničky Idomeni?
Vůbec by tam být nemusejí v tom blátě a špíně - byli jim přistaveny 3 autobusy - odjela v nich do čistých ubytoven pouhá dvacítka!!!
O nezdaru se vědělo dopředu - byla to hnusárna.....
Když projdou Makedonií, stejně narazí na dalších 4 hranicích.
E


17. března 2016, 23:28:52

Ach jo. Zas ta česká vina... Měli bychom se asi omluvit všem, všem, všem. že jsme. :-)
A teď se budeme paktovat s Turkem, kterej se zrovna rozhodl zlikvidovat laický stát.
Komu se budeme omlouvat pak?
M

Tak jsem se asi špatně vyjádřil, ale nepíšu žádná obvinění, za která by se měl někdo omlouvat, snažím se jen lépe pochopit historii, to znamená v první řadě tu svoji. Za něco, co jsem neudělal se ale omlouvat nikomu nebudu, ale když něco nevím, mlčím k tomu a nehledám to, nezajímám se, tam je teprve nějaké zavinění, ale také ne na omluvu, ale na zastydění se. Ardogan je samozřejmě průser, ale mají skoro tři miliony utečenců a nemají na to...ale to je na víc mluvení. Jarda


Odesílatel: vorlicek
Datum: 17. března 2016, 22:41:41

Tak uz to bezi do sveta.
Ackoliv tedy dost nesouhlasim. Tak mne napadlo u te casti venovane migrantum, ze se vlastne staci podivat na jednotlive zeme Blizkeho vychodu. Nechme stranou notoricky znamy Izrael a Egypt a podivej se na mene znamou historii Libanonu. Jeste v 60. letech demokraticka krestanska zeme. Pote co prijala arabske uprchliky se zmenily demograficke pomery, zacala obcanska valka a kde jsou dnes? Ti sami migranti dnes beztrestne prekracuji hranice Evropy, prekonavaji ploty a misto vdeku za dosazeni prvni bezpecne zeme si delaji naroky na podil na blahobytu Evropy, do ktere navic zavlekaji zlo, pred kterym pry prchaji. Na mexicko-americke hranici by to i dnes, za uradovani cerneho presidenta znamelo strelbu ostryma. U nas maximalne slny plyn a i to je kritizovano. Vis o nejakem obdobi, kdy si staty nechavaly otevrene kranice pro kohokoliv?
Vidis, ze by nekde migranti prilozili ruku k dilu napr. na zlepseni podminek v taborech? Ne. Jen natazena ruka, pripadne klacek ci kamen v te ruce a deti jako stity. I to zname od Hilera...
Vzpominam si na motto co jsi citoval z holandske ucebnice o te kravce co ji nesmime porazit, pokud ji chceme podojit. Oni ho zrejme neznaji. Uz jsem se te jednou ptal, kolik myslis, ze bychom tak mohli tech pracantu prijmout. Rikat "pojdte dal" a nemit plan ani jasne mantinely je neco mezi nezodpovednosti (i vuci nim) a sebevrazdou.
Trochu jsi se v tom mailu vyhnul duvodum proc te narozdil od tech ustrasenych cechacku neznepokojuje nova kriminalita majetkova i sexualni v Nemecku, Francii, Belgii, Rakousku a samozrejme ve Svedsku a postradam argumenty proc otevrit hranice neomezenemu mnozstvi lidi nesoucich si nabozenstvi nenavistne ke vsemu a nesmiritelne se vsim a proc se jich nebat. To je mnohem dulezitejsi nez zatim jeste stojici ploty...
ahoj, Ondra


Odesílatel: Náhlík Petr
Datum: 17. března 2016, 22:41:38

Díky Jardo, moc zajímavé reminiscence
Petr Náhlík - Vokoun


Odesílatel: Denny Prisovsky
Datum: 18. března 2016, 0:53:04

Nazdar Jardo,
vidim sice par veci odlisne, ale v celku se mi to co pises libi. Mas pravdu s temi nevdecnymi Slovaky. Ti to s nami nikdy nemysleli “uprime”. Ja na to mam teorii, ze Slovaci jsou historicky ublizeny narod bez prirozene hrdosti (toho typu jako maji treba Irove) a jejich pocity jsou takrikajic vzdy na strunce. S takovymi lidmi neni mozne ve vazne situaci pocitat, coz se take ukazalo s tim finalnim rozpadem. Ale dobre jim tak a ja jim to preji.
Zde v Kanade jsem se brzo po prichodu potkal s e synem madarskeho uprchlika (pres Australii, kde se jim nelibilo) a ten mi rekl, ze Cesi jim “ukradli” celou severni cast zeme. Mel to pochopitelne od sveho taty, ke kteremu mej duveru. Doufam ze po rozpadu CRs si to sami klepsimu pochopeni prebrali.
Ja jsem podobne jako Ty fanda do historie. ale v mem pripade je to videni o dost kalnejsi nez to Tvoje (treba ohledne toho Zapadu). Verim totiz na teorii/ praxi (vyber si, co se Ti vice hodi) spiknuti iluminatu, konkretne te anglosaske a francouzske vetve. Jsem toho presvedceni, ze to byli prave oni kdo se zaslouzil o nove Ceskoslovensko. Jejich umyslem bylo oslabit ambiciozni a souperici Nemecko a to se jim na cas podarilo. Ovsem zas tak vrele pocity k nam nemeli (politika nezna pojem pratelstvi) protoze nas na Jate ochotne predhodili sovetskym “zachvatcikum”. Ale, uvazujme ze to bylo jine Rusko nez to soucasne – bylo ideologicky motivovane tou nejhorsi ideologii, ktera byla kdy stvorena. Soucasne Rusko je pod tlakem Zapadu, ktery by rad videl jeho kuzi stazenou a natazenou v na slunci ramu.
Mej se dobre!
Zdenek z Kanady.


Odesílatel: Rudolf.Dietze
Datum: 18. března 2016, 12:22:27

Ahoj Jaroslave
zdravím tebe i tvou famidlii.
V r.68 mi bylo 13 let a v prvních dnech mněli souzí a soušky z KSČ viditelně přišpendleny trikolory'- postávaje pospolu s dalšími občany Novosedlic , věděli že trikoloru je možno využít jako mimikry.
Učitelé nás nějaký ten týden informovali o těch okupantech a zdálo se že by nejraději vedli i partyzánský boj či odboj.
Ten nejhoroucnější učitel později zvolnil ,pak zařadil neutrál a později začal poutavě vyprávět o Sovětském svazu ,neboť gubernija Československá musí znát i ostatní části země.Je mi jasné že jej někdo poučil jak se věci správně mají. Příští rok naši třidu rozsadili mezi ostatní třídy pod heslem: žáci s lepším prospěchem zvlášť .
Kontinualita pospolitosti nás žáků byla v čudu a hovořit s novými spolužáky o podivné změně náhledů učitelstva na věc dočasné návštevy bratrů nebyla prvořadá, protože jsme se zatím poznávali.
Později ňoumové a křiváci posílili řady KSČ , a od té doby jsem dozrával v názoru že jakákoliv stranickost vede do pekel.
Slováky jsem poznal různé ,nádherné lidi mladé i staré ale taky blbce ,kteří Čechy vůbec nemuseli a všechny své problémy viděli v existenci Čechů . Kontinualitu pitomostí vidím v opěvování Tisa ,stavění soch v jeho rodišti a podobně.
Jan Werich v knize Potlach se na začátku emigrace kdy žil v Point pleasant Pensylvania,zmiňuje Str.110-jak se sekal s krajanem Slovákem-no tedy nebylo to vřelé stkání.
Úvaha kam s. Merkel směřuje a taky jak si může dovolit nasměrovávat jakýkoliv ouředník ostatní země EU, mne mne naplňuje pocitem že už tu je zase ten 68 -tedy o nás bez nás.
Pro ilustraci funkčnosti EU: podle propočtů jdou zisky z Kauflandů Lídlů a jiných řetězců do NDR-tedy do Německa odhadem dle ekonomky Ilony Švihlíkové 300 až 500 mld. ročně.
Info co se kde děje a proč je pro mne třeba Jan Petránek nebo Václav Cílek, nebo Břetislav Tureček apod.pokud máš zájem tak v archivu Český rozhlas 2 v pořadu : Jak to vidí je možno vybrat.
A k tomu založení Československa ,nevím co se dělo v hlavách legionářů asi věřili v ideu že bude lépe.
Jestli jim po válce opravdu bylo lépe pochybuji a u němců ani u komoušů to nebyla asi ta vstupní vizitka do klubu vyvolených.
Zatím končím -povinosti volají .
Díky za rozbor situace-je dobré si některé věci připomenout.
Ruda-od Radaru Novosedlice -země snad zatím Čechy -zeměkoule-sluneční soustava..


18. března 2016, 10:59:05

Vážený pane Hutko,
se zájmem jsem si přečetl váš obsáhlý mail a samozřejmě váš povzdech chápu.
Jenom vás chci upozornit, že zákl. rámec - jizda vpravo - o který se celý rámovací vtip celé dlouhé úvahy opírá bohužel pokulhává.
Ano, máte pravdu u nás se začalo jezdit vpravo s příjezdem Hitlerovy armády, jak píšete a v lidech to tak zůstalo zakořeněno a už to z nich nikdo nikdy nedostane, což ostatně potvrzuje i váš mail. Hitlerův výmysl, či nějaký diktát to ovšem není: tato změna byla odsouhlasena čs. úřady ještě dlouho před tím v rámci standartizace evropské dopravy - a jezdit vpravo se mělo od 1.5. téhož roku...
Bez ohledu na další složitosti možností výkladu této metafory vás chci ubezpečit, že pokud se nejedná o extremismus (stejně nepřijatelný levý, jako pravý) jsem rád, že se u nás jezdí vpravo, byť se zdá že by mnozí opět raději jezdili vlevo. A silniční uspořádání z 1. republiky opravdu nemam na mysli.
S pozdravem Ondřej Cihlář.


Vážený pane Cihlář, děkuji za informaci, tohle jsem nevěděl. A také jsem nakonec rád, že se jezdí vpravo. JInak by se asi muselo jezdit vlevo po anglicku...a to asi ti vleváci by nechtěli Jaroslav Hutka
Odesílatel: Bouda Miloš
Datum: 18. března 2016, 10:48:28

Dobrý den, milý Jaroslave Hutko, po přečtení Vaší historické úvahy mohu říci, že kromě písně o Slovensku ( kterou samozřejmě dobře znám) a názoru na Slovensko, nemohu s Vámi souhlasit. Ano, v historii nás podrazili všichni naši sousedé, ale největší zločin v naší historii 20. století spáchalo především nacistictické Německo, a poté Sovětský svaz. Před okupací Německem nás zradila Velká Británie a Francie, o mnoho větší zrada než provedlo Slovensko. Po těchto zkušenostech se nedivte, že ČR a především obyčejní občané jsou nedůvěřiví ke všemu, co přichází jak z východu ( především ekonomičtí migranti z muslimským zemí ), tak i ze západu z mocenských někdy velmi slabomyslných nápadů EU z Bruselu v čele kancléřkou Merkelovou . Jak si vůbec tato“ dáma“dovoluje mluvit za celou Evropu, uprchlíky vřele pozvala, tak ať se o ně stará. U nás 90% národa si tyto většinou nekulturními a necivilisovanými barbary, kteří jsou kulturně i náboženský pozadu za státy ve většině Evropy přes 400 let pozpátku ( např. jejich vztah k ženám, fanatizmus jejich náboženství ). Proč tito většinou mladí muži nebojují ve svých zemí proti islámu ve svých zemí, proč se chtějí nechat zadarmo živit ze sociálních dávek v Evropě, proč nejdou do bohatých zemí svých bratrů – např. Spojené arabské emiráty, Katar, Kuvajt atd.) Proč má na to doplácet naše draze vybojovaná civilizace, např. dříve proti Turkům atd. Mimochodem, především Amerika začala a podpořila nepokoje v těchto tkz. válkou postižených zemích - ( ale válka je podle mě jen nyní v Sýrii, a i zde je již jakž takž uzavřen alespoň papírově dočasný mír). Proč tedy k nám utíkají ekonomičtí migranti ze zemí, kde válka není, a proč je zde máme zadarmo živit ? Jinak, když se tedy budeme zabývat historií posledních sto let, tak vždy to byli Němci, kteří rozpoutali dvě světové války, při druhé málem zničili celou Evropu a celý svět, a nyní v čele s Merkelovou opět ohrožují Evropu, i když z opačného gardu než dříve Hitler.
Také mě trochu zaráží Váš vyraz“ zbytkové Česko“. A buďme rádi, že dle vašeho názoru „ nepoznaný islám“ jsme dosud nepoznali. Je mi 61 let, a byl bych nerad, kdyby ho na vlastní kůži pocítili moji vnuci a děti. Jo a Angela Merkelová, pokud se nevzpamatuje, tak ještě více ztratí v příštích volbách, nejen v těch méně významných ve třech spolkových republikách. Záchrana pro Evropu je především ta, že „ zdegenerování vládci z Bruselu odejdou pryč, a že v USA zvítězí D. Trump. Jinak podporuji tkz. Visegrádskou čtyřku. Vím, že se mnou nesouhlasíte, ale mám právo zase Vám sdělit svůj názor.
S pozdravem
Ing. Miloš Bouda


18. března 2016, 10:42:25

Milý Jardo,
Moc Ti děkuji za úvahu, která souzní s mými názory.
Dobře jsi to, hochu, napsal.
Měj se dobře a ať se Ti vede
Páčko
Eva Vavroušková


Ahoj Evo, to jsi mě potěšila, většinou schytávám reakce, které si umíš představit, ale s tím se počítá. Tak tě moc zdravím - JaRDA
Odesílatel: Petr Žantovský
Datum: 18. března 2016, 10:41:45

Ahoj Jardo,
děkuji za historicko-současnou úvahu.
Jen drobné doplnění:
15. března 1939 začala německá vojska obsazovat zbytky Československé republiky, když nikde nenarazila na významnější odpor. Političtí představitelé byli tímto německým krokem tak zaskočeni, že ani vláda neodeslala do Německa protest (jakkoliv by to byl jen formální akt). Druhorepubliková Beranova vláda se tak změnila na vládu protektorátní a fungovala do 26. dubna. Moc převzala německá vojenská správa (po měsíci nahrazená správou civilní) a jako nejvyšší zástupce Říše byl dosazen říšský protektor von Neurath. Ještě ve funkci ministra dopravy Eliáš 26. března zavedl (již dříve připravovanou) jízdu a chůzi vpravo.
A ačkoli ani já nejsem na výročí, tyhle březnové dny mě taky tento týden přiměly k napsání textu - na jednom serveru mám každý týden takový, nazývám to Otevřené dopisy, a tento jsem adresoval Aloisi Eliášovi - viz příloha.
Měj se dobře
Petr Žantovský

příloha: Otevřený dopis Aloisi Eliášovi

Vážený pane generále,
oslovuji Vás touto Vaší vojenskou hodností, ačkoli bych mohl napsat také pane ministře či pane premiére. Nebylo by to ale úplně správné. Vojákem jste byl sedmadvacet let, navíc dobrovolně a z přesvědčení, kdežto ministrem jen chvilku, v Beranově vládě za Druhé republiky a počátku Protektorátu, a onu vládu jste také pak nepříliš dlouho vedl – od konce dubna 1939 do července 1941. Jen pár týdnů po nástupu Heydricha do funkce Vás sebralo gestapo. O rok později Heydricha odpravili Benešem vyslaní paradesanti a pár dnů nato Vás zastřelili v Kobylisích. V čele vlády Vám asi dobře nebylo, dobové zdroje uvádějí, že jste opakovaně chtěl tuto pozici opustit a setrval jste v ní jednak na Benešovo naléhání, jednak proto, že z ní se přece jen dalo ještě lecčemus v tom zmršeném a poněmečtělém „Česko-moravsku“ pomoci.
Proč Vám píšu právě nyní? Protože včera to bylo 77 let, kdy se pro Vás změnil svět. Do země napochodovali vojáci, jejichž vůdce se ještě nedlouho předtím – v Mnichově, za blyštivé asistence hlav evropských velmocí – zapřísahal, že se uspokojí požráním českého pohraničí. Vojáci pyšní na svůj úkol a na svého velitele, vojáci posilnění tím, že jim k nohám padala jedna země za druhou jak figurky z čokolády na prudkém slunci. Vojáci vybavení zrekvírovaným vybavením po Češích podvakrát zmobilizovaných a podvakrát zase odvolaných Benešem z bytelných pohraničních opevnění. V březnu 1939 už nebylo sil k odporu, proto se hledaly síly k rezistenci a přežití.
Do čela vlády jste nastoupil v nejhorší ze všech chvil. Především – to nebyla vláda, nýbrž formální loutkový sbor, markýrující před světem, že si na svém území doposud panujeme sami, ačkoli už vše drželi v rukou okupanti. Vy jste to věděl, a přesto jste zůstal. A proto Vás pak také zabili. Hrál jste dvojí hru: na vrchnost z Berlína předstíral mlčenlivou loajalitu a pro potřebné z domácího odboje riskoval krk. Jak symbolická situace. A jak známá v naší zemi napříč režimy a epochami. Však Vás také, když to neslo politické body, in memoriam prohlásili kolaborantem, a teprve mnoho let poté rehabilitovali. Je vůbec možné, že jste spočinul na staroslavném Vítkově teprve před deseti lety? A proč vlastně to všechno? Protože jste se i v okamžiku nejhoršího pokoření zachoval, jak jste byl zvyklý: jako voják, který neutíká z boje. Takoví se nehodili v žádném režimu, zvláště ne takovém, jenž stojí na zbabělosti a přikyvovačství, na práskačích a podvraťáckém plebsu, na bezctnosti a zapomnění.
Vůbec Vám nezávidím, pane generále, že jste se musel rozhodnout. To rozhodnutí bylo – v každé z možných variant – skokem do propasti. Mohl jste nasednout na první linku do bezpečí, jako to udělal Beneš. Mohl jste zůstat kdesi v ústraní a čekat, až si nějaký malý hajzlík vzpomene, že jste mu kdysi šlápl na kuří oko, a udá Vás pro neněmeckou činnost. Nebo jste mohl sebrat brigadýrku a nastavit čelo – a to právě jste učinil. Všechna čest. Kdo jsou ti, co pak tak snadno hodili kamenem?
Nikdy by mě nenapadlo, že budu někdy psát vojákovi. Sám nevoják, zrozen časem, kdy vojáctví nebylo řemeslo pro poctivého a důvodem k hrdosti. U odvodní komise odvodnímu komisařovi, jenž si mě velmi komisně prohlížel od hlavy k patě, jako by tušil špatně skrývanou nelásku, tvrdil jsem zhruba tohle: Nemohu být vojákem – obráncem socialistické vlasti, neb se mi jeví každý voják vrahem. Kdo drží zbraň, je připraven z ní pálit. Myslivec na zajíce, voják na lidi. A to já doopravdy nechci, neboť nemohu. Vykoledoval jsem si pak za to různá popotahování, ale do uniformy mě nedostali. Vím, a už i tehdy jsem to tušil, že to je taková rétorická ušlechtilost, která má zakrýt hlavně to, že se mi nechce zabít nejkrásnější roky života na konci světa, krmen lampasáckou tupostí vyčtenou z brožurek. Měl jsem to veliké štěstí, jako celá moje generace, že jsem nebyl vystaven onomu rozhodnutí: co chci a dokážu obětovat, a čemu vlastně.
Přicházejí zase špatné časy. Nedaleko nás se střílí a noviny nás přesvědčují, že je to v našem zájmu. Nějak jim nevěřím. Čímž od sebe také odháním to pomyšlení: co až se budu muset rozhodnout? Myslím na Vás, pane generále, v této souvislosti s obdivem. Nechodí mnoho takových našimi dějinami. A přítomností? Kdo ví. Možná to poznáme. Jenomže to už bude pozdě.
V plné úctě

Petr Žantovský


Odesílatel: hanzelv
Datum: 18. března 2016, 9:06:08

Jardo,
To je obecně rozšířený blud. V Praze se začalo jezdit vpravo 26. března 1939. Podle rozhodnutí Národního shromáždění ještě z roku 1938 se tak jako tak mělo začít jezdit vpravo od prvního května 1939, tedy jenom o pět týdnů později.


Odesílatel: Zdenek Matyas
Datum: 18. března 2016, 8:54:34

Ahoj, dobrý, pošlu dál těm, co ještě netrpí blbou náladou a stihomamem....B-)
ZM


18. března 2016, 8:36:40

Vážený pane,
od pamětníků z generace mých rodičů vím, že přechod na ježdění vpravo se chystal za druhé republiky několik měsíců, a i bez německého vpádu by k němu došlo v následujících několika týdnech. Němci přišli k něčemu, co bylo už prakticky kompletně nachystané.
S pozdravem Jan Šimůnek


Děkuji za upozornění, už mi několik lidí napsalo, že to bylo chystáno na 1. květen. Akorát nevím tedy, jak to bylo na Slovensku...srdečně zdravím - Jaroslav Hutka
Odesílatel: Daniel Razím
Datum: 18. března 2016, 8:57:57

Pane Hutko,
musím Vás požádat, abyste mi už další své úvahy neposílal. Problém, ke kterému se vyjadřujete, je podstatně složitější a je mi smutno z toho, že tolik lidí, kteří mi vždycky byli v mnohém blízcí, to pořád nedokáže pochopit. Dneska už nestačí být buď jenom buran soudružského typu nebo nadšený stoupenec západu (A. Merkelové) a nic mezi tím. Je potřeba vidět hlouběji a hlavně dál. To kdysi uměli někteří naši básníci - i ti zpívající. Byl jste pro mě jedním z nich. Dneska mám pocit, že už žádného takového nemáme. A vlastně i to poukazuje na fakt, jak na tom velká část současné české společnosti je. Zblbla. Část multikulturně - někdy až neomarxisticky, část primitivně - někdy až neonacisticky. Nestojím už o názory ani z jedné z těch dvou skupin, protože vím, že mi nemají co dát a že společně - i když zdánlivě každý na opačné straně - vedou do neštěstí.
Daniel Razím


Odesílatel: Milan Růžička

Vážený pane Hutko,
s chutí jsem si přečetl Váš článek v Britských listech a plně sdílím Vaše pocity. Nedokáži pochopit, jak se během velmi krátké doby změnily lidské hodnoty mnohých našich spoluobčanů a jsem z toho smutný. Jen malou poznámku pod čarou, v odborné literatuře jsem se dočetl, že jízdu vpravo plánovala zavést již prvorepubliková vláda, a to někdy na jaře 1939, ovšem okupací českých zemí se toto nařízení jednoduše posunulo na Vámi zmíněný 15. březen. Tedy, k této změně by došlo i bez vzniku Protektorátu. Závěrem Vám přeji hodně zdraví, úspěchů a nám oběma snad ještě pár chvil, kdy budeme hrdi na zemi, z níž pocházím e.


Vážený pane Růžička, děkuji za reakci, už mě několik lidí upozornilo, že to bylo plánováno na 1. květen 1939. JInak zděšení nad tím, jak se v hlavách lidí mění hodnoty je sice asi historicky poučné, ale naléhavé tou bezmocí to nějak zase posunout do normálu.
srdečně Vás zdravím - Jaroslav Hutka
18. března 2016, 6:16:22

Vážený pane Hutko,
ten váš 15. březen v blistech, to bylo fakt dost dobré. Jak říkají (prý) dnešní teens: Pobavilo.
A to se mi líbí taky (myslím ten termín, jakoby jméno a přece ve slovesném tvaru: Pobavilo).
Ať se vám daří. Moc vás neznám, ale myslím, že jste vlastní. A to je pro mě dnes snad nejdůležitější.
Zdraví a děkuje
Richard Bláha


Vážený pane Bláha, mám radost, že to bylo pro Vás dobré Pobavilo, taky jsem to tak nějak myslel, i když se zdá, že pár lidí by mě za to pozabilo...
srdečně Jaroslav Hutka
Odesílatel: Jaroslava Janderova
Datum: 18. března 2016, 6:45:10

Výročí ne výročí, strach těch rozumnějšich , daný naší historickou zkušeností s tím či z těch, kteří sedí v Kremlu a znovu chtějí to, co nikdy mentálně neopustili, jen čekali za pomoci svých věrných na příležitost nelze přehlédnout a je nutné pojmenovávat skutečné nebezpečí pro tuto zem.
Klaus a jeho družina již nemá na nás žádný vliv, výkřiky o opuštění EU u nás , míněno u těch, co mají "pět pohromadě" nerezonují.
Krásný text, tvrdá realita, je potřeba zatřást se zabedněcema.
Včera jsem seděla s Pavlem Žáčkem, dáváme dohromady program pro letošní a příští rok , ale zejména strategii co pojmenovat a vytáhnout na světlo boží .
Spojíme se s Mene Tekel , nutno vytáhnout situaci v ÚSTR.
Jest li je něco dnes nebezpečné , tak osa agenta z čapího hnízda - a onen buran.
Doufejme, že se podaří jejich rádoby dojemnou komedii pro prosťáčky nabourat dramatem a zpřetrhat dávno dohodnuté cíle.
V opačném případě budeme opět tam, kde jsme již byli mnohokrát. Nesvéprávní, kteří budou moci jezdit stále vpravo , ale to je tak vše.
JJ


Odesílatel: Stanislav Pitaš
Datum: 18. března 2016, 7:26:14

Ahoj JArdo,
skutečně dobře shrnuté dějiny, které mnohé vypovídají. Mám naprosto stejný názor. Byl jsem s humanitárkou v Babské v Srbsku. Pro mne již život nikdy nebude jako dřív. Akorát to neumím tak pěkně napsat. Díky St.


Odesílatel: Martin Patricny
Datum: 18. března 2016, 7:45:23

No, podnětné přemyšlování!
Ono to s tím ježděním vlevo taky tak úplně jesné nebylo, ale budiž.
Československo- o tom mám i obraz (příloha)- takhle reagujem stejně, jenže mně nevadí rozdělení, mně vadí rozdělení bez referenda!
Ohledně uprchlíků- kdo to je? jsme někam odsunuli Cikány, kdy se zase vynoří? Nebo huž je máme rádi?
Ale taky- kdekoliv na světě bude konflikt či katastrofa a budou tam lidi, tak my je vezmeme do Evropy? Copak se všichni zbláznili, že chtějí pořád růst a nepočítají s úbytkem?
A co my, blázni, co pořád myslí a píší o tom, co nemohou ovlivnit a na co se je nikdo neptá?
Dobré jaro ti přeju, Jaroslave!
Zdraví Martin Patřičný


Odesílatel: Roman Haken
Datum: 18. března 2016, 7:49:05

Dekuji...
...pozorne jsem si precetl, a ted o tom budu premyslet...
Roman Haken


Odesílatel: Jana Šeblová
Datum: 18. března 2016, 8:29:08

Pane Hutko,
děkuji za velice dobrý text!
S úctou, Jana Šeblová


18. března 2016, 20:36:05

Dobrý den pane :-)
moc děkuji za Vaši úvahu.
Jsem moc ráda, že nejsem se svými názory sama.
Přeji krásný víkend a mnoho pozitivní energie.
Šárka Tesařová


Tak to mám radost, ono v této době si člověk nějak snadno připadá sám v záplavě tuposti a agrese, o které není jisté, kde začíná a kde skončí, takže díky za reakci a zdravím - Jarda Hutka
Odesílatel: Katarina Vaculíková
Datum: 18. března 2016, 22:19:47

Jardo, diky, ehm, trefne uvahy a vnimam je osobne, tezko se mi to cte, jsem z Pustyen Possonye a jak jsem kdysi rekka Stala Jsem emigrantkou ve vlastni zemi ( aniz jsem od r.1967 zmenila adresu). Preposlu par pratelum... Pozdravy predvelikonocni leti z Curychu jiste i od dcery Erziky Katarina


19. března 2016, 8:40:37

Děkuju a také srdečně zdravím! Burana z Hradu bychom měli nějakou demokratickou cestou sundat.
Monika


To tedy určitě, akorát jsme za něj ještě nevymysleli náhradu, našeho kandidáta, za kterým bychom pak stáli. Moc Vás zdravím - Jarda Hutka
Odesílatel: Hana Hrdová
Datum: 19. března 2016, 8:25:39

K tem Slovakum: my tady byli vychovavani jako Cechoslovaci. A taky jsme to tak se samozrejmosti vnimali.
Ze Slovaci to vidi jinak, jsem pochopila na svych navstevach Slovenska.
Podotykam, ze to bylo jeste za bolsevika. Slovaci, kdyz slyseli, ze mluvime cesky, zpozorneli a ptali se, odkud jsme. Kdyz jsme rekli, ze z Moravy, rekli nam: To mate stesti, kdybyste byli z Cech, tak bychom se s vami ani nebavili.
Stalo se mi to tam opakovane.
Jednou jsme v Bratislave prisli do obchodu, kde stala fronta na bavlnena tricka. V te dobe naprosto nedostatkove zbozi, v Brne nesehnatelne. Stoupli jsme si do fronty. Kdyz jsem prisla na radu, prodavacka mi rekla, ze tricka dosla. Brala je z pod pultu.
Odstoupila jsem a ona je hned dale prodavala.. Slovakum....to by se v Brne stat nemohlo...
Jezdili jsme do Prahy stopem- na vlak nebyly penize.
Jednou nam zastavil jakysi slovensky funkcionar. Cestou jsme se bavili a ja pochopila, ze Cechy nesnasi a ze Slovaci spolecny stat nechteji.
Kdyz doslo po prevratu v parlamentu k boji o pomlcku v nazvu republiky, vzpomnela jsem si na sve zazitky na Slovensku.

Jinak k tomu vyhlaseni republiky:
1. vyhlaseni samostatneho statu bylo v Platyzu na jare r. 1848. Ponekud predcasne...
2. vyhlaseni 28.10.1918 - Jirasek to poprve vyhlasil z balkonu Obecniho domu. Ale protoze tam nebylo moc lidi, sli na Vaclavak a Jirasek samostatnou republiku vyhlasil z balkonu domu č.13-15. Je tam i pametni deska. Mimochodem: v prujezdu tohoto domu se 25.2.1969 zapalil Jan Zajic. Chtel to udelat u pomniku Sv. Vaclava, ale tam to hlidali St-baci.
Vesel do prujezdu a polil se benzinem- dukladne, aby neumiral 3 dny jako Palach. A zapalil se a chtel utikat na namesti, ale nestihl to. Zemrel na miste.
Vim presne to misto. Kdysi za bolsevika jsem to tam hledala a zastavila se u me staricka babicka. Bydlela tam. Ptala se me, koho hledam a s ochotou mi to misto ukazala. Od ni vim i to, ze zemrel na miste.
Toz tak.
Zdravim. H.


18. března 2016, 16:51:57

Zdravím Vás, Jaroslave.
Ano, potvrzuji Vaše historické ohlédnutí a správné odvození dějů minulých a jak to vypadá i příštích. Strach se hodí každé totalitě a tak se šikne i těm bolševickým pohrobkům zde, aby zahnali občany do poslušnosti vazalů. Nic nového pod sluncem, jen je z toho smutno jak velké množství naší společnosti to baští i s navijákem.
Mějte se pohodově Martin Tomášek


Milý Martine, je to tak, my se sice nedáme, ale nevíme, jestli nám to bude něco platné, ale třeba ano, dějiny se nedají plánovat ani těmi nejchytřejšími a nejmocnějšími a spiknutí se většinou zvrtnou při jejich plánování, ale to už jsou takové dodatečné naděje...zdrabím - Jarda Hutka
Odesílatel: Jiří Šetlík
Datum: 18. března 2016, 16:11:07

Moc děkuji za výborný historický text ! Přeji vše dobré, Jiří Šetlík


Odesílatel: vaclavreischl
Datum: 18. března 2016, 9:06:56

Ahoj Jardo,
moudry to text cos napsal. Ta strana co se zde pokusila o prevrat (AfD) pozvala pred 2 mesici Klause do Stuttgartu a bylo tam vice policajtu (jako ochrana pred demonstranty), nez clenu strany. Bylo to jen pro pozvane cleny strany a kdyz jsem policajtovi rekl ze jsem puvodem Cech a rad bych vedel co nam pan KLaus chce zdelit, tak se usmal a pustil mne tam (natocil jsem to na mobil). Bylo to ostudne a stydel jsem se ze s tim chlapem mam spolecnou narodnost.
Prikladam prinos Tveho kolegy, jenz se uspesne pohybuje v TV a internetu - ktery jsem prelozil do cestiny a o nemz si myslim ze je ve smyslu Tveho textu prinosny vzajemnemu porozumeni (nez zase k nejakemu pruseru dojde):
Volker Pispers, kabaretista
Pokud muj nazor zdilis, tak to prosim Te zarad do Tvych internetovych zdeleni proceske publikum. Dle mne to naprosto podporuje i Tvuj postoj. Doufam ze Ti mohu gratulovat k uspesnemu "otcovstvi" a u Vas je vse v pohode.
Zdravim ze Stuttgartu
Venca


Odesílatel: Otakar Vychodil
Datum: 18. března 2016, 8:32:06

Milý Jardo,
Přiznám se, že tuto skvělou úvahu jsem od Tebe neočekával. V době, kdy to, co může člověk číst, natož pak studovat, se limitně blíží nule je to pohlazení po duši po srsti. Znáš mě jako kdysi studujícího teoretického matematika – věz tedy, že to nebyla náhoda, to studování. Získal jsem celou řadu cenných zkušeností v politice, kdy jsem se pokoušel na základě znalostí tvorby systémů vytvořit jakousi cestu, návod k tomu, jak ze zdejšího chaosu počíti demokratický státní útvar západního typu, protože na Západ a jen tam už tisíc let patříme, byť by se na hlavu všichni Zemanové, Klausové a jiní mně nyní naprosto nepochopitelní šašci postavili. Víš, téměř veškerý svůj politický život jsem zasvětil dokončení staletého záměru někdejších českých panovníků , konče Jiřím Poděbradských (narozeným na nedalekém Bouzově), zakotvit zdejší středoevropský prostor, které kdysi tvořil především Přemyslovský stát od Baltu po Jadran (Rusko dodnes okupuje Královec – Kaliningrad, takže Putin by nám místo blbých keců měl dodnes platit „pronájem“ ), v největší možné bezpečnostní struktuře. Proto jsem se silně věnoval vyjednávání o našem vstupu do NATO. Mimochodem 12.března to bylo 17 let, co jsme tam vstoupili – už si na nás tehdejší „bojovníky za Český stát“ vzpomene jen málokdo…
K pošťuchování po rozpadu Monarchie, které velmi přesně a historicky správně popisuješ. Nikdo v tomto prostoru nemůže mluvit o „opodstatněných historických nárocích“ na cokoliv. To, co zde po staletí bylo, vzniklo na bázi říše, nikoliv takové pitomosti jako jakýchsi národních států (ve středověku absolutně nemyslitelné), kterou vybudoval můj slavný jmenovec Přemysl Otakar II. Jak jest v Čechách dobrým zvykem, byl zrazen šlechtou a zabit na Moravském poli, když předním možná nepříliš moudře odmítl kandidovat na římského císaře, což později napravil jeho vnuk Karel IV. I tehdy vypukl mnohaletý chaos, kdy se o místo panovníka silně redukované Otakarovy říše rvali jeho de facto vrazi jako psi, čemuž učinil ráznou přítrž až Karel IV. Jižní část moudře anektoval Otakarův přemožitel Rudolf Habsburský, který pilnou prací, i samozřejmě prací jeho potomků, po letech vrátil středoevropské přemyslovské říši její sílu a velikost , tentokrát už ovšem jako Habsburské monarchii. Habsburkové měli k zemím Koruny české specifický (řekl bych velmi pozitivní) vztah. Což je ostatně zřejmé z toho, že Rudolf II. Habsburský, císař římský národa německého přesunul hlavní město říše do Prahy. Ještě jednou zdůrazňuji, něco tak nepředstavitelného, jako národ na jazyku postavený, tehdy neexistovalo ani náhodou, a to už dávno byla v rozpuku renesance. Nějak mě zaráželo, proč se o té přemyslovské říši u nás nemluví. Historicky to byl bezesporu největší státotvorný počin, u jehož základů a realizace stáli čeští panovníci. O to více mě překvapilo, když jsem se dozvěděl jak rozsáhlá pozornost historiků je této době věnována – v Rakousku (!). Tam Otakara považují za zakladatele Habsburské monarchie. Nejvíce mi vadí náš současný vztah právě k této zemi. Jeho „nejkvalitnějším“ reprezentantem je současný prezident, který v této oblasti napáchal tolik škod, že by zasloužil přinejmenším ránu do nosu. Rakouská historická floskule o tom, že Masaryk zničil Monarchii je kolosální pitomost, a oni to dobře vědí, taky ji už nepoužívají. To byla cílená a dlouhodobá akce německého císaře Wilhelma, který dovedně dokázal proti sobě hrotit německé, české, maďarské a jiné, teď už herderovské národy. Důvod. Německo chtělo expandovat, tak tedy expandovalo. Říše se rozpadla, ale ten wilhelmovský cíl „splnil“ až Hitler, a nepřímo za vydatné pomoci Německa Lenin a Stalin. Takže to handrkování se o historických a jiných nárocích na cokoliv zde jsou neskutečné a hlavně škodlivé hlouposti, kterých samozřejmě dovedně využívá a pod kotlem vydatně přikládá ruský car. Co s tím dále? Je to v podstatě velmi jednoduché. Uvědomit si, že nejsme Paroubkovi marťani, že tu žijeme více než tisíc let, a že to nejsme zdaleka jen my, ale vlastně všechny národy, které hájí svou svébytnost na základě jakýchsi na úředním jazyku postavených státních útvarů. Trvanlivost tohoto? Mizivá. Problémem zdejšího prostoru zůstává i Německo, i když ani zdaleka ne takovým, jakým bylo před 100 lety. Je jako státní útvar možná příliš veliké a víme, že třeba Bavorsko, jakýsi Hybrid střední a západní Evropy do spolkové republiky patří-nepatří. Evropa bez Německa a jeho vůdčí úlohy je kolosálním nesmyslem, jen konstatuji, že tak jako ve Vesmíru existují jisté limity, které nemůže hvězda přesáhnout, aniž by se zhroutila, může něco podobného existovat i v lidských společenstvích. Ono ani tak nejde o velikost, jako spíše o uspořádání, ale to je věcí Německa (kde to velmi dobře vědí), které mám rád a trochu trnu, jak to tam dopadne. Kdysi , myslím, Pithart blábolil o Evropě regionů. No, tak jak to myslel, to by byla nebezpečná hloupost. Německo se špatně řídí, je příliš veliké . EU se v současné formě řídit nedá, proto ta havárie (podtrhuji – institucionální). Jen šílenec a naši putinofilové ( a samozřejmě ruský car) by si přáli rozpad Evropy. To, co by naopak fungovat mohlo, by byla jakási oktáva středověkého uspořádání, která by respektovala tisíc let existence Svaté říše římské – tehdy se Evropa formovala, proč na to nenavázat? Může existovat Česká republika a všechno ostatní, ale MUSÍ existovat Evropa a to v jakékoliv vhodné formě na historické a demokratické bázi. Především to musí být daleko méně centralistické uspořádání (bruselský centralismus mohutně překonává federaci USA), třeba konfederace s radou moudrých v Bruselu, v čele třeba s Evropským prezidentem, co já vím, se společnými ozbrojenými složkami, atd. Ale bez prostoru pro vyvolávání od základů lživých historických reminiscencí.
Moc dlouhé? Samozřejmě. Ale snaha chápat historii jinak než jako pouhý souhrn faktů, či zdroj jurodivých halucinací to z mé strany je. Mé uvažování musí být postaveno na aristotelovské či matematické logice, jakémsi to formalizovaném eufemismu pro selský rozum. Jsem holt matematik, specializovaný na kybernetiku Což ber, prosím, i jako omluvu
Hezké dny
Ota Vychodil
P.S. Celý ten problém je nekonečně složitější, to velmi dobře vím. Už třeba to, co do Evropy patří a co už ne, jaké jsou „hranice“ Evropy, atd. Vše hodně souvisí s civilizačními okruhy. Myslet si, že Rusko a třeba Francie jedno jsou, to si snad nemůže ani ten největší optimista. A přece to neznamená, že by spolu měli vést válku. Islámský džihád je z tohoto hlediska stejným zvěrstvem, jako šíření demokracie „ohněm a mečem“ amerických „neokonů“. Toto mé povídání ber pouze jako mou skromnou glosu, k níž mě inspirovaly Tvé úvahy


18. března 2016, 8:15:37

Pán Hutka, celkom dobrý súhrn, aj keď s tým záverom s vami celkom nesúhlasím, ale čo sa týka tej historickej zložky - maďarským bolševikom velil József Pogány, nie Kun, a dôvodom "víťazstva" čechoslovákov bolo skôr to, že sa maďarská červená armáda musela z "diplomatických" dôvodov stiahnuť z územia dnešného Slovenska - Francúzi urobili vtedy na Kuna bububu, a dali mu miernu nádej na to, že uznajú jeho vládu v Maďarsku, čo samozrejme potom neurobili. Maďarská červená armáda po ústupe zostala úplne demoralizovaná, za krátky čas na to sa pohli Rumuni, obsadili Budapešť aj časť Zadunajska, Kun ušiel do Rakúska, nastalo bezvládie a krajinu fakticky okupovali Rumuni. V záujme nastolenia akej-takej stability neskôr Dohoda umožnila presun Horthyho kontrarevolučnej armáde z Francúzmi okupovaného Segedína do Zadunajska, ktorý postupne s tichým súhlasom Dohody obsadzoval územie ovládané zvyškami maďarských bolševikov, a po tom, čo mocnosti vynútili stiahnutie sa Rumunov obsadil aj zvyšok krajiny.


Vážený pane Éhn, velmi děkuji za Váš dopis, je to děsivé, jak je ta nedávná historie neznámá. Já s problémy a vlastně vypětím objevuji světla a stíny té české historie, je problém oddělovat fakta od nacionální propagandy a samozřejmě nevím nic, kromě nějakých jednoduchých mýtů, o historii maďarské a polské...a to, že Maďarsko bylo obsazeno Rumunama mě posunuje do místa jakési úplně jiné vyhlídky na dějiny střední Evropy...budu se tím více zabývat...srdečně Jaroslav Hutka

Odesílatel: Karel Poprach
Datum: 19. března 2016, 15:16:06

zdravím,
díky, historické skutečnosti jsou zajímavé, uložil jsem si je.
Ty novodobě tvořící se dějiny již podstatně méně. Pokud je Vám zrod islámské Evropy blízký, tak mně určitě ne. Zajímalo by mne, co by jste říkal tomu, když by Vám muslimové znásilnili dceru jako třeba ženy a dcery v německém Kolíně, nebo si ji přibrali do harému? Pokud by jste si to zdůvodnil imigrantskou nutností a neomarxisticky otřelou frází spasit svět mírem, budiž.
Pokud pohlížíte do dějin, měl by jste se dívat dál než do 20. století. Ano, na bolševické Rusko nemáme dobré vzpomínky. Problém však nejsou Rusové, ale bolševici. Měl by jste vzpomenout třeba na rok 1683, kdy stačilo málo, a v Evropě byl stejný bordel jako ve většině islámsklých zemí, současného Turecka nevyjímaje. Zatímco Rusové nás nijak neohrožovali, vpádů mohamedánů bylo několik a jejich choutky trvají dodnes. Koho se tedy bát?
Co se týče našich reprezentantů, ano Zeman je svým způsobem buran, ale Bohu díky za něho. Klaus je ješita od přirozenost, ovšem nálepka "fašista", která se dnes lacině rozdává na potkání, je zcela mimo realitu. Je možno poohlédnout dál, na předchůdce Havla. Jeho přirovnání rodiny k teletníku a určité angažmá v "humanitárním" bombardování svobodného státu Srbska hovoří za vše. Dítě Kosovo, které ze sexuálního harašení Clintona i Havla vzniklo, je toho důkazem. Co se týče Merkelové, doufám, že ta zlomyslná baba, která se spolupodílí na zániku Evropy, bude brzy mimo koryto.
zdraví Karel Poprach


19. března 2016, 16:56:16

Díky za zaslání, je to pěkný i když smutný text.
K té jeho výchozí části:
15. března 1939 přijela hitlerova armáda vpravo a to už tak zůstalo. Ale zůstaly ještě jiné věci v našem vědomí a chování. bych mohl dodat, že má Pocta Pablu Picassovi (víte, o co jde: Pablo Picasso namaloval své dva obrazy "Kočka chytá ptáka" a "Kočka žere ptáka" jako svůj osobní protest v dubnu 1939 - coby bezprostřední reakci na obsazení Československa Hitlerem 15. 3. 1939, a já jsem v únoru 2003 tyto dva obrazy namaloval ve zvětšených formátech dohromady záměrně stejných jako Picassova Guernica… ta má na šířku 777 cm, já jsem udělal mé dva obrazy široké 840 cm… v Malé dvoraně Veletržního paláce NG před zraky návštěvníků NG tak, abych to dokončil pro vernisáž k 15. 3. 2003) je, zdá se, už asi trvale někde ve sklepeních NG, kam mou Poctu… dal bez mého vědomí (i bez mého souhlasu - což bylo v rozporu s předchozí dohodou s NG po mém stažení soudní žaloby v roce 2013, kterou jsem na NG podal v roce 2008) přemístit už víc než před rokem pan Fajt a dodnes nijak nebere vážně mé stížnosti na neplnění uzavřených dohod, vzkazuje mi přes prostředníky různé omluvy, apod., a vesele dál hraje mrtvého brouka. Nechce se mi znovu žalovat NG, co však jinak?
Tento náš stát zkrátka nemá tolik slušnosti, aby oficiálně (aspoň dodatečně) poděkoval malíři, který se ho jako jediný na celém světě morálně zastal ve chvíli, kdy mu bylo nejhůř, když všichni mlčeli a nechali ho na pospas osudu dravci, jenž neměl žádné slitování. Naivně jsem si myslel, že když to státu, který o tom ani neví, či nechce vědět (jeho kunsthistorikové se jen divili, že takové dílo Picasso vůbec kdy namaloval, když jsem jim o tom říkal) přinesu na stříbrném podnosu a zadarmo namaluju, se aspoň ke mně připojí. No, nestalo se tak, bohužel. Naopak - teď je vše konečně ve sklepě a stát má od toho mého projektu pokoj… (co kdyby se náhodou dnešní v EU partnerské Německo cítilo dotčeno, že mu náš stát dnes připomíná Hitlera prostřednictvím Picassa, co kdyby se náhodou dnešní v EU partnerská Francie cítila dotčena, že jí náš stát dnes připomíná Daladiera prostřednictvím Picassa? Jiné vysvětlení nemám.
Docela legrační je ale tato souvislost s jinou částí Vašeho textu, která se týká též naší Národní galerie:
Až francouzský generál Šnejdárek, který vedl tažení proti Polsku, situaci vyřešil. Vojenskou lstí Senegal vyhrál v červnu 1919 bitvu o Zvolen… Ono je to vlastně docela sranda…
Sranda je to opravdu zvláštího kalibru, když víme, že teď v Malé dvoraně NG - při příležitosti 220letého výročí založení NG - vystavuje svůj osobní protest proti dávnému zavlečení tisíců a tisíců Afričanů do amerického otroctví jakýsi Senegalec El Hadji Syho. Těžko se mi k té jeho amatérské a rádobyumělecké nesmyslnosti hledají slova. Jen bych k tomu dodal, že zatímco generál Šnejdárek měl smysl pro vtip, když vymýšlel svou bojovou akci Senagal, tak Senegalec El Hadji Syho se ve svém konceptuálním výplodu v NG nedovtípil ničeho.
Ostatně NG jde na to ve své oslavě 220 let od založení NG opravdu akurátně a se vší myslitelnou mezinárodností: uvnitř Afričan temný jak noc (nedávno jsem četl v novinách, že Národní galerie moc plýtvá elektřinou, měla by víc šetřit - tedy inspirace ze zahraničí), venku pak zase Číňan Aj Wej-wej, jenž zabalil do zlaté fólie svých dvanáct měsíců čínského zvěrokruhu - prý na protest proti přístupu naší vlády k současné uprchlické krizi… původně - když jsem viděl ty hlavy draků apod. ve zlatých fóliích - jsem to bral jako čínský umělecký nesouhlas s nedostatečným slunečním svitem v Praze: "tak vidíte, hoši, nebýt čínského disentu, ani byste netušili jak vypadá Slunce!!!".
No a aby ta oslava 220 let založení NG měla zastoupení i z naší strany, pozval pan Fajt svého kamaráda Jiřího Davida, a ten použil svou černobílou připomínku Muchovy Slovanské epopeje jako zamyšlení nad naší minulostí. Nevím jestli jste tu černobílou Davidovu věc viděl, ale i kdyby ty barevné Muchovy originály nevisely nedaleko ve své úplnosti a nebylo možno si ověřit jejich technickou genialitu přímo "z očí do očí" (byť nemusím být zrovna nadšeným obdivovatelem Muchy), tak jediné co se o ní dá říct, je: naprostá zbytečnost.
Ale ještě ktomu generálu Šnejdárkovi - tentokrát vážněji: v době, kdy dobýval Zvolen, nebyl ještě generálem, byl teprve plukovníkem. Mezi jeho francouzskými legionáři byl v té době i bratr mého tchána. Oba bojovali na Slovensku v červnu 1919 proti tehdy komunisty v Prešově založené (16. 6., konec 7. 7.) Slovenské republice rad, jejíž "ozbrojenou složkou" byli vojáci Maďarské Rudé armády. Můj tchán v řadách Československou vládou oficiálně z Prahy vyslaného četnictva, jeho bratr jako jeden z francouzských Šnejdárkových legionářů. Tehdy ještě o sobě bratři nevěděli, setkali se až zcela náhodou při jedné ze společných bitev proti vojákům MRA v ulicích Prešova.
Srdečně zdraví Josef Ryzec


Vážený pane Ryzec, moc Vám děkuji za tuto obsáhlou reakci, je o čem přemýšlet, je na co myslet a ovšem pro mne také neznámé Picassovo Kočka chytá ptáčka a Kočka žere ptáčka, je velký objev...divné, že na to za celou dobu nikdo neupozornil...zdravím - Jaroslav Hutka


19. března 2016, 22:09:48

Dobry den
možná byste si mohl něco přečíst z pravidel silničního provozu.
Dtum jistě nesouhlasí, básnickou licenci si může dovolit jenbásník .
Kobliha


Sháním pravidla silničního provozu z roku 1939 a nějak je nemohu sehnat, nemáte je náhodou? Hutka
Odesílatel: Mója
Datum: 20. března 2016, 13:51:22

Jaroslava zdraví Moja.
Se zájmem jsem si přečetl Tvůj mail; máš ve většině věcí pravdu. Rád bych Ti doplnil informaci, o tom jak to bylo se "získáním" bohumínské tratě. Ten "kousek" území, který požadovali Poláci, byl vyměněn za Kladsko. Můj táta byl prvorepublikový pilot, ktarý byl za války v odboji, a 1945-1949 byl velitelem letiště v Olomouci. V té době se tam např. školili izraelští piloti, co zadchránili stát Izrael, když je napadli Arabové. Z těsně poválečné doby měl nějaké mapy, včetně pohraničí. A dobře si pamatuji, že na mapách z území Kladska bylo napsáno: "České okupační pásmo"! Sami Poláci se kterými často spolupracuji (dobře také polsky mluvím) vždy souhlasili s tím, že Kladsko nikdy nebylo součástí polského království. Vždy bylo české, až do doby, kdy o něj přišla Marie Terezie.
Zdravím, a někdy na viděnou se těším
Moja


Odesílatel: Martin Velek
Odesláno: 20. března 2016 1:28

Vážený Jaroslave,
když jsem si to přečetl, tak mi bylo smutno. Vzpomněl jsem si na Jana Wericha a jeho "dílem z blbosti, dílem za cizí peníze".
Dle Vás "neůspěšný projekt Československo" pojmenoval Schickelgruber z Braunau ještě trefněji - "potrat zplozený Versailleskou dohodou".
Vaše srdce krvácí nad odsunem Němců, záborem jižního Slovenska Maďarům i kousku Šlonska bráškům Polákům, ale v rámci svého historického exkursu necítíte potřebu zmínit pomnichovský exodus našich z pohraničí, Maďarovo laskavé "Tóth nem ember" i jiná, zřejmě vytknutému cíli nehovující fakta.
Neznám kromě Nikitova daru Krymu Ukrajině případ, kdy se povedlo rozšířit nebo stabilizovat území bez toho, že by tam někdo napochodoval s bodáky.
A zcela ahistorické a sebevražedné jsou Vaše s odpuštěním pindy o příčinách muslimského exodu. Tahle politickozeměpisná častuška, které se bůhví proč účastníte, je stejně křivé unisono, jako bylo za bolševika profi dštění síry na 'imprijálisty, ztroskotance a zaprodance' od Kojzarů ap.
Myslel jsem, že jste schopen jiné noblesy.
Martin Vuelek

20. března 2016, 9:47:12

Zdravim
PREposlal jsem bratrovi Martinovi zajimavy fejeton Jaroslava Hutky, který Martina bohužel popichl a napsal primo Jaroslavovi svůj názor (mne pak na vedomi)..
Diky oběma za politicky exkurs, fakta i otazky "Kdy zacal Slovensky stat jezdit VPRAVO?" Urcite bude vedet zupan Kolteba :-)
Ve věci tolerance a asimilace barevnycvh lidi podporuji jako "zeleny EU federalista! názor Jaroslava (pozdravujte Vavrince :-))
Hezkou nedeli OV

Ahoj Ondřeji,
názor tvého bratra jsem dostal až teď v tvém dopise, přímo mi nic nepřišlo. Ale to nevadí, je to názor obvykle český, jaksi lokálně vlastenecký a do sebe zahleděný. Generace mého otce ho měla v sobě přímo do žuly vytesaný, máma, jelikož se jmenovala Hildegarda a babička byla Němka, což na severní Moravě nebyl problém, to už viděla jinak. Pokud je pro člověka Česko zacistovaný střed vesmíru, tak má tento pohled, pokud člověk cítí jako svůj český domov Evropu s historií antickou, a vlastně i muslimskou, bez španělské Cordoby a domu moudrosti v Bagdádu by náš středověký rozvoj vypadal jinak, nakonec Tomáš Akvinský četl Aristotela arabsky, tak pohled na historii vázanou k jazyku vidí zase jinak. MLuvit česky a patřit k Evropě jde a je to přirozeé, pokud člověk nemluví pitomosti...Ale nebudu se rozepisovat, tahle diskuse nás ještě čeká, tedy ne, že by už desetiletí nebyla v proudu...
Vávru pozdravím - Jarda


Odesílatel: Alena Čechová
Datum: 20. března 2016, 2:31:46

Děkuju Jaroslave, pro mně celkem známé historické skutečnosti jste brilantně shrnul a moc vtipně připomněl. Ještě jednou dík. Alena Čechová


20. března 2016, 21:50:22

Vážený pane Hutko!
Děkuji Vám za Váš další příspěvek, vždy se na ně těším a rád je čtu.K současnému problému s běženci Vám chci napsat, že se v jedné křesťanské písni v kostele zpívá "Dědictví otců zachovej nám Pane " . ( nevím jestli ji znáte )
To co se nyní děje, ale toto vše ohrožuje. Co by asi řekl král Sobeski a pan Kaplíř , kteří bojovali proti Turkům u Vídně ? Je to jiná kultura a dost možná , že jsem nepřichází s dobrým úmyslem.
Vzpomeňte si sám na sebe , když jste musel opustit otčinu, zda-li byste šel mezi muslimy .
Co se týče "toho burana ",já osobně jsem ho nevolil a radost , že se dostal tam kde je jsem neměl, ale když jsem slyšel jeho vánoční projev , tak jsem s ním souhlasil . Říkal , že mladí muži před okupací utíkali bojovat do zahraničí . Otec mé sestřenice rovněž utekl bojovat přes Polsko,ruský lágr,Kanadu k československé bombardovací peruti v Anglii.
Vstřícný postoj k muslimům , může někdo brát i jako vlasti zradu. Naproti tomu, útok na francouzský časopis Charlie Hebdo chápu. Jim nebylo nic svaté. Urážet Boha, Ježíše , Šivu či Mohameda by se v žádné případě dít nemělo.
Promiňte , že Vám něco takového píši, ale obavu z možného katastrofického scénáře, že nás tady budou muslimové za pár let vraždit , by jsme mít měli.
Doufám , že me za opačný postoj nezavrhnete a nevymažete moji adresu z posílání Vašich článků.
S pozdravem Červenka Pavel

Vážený pane Červenka,
trochu jste mě svým dopisem zaskočil, protože větou na začátku: "Dědictví otců zachovej nám Pane ", jsem myslel, že míříte k základnímu křesťasnkému principu, že je třeba pomáhat lidem v nouzi. Teď mám na mysli také současným lidem, utíkajícícmi před válkou. Ale Vy míříte někam úplně jinam a nějak se Vám tam zapletla bitva u Vídně. Kdyby tehdy cestou z Turecka nebyly prudké deště, že turecká armáda musela nechat na rozblácených cestách těžké dělostřelectvo, a kdyby sultanát nebyl rozvrácen a turecká armáda jednotná, tak by chabě bráněnou Vídeň dobyli. Ale i kdyby ji dobyli, tak by to zdaleka neznamenalo, že Evropu ovládne islám. Evropa byla dostatečně silná k protiútoku. Evropa dobývala svět a spíš se připravovala na úspěšné dobývání i toho světa, kde islám vládnul. A že by mocní Habsburkové si nechali líbit Vídeň dobytou Turky? Pochybuji. A Turci byli dlouhou dobu v Maďarsku a na Slovensku, snad sto let. Znám mnoho moravských balad o nich. Divné je, že jsou docela pozitivní v hodnocení Turků. A hergot, kam se dnes ti Turci poděli? Zůstalo po nich asi jen pár genů.
Islám je dnes sice po křesťanství druhé největší náboženství na světě, ale není jednotný, na to je příliš velký. Nakonec Kurdové jsou také muslimové i s těmi prostovlasýma, svobodomyslnýma, usměvavýma ženama se samopaly v ruce. Ale islám není ebola, není nakažlivý ani dotykem, ani zakašláním, ani komárem, ale zdá se, že televizní obrazovkou je nakažlivý velmi prudce. Historicky navazuje na křesťanství a judaismus, všechny tři náboženství mají dodnes společné anděly. Bez muslinské Cordoby ve Španělsku a Domu moudrosti v Bagdádu, by evropský středověk nebyl tak bohatý, rozvoj lékařství a matematiky by se zpomalil a jak by mohl použít Tomáš Akvinský Aristotela k zásadní reformě církve, kdyby neuměl arabsky? A o co všechno bychom z antiky přišli, kdyby Arabové nepořídili překlady, které se zachovaly? A že by mě bavilo se učit matematiku v římských číslicích, které neměly nulu? Počítáme v arabských číslicích a díky Arabům také používáme nulu. Ale někdy až od dvanáctého století, antika ji neznala. Pravda, dovezli to z Indie, papír nám dovezli z Číny, kávu z Etiopie, destilaci alkoholu objevili také v Bahdádu. To jsou prázdné řeči, že se jedná o jinou kulturu. A to, že dnes některé islámské státy, včetně takzvaného Islámského státu, jsou vražedně zabedněné, neznamená, že pro jiné muslimy není islám mírumilovnou cestou k Bohu. Křesťanství, budhismus, hinduismus měly a mají dodnes také své fanatiky. Křesťanství dnes méně, protože přestává být vírou v Boha, ale stává se spíše kulturou v občanské společnosti. Já osobně ale nemusím žádné organizované náboženství, zajímá mě lidskost a život pod fungujícím zákonem. Ale útok na francouzský časopis Charlie Hebdo chápu jako útok na mne samotného, je to útok na svobodu a vraždit kvůli karikaturám, jakýmkoliv, je zločin. Takže není správné, že tento zločin chápete. A Zeman je strašlivá figura, která nás politicky žene do izolace a společensky a mravně ke dnu. Na místě prezidenta státu nemá co dělat. Jinak nevím, kde se Také ve vás bere víra, že "tady" budou muslimové za pár let vraždit. Policie je dobře zorganizovaná a západní armády jsou nejsilněší na světě. Nenechte se opíjet jednoduchou propagandou. Žil jsem 10 let v Rotterdamu, kde bylo asi 150 tisíc muslimů. Přiznám se, že jsem je moc nezaregitroval, kromě případů, kdy je napadl nějakej holandskej nácek. Jezdil jsem do Paříže, kde vyrůstal můj syn, jezdil jsem do Německa, kam jsem se pak přestěhoval. A to už se jedná o miliony muslimů...jak to, že jsem to přežil, moje první, druhá ani třetí žena nebyly znásilněny (podotýkám, že jsem je měl po sobě a každou zvlášť) a ještě jsem si u Turků v Holandsku nechával opravovat auto, protože byli šikovní a levní a bylo s nimi veselo.
Jste hodný, že mi píšete, abych Vás nevymazával, i když máme různé názory, tak jo, žijeme a přemýšlíme o světě dále...
srdečně Jaroslav Hutka


Odesílatel: Stanislav Juhaňák
Datum: 21. března 2016, 11:45:29

:-)
Díky, moc hezké.
S přáním všeho dobrého a radosti úplné
Stanislav J. Juhaňák


Odesílatel: Tichá
Datum: 21. března 2016, 10:34:11

Jardo, starý brachu, bráááávo! Díky, těším se na setkání u dobrého moravského vnka. Snad ve výtečné vinárničce v Grébovce? Zdravím, pozdravuji každého, kdo stojí o můj pozdrav. Ticháč


Odesílatel: Monika MacDonagh-Pajerová
Datum: 21. března 2016, 19:29:42

Moc pěkné Jardo, opravdu moc...jsme to zvláštní národ...M.


Odesílatel: Eva Hozmanová
Datum: 21. března 2016, 19:01:56

Milý pane Hutko,
připomněl jste mi 15. březen – vnuk asi v primě ještě s jedním spolužákem dělal anketu, co kdo o výročí 15.3.1939 ví, a mnohdy to byla jištění překvapivá až komická. Dnes je Dennymu 28 let, má magistra z HAMU a Bc. z Drážďan a chodí na mistrovské klavírní kurzy už 2. rokem v Lipsku. Někdy mám pocit, že už umí lépe německy než česky a strach, že v Německu zůstane.
Ale k té historii Československa. Že byla Podkarpatská Ukrajina připojena až v roce 1920, jsem asi nikdy nevěděla, komunisti před námi přece tajili, že byla vůbec někdy součástí ČSR. Maminčin bratr Petr starší o 26 let (byl první, maminka 14. dítě) bojoval asi proti Maďarům, pak se stal financem (? – maminka to tak říkala), oženil se a žil v Čertižném na hranicích. Jeho žena byla Rusínka, nejstarší syn vystudoval medicínu. druhý syn byl mentálně opožděný, dcera se vdala za pozdějšího předsedu JRD a nejmladší Petřík se stal inženýrem. Jednou jsme tam v roce 1947 s maminkou byly, pamatuji se, že jsem dostala od sestřenice Aničky vši a ze špíny svrab a vojáci mě odvezli do Humenného do vojenské nemocnice. Od té doby jsem je neviděla…
Všechno jste mi připomněl…
Přeji hezké dny a mnoho úspěšných koncertů.
S pozdravem Eva Hozmanová


20. 3. 2016 v 11:51, Kriz, Jiri

Jaroslave milý,
z duše zamyšlení!!!
Vrátil jsem se zrovna z Evropy (Itálie, kde mám i příbuznou - Sylvii Richterovou, asi se znáš s její sestrou Zuzanou z Vídně) do poblblicky skrčkovského Česka, a je to první mail, který vyřizuji (zatím částečně).
Dneska hned ještě jedu do Brna na premiéru, ale v pondělí tvoji úvahu jako mimořádnou zásilku rozešlu mému adresáři Divadla (už přes dva tisíce adres).
Aspoň někoho to všechno snad přivede k zamyšlení taky. I když s Kříž(k)em po funuse.
Hezky
Jiří P. Kříž

Ahoj Jirko,
moc díky za dopis i za to, že to chceš rozeslat po svém světě, tohle ještě dlouho nebude s křížkem po funuse. Nevím, čím se dá alespoň trochu zpochybnit to jednoduché agresívní vlastencování, které vede k nacizmu a tvrdí, že jenom brání ty nejsposvátnější hodnoty, které jsou vlastně docela směšné, jako téměř estrádní kecy nějakého Hitlera nebo Mussoliniho. Ale najednou tu byly vyhlazovací tábory a nestrašnější válka lidstva. Jsem zvědavý, kdy čeští vlastenci objeví, že Mussolini napsal před První světovou válkou knihu o Janu Husovi: "Jan Hus, hlasatel pravdy" a sám se pak nějakou dobu podepisoval Vero Eredetico, Opravdový Kacíř a Hus mu byl k tomu inspirací. Fašisti, stejně jako komunisti, přinášejí v krizi pravdivou a spásnou myšlenku, takže doufám, že ta krize není ještě tak strašná. Ona ani není, fakticky ve srovnání s jinými dobami vlastně žádná krize není, ale je tu propaganda, která lidi vede do houfu a říká nepříteli islám...atd. tobě nemusím nic vysvětlovat, to jsem se jen v hospodě, kde mají wifinu, tak trochu zamyslel...Jarda


Odesílatel: László Éhn
Datum: 20. března 2016, 8:41:50

Tak veľa šťastia a len do toho teda :)
Keby vám Čechom Andrássy za Monarchie dovolil ten trializmus, tak by tu asi bolo podstatne menej problémov, ale čo už, páni aristokrati to posrali...
Keď chcete troška pochopiť maďarské dejiny od revolúcie roku 1848/49 po Trianon, tak by ste mali prečítať Tri generácie od Gyulu Szekfűho, ale po maďarsky asi neviete.


Odesílatel: Vit Horejs
Datum: 20. března 2016, 6:55:30

Díky Jaroslave,
Poslední dobou se z nějakého důvodu zabývám studiem českých dějin a celá Tvá esej mne moc potěšila--i přes ty smutné detaily jako třeba ten putinovský agent a pivní žok na hradě. A Vojenská lest Senegal mne přímo rozesmála.
I když jsem se při práci na Dvořákovi v Americe potýkal s tím, že "blackface" je naprosto nepřípustná rasistická záležitost, které se moji černoští kamarádi a spolupracovníci bojí, i kdyby šlo jen vyobrazení historické skutečnosti.
Hezký den přeje Vít


Odesílatel: vaclavreischl
Datum: 19. března 2016, 14:38:17

Diky Jardo, ten Kancelář Blaník nebo Čtvrtníčka jsou zajimavy a clovek si tak dobre uvedomi jak my Casi jsme v tom cinizmu dobry (a nam ten cinizmus soucasne bere "dech", brat veci -sebe sama, svuj svet - vazne). Sice nemam nemeckeho Brechta moc rad, a ty Nemci s tim ze berou vsechno moc vazne, tech valek zavinili dost,ale nejak mi v tom schazi ta "zodpovednost za svet v kterem ziji", proste nevim co si o tom mam myslet. Mozna kdybychom my Cesi meli nami zvolenou kralovnu (jako Anglicani)a nebo ti Habsburgove tehda 1914 nam dali vice samosnatnosti, tak bychom pak meli jinny vztah ke svym mocipanum a predevsim sami k sobe (a jak moudri psychologove tvrdi jen tak to s tou uctou a laskou udajne funguje). Ten hravy cesky "neoliberalismus" abrovsky tento cesky rys podporuje.Voskovec a Werich prvni republiky si delali z Hitlera srandu, nebyli vsak nikdy cinicky, Burian vsak ano (aby obstal v protektoratu).J.Hus az "brechtovsy" neustupny, J.Palach svym chovanim musi byt nutne ceskemu narodu velice cizi. Je to zajimavy fenomen.
Zdravim Venca


Odesílatel: Leo Beneš
Datum: 23. března 2016, 16:19:32

Děkuji, pane Hutka.
Moc se mi to líbilo. Vlastně se mi chtělo trošku zvracet, ale to je tím, co jste popsal.
Jestli tady nebude Ecropská unie, nebudu tady ani já.
Ale to je vedlejší. V4 je sakra blbá koalice, ale to je tady všude kolem každá koalice.
Napsal jsem takový podivný pamflet. A dovoluji si vám jej poslat jako prvnímu. Mám prostě tu drzost a troufalost. Tak mne prosím hned nezatracujte.
Můžete to přečíst, a můžete to nečíst.
Myslím, že obojí mi prospěje.
Promiňte ještě jednou, že jsem vám to poslal.
A slibuji, že při jakékoli negativní reakci se to už víckrát nestane.
Hezký zbytek dne.
Leo Beneš


Odesílatel: kos.m
Datum: 23. března 2016, 15:54:39

Ahoj Jardo,
díky za tuto esej, týkající se Tvého vztahu ke Slovákům a Slovensku. Je to zajímavé. A pro mě překvapivá ta část, kdy popisuješ své hraní v exilu a kdy slovenské spolky Ti nebyly nakloněné.
Co se týká té historie Tvého přítele Horyny, ta by mě zajímala. Tu historku o generálu Šnejdárkovi a jeho Senegalcích znám - to ale není ta Horynova historka, že?
A naposledy k té Tvé otázce, která ani možná otázkou není: Kdy se zavedl pravostranný provoz na Slovensku? Napadlo mě, že asi taky 15. 3. 1939, ale hned jsem si uvědomil, že Němci Slováky neokupovali, a tak jsem se podíval do Wikipedie, Bylo to v letech 1939 - 41. Mimochodem, ten přechod na pravou stranu vyhlásilo NS ČSR už v listopadu 1938, a to s účinností od 1. 5. 1939. Dopadlo to ale jinak, jak známo...
Měj se a ještě jednou díky.
Mirek


Odesílatel: Markéta Lutková
Datum: 26. března 2016, 11:29:04
Milý Jardo,
děkuji za Tvé řádky, které podivuhodně rozkrývají a promýšlejí spoustu fakt, na které si většinou nedokážu - nebo nechci? - udělat kus času, abych se o nich aspoň o něco více dozvěděl...
Tobě a všem Tvým drahým
krásné prožití svátků utrpení a vzkříšení Pána Ježíše Krista ze srdce přejí
Petr Maria a Markéta Lutkovi
Odesílatel: Alena K.
Datum: 31. března 2016, 17:36:49

Ahoj Jardo,
píšeš, že uprchlíci k nám nepřijdou. Kéž bych měla Tvou jistotu.
Také píšeš, že „nepoznaný islám uvízl někde v dějinném nedohlednu“. Pravý opak je pravdou, máme ho za humny.
Nepoznaný? Vtip je v tom, že spousta lidí si ho nepřeje blíže poznat. Vědí proč. To jenom euroelity po každém teroristickém útoku všechny poučují, že islám nemá nic společného s islámem …
Nechápu Tvou radost, že většina Němců jde za Merkelovou – národy mají přece v povaze, že jdou za svými vůdci. Němci šli i za jistým Adolfem (také velký přítel muslimů).
Tvůj historický exkurs do 20. století ilustruje názor, že stát (obyvatelstvo) v české kotlině za moc nestojí. To ale není důvod chtít ho rozpustit v islámském moři. Aspoň pro mě to důvod není.
Alena