Odesílatel: Andrej Koudelka
Datum: 26. dubna 2005, 17:27:50

Přeji Vám co nejpěknější den, reaguji na Vaši otázku stran hudby na radiožurnálu. Tuto stanici zhusta poslouchám (pokud nějakou poslouchám) a vadí mi nekonečné opakování zpráv. Chápu však, že tato stanice je tak určena. Tedy posluchačům, kteří ji na několik minut zapnou či vnímají a mají se dovědět co je potřebné. Také rozumím tomu, že vysílání hudby stojí prostředky na autorských poplatcích a že tedy ne vše může být nové. Čemu však nerozumím je to co s tím souvisí. Je vysíláno dost nového na to, aby se dalo argumentovat úsporami a přitom tak, alespoň pro mne odpudivého, že mne to přimělo reagovat na Váš dotaz. Shrnu-li: hudba na radiožurnálu mne vesměs neuspokojuje a soudím, že její výběr provádí osoba srdečně spojená s minulými dobami. Mám za to, že jsem ochoten přijmout různé hudební proudy - současné i minulé - poslouchám i RADIO 1, Vltavu, BEAT, ČR 2, CLASIC. Na těchto stanicích mne však hudební výběr nedráždí tak jako na Vámi zmíněné stanici, která mi v hudební oblasti připadá až příliš obecně komerčně zaměřená. Nevím zda má výpověď pro Vás bude mít nějakou informační hodnotu. Závěrem se Vám svěřím že Vás rád poslouchám když zpíváte, ale i hovoříte. Hovoříte srdcem. Cítím Vaše chybování, je lidské, pochopitelné a o to bližší - nejste politik. Andrej Koudelka 54 let


Odesílatel: Zdeněk Pátek
Předmět: Vše dobré!
Datum: 26. dubna 2005, 18:12:04

Milý pane Hutko,
díky za Vaši odpověď, považuji si toho, že jsme si spolu takto vyměnili své některé dojmy, je to jako kratinké, pro mne vzácné setkání. Neberte můj další dopis jako závazek k Vaší reakci, to nemohu chtít, vím, že Váš čas má užitečnější náplň. Napadlo mne ještě, že se s Vámi rozdělím o jednu svoji vzpomínku:
Porta v Plzni, červenec 1984, mně bylo 17, trampoval jsem. V té době měli "zaracha" bluesmani Krausberry, písničkář Nohavica, někteří další. Čekal jsem u našich bagáží na kamarády před vchodem na výstaviště, kde se konala část přehlídky, zejména recitály písničkářů.
Kolem stovky lidí. Léto, prázdniny. Na plakátu, o který jsem se opíral s flaškou mlíka, byla řada jmen účinkujících, a mne svedla k pošetilému nápadu čistá bílá papírová plocha pod ním. Naproti v papírnictví jsem si opatřil za 2,50 Kčs tlustý fix a připsal: DNES TU CHYBÍ: Nohavica, Třešňák, Hutka a Krausberry ... Do odpoledne byla plakátová plocha plná vzkazů, hotové diskusní fórum, plzeňská Zeď nářků. Krása. Večer stála u plakátů svazácká služba a i z pódia zazněla při hlavním večerním koncertu výtka na "výtržnost" kolem plakátů (obdobně pak vypadaly ty dny plakáty po celé vnitřní Plzni). Velmi mne moje dílo tehdy uspokojilo, tak velký efekt mne ani ve snu nenapadl. Musím se tomu smát, své partyzánštině, měl jsem pak horší výstupy na vojně, které mi přinesly i průšvih opravdový, ale to už je něco dalšího. V té Plzni - aby bylo jasno, proč to píšu - a vůbec na všech pódiích jste mnoha lidem citelně chyběl. A řekl bych, že to vlastně byli hlavně oni, tihle mladí naivkové, co psali na ty plakáty, kteří už se namíchli a ty směšné Jakešovce a Husáky vypískali. První televizní záběry, na kterých jste se mihl po Vašem návratu do Prahy mne nadchly a pamatuju si je stejně dobře, jako Vaše jméno, napsané tím černým tlustým fixem na plakátě, i lihovou vůni toho fixu...
Přeju Vám k Vašemu svátku všechno, co si přejete, co Vám chutná, co máte rád. Ať se Vám a Vaší rodině dobře žije. Netušil jsem, že Vaše moderování Radiofóra je časově limitované a chystáte už poslední téma.
Ta zpráva mne zklamala. Pokud Vám tedy bude nabízena další spolupráce v Č. rozhlasu, rozhodně ji neodmítejte a my, co Vás máme rádi, se budem těšit, že Vás zas uslyšíme.
S úctou Zdeněk Pátek se ženou Karolínou.


Odesílatel: Lemon Leaf
Datum: 4. května 2005, 22:10:10

ve svem fejetonu se mylis, ze hudba pro vsechny a vlastne pro nikoho (je na ty byvaly hvezde)
pravda je drsnejsi - je to hudba pro valnou cast lidi - a je i jedno jestli nas nebo nemcu nebo thajcu - vetsina lidi je takhle hnusne uchylne nornalnich - stado ovci...
nenamlouvej si nic jinyho
(sorry za komentar) ales


Odesílatel: Jiri Wagner
Datum: 5. května 2005, 0:19:58

Dobry den, pane Hutko,
...Co se tyka meho nazoru na hudbu na Radiozurnalu, myslim, ze jej vyjadrili jiz nekteri Vasi posluchaci. Ja osobne mam na hodinkach i na pocitaci nastavene zvukove znameni, ktere mi kazdou hodinu oznami, ze je cas prepnout na zpravy na CRo1. Vyslechnu zpravy a uz pri znelce oznamujici zacatek sportovniho zpravodajstvi prepinam zpet na Radio Beat.
Hudba, ktera se z Radiozurnalu line, me totiz privadi k zurivosti, stale stejne pisnicky a stale stejni zpevaci a zpevacky, kteri nam zpivali svuj "popik" za socialismu. Prestoze si treba o Gottovi a Vondrackove dodnes myslim, ze to jsou hlasove nasi nejlepsi zpevaci (nebo prinejmensim jedni z nejlepsich), uz jsem na ne alergicky (na cely zbytek teto garnitury jsem byl alergicky temer odjakziva). A to plati o vetsine lidi, jejichz zpev a hudbu nam dodnes Radiozurnal vnucuje - a moje mineni nezmeni ani to, ze jednou, dvakrat za den se tam ozve hudba skutecne kvalitni (trebaze si nepamatuji, kdy jsem na CRo1 naposledy slysel treba takove V+W). Uprimne receno, z hudebni stranky Radiozurnalu je mi na zvraceni. Ze ma stanice jakztakz kvalitni zpravodajstvi (stale lepsi nez ostatni stanice), ji neomlouva. Za hudbu na Radiozurnalu by meli prislusne redaktory strilet - jsou temi postbolsevickymi takyhudebniky a takyzpevaky, jez si za svuj dlouhy, spokojeny zivot v socialismu vydelaly slusne penize, dnes podplaceni, nebo je neustale vtloukani zpivanek komunistickych zpevacku do nasich hlav nekym dirigovano za ucelem zformovani naseho mysleni? V tom pripade se na tomto formovani velmi rad a poslusne podili kuprikladu i byvaly premier Gross se svymi tzv. megakoncerty, kamaradstvim s Janeckem a jemu podobnymi a vychloubanim o tom, jaký je prosty chlapec, ktery miluje muziku Michala Davida:-(((
S pozdravem Jiri Wagner


Odesílatel: miroslav červenka
Datum: 5. května 2005, 0:37:19

Vážený pane Hutko,
jak jsem rád, že jste otevřel toto téma! Radiožurnál totiž poslouchám, protože pro člověka alespoň v minimální míře zajímajícího se o dění kolem sebe nemá žádnou alternativu. Ale ta hudba! Tupá, bez nápadu, zaměnitelná a ještě ke všemu se domnívám, že je orientována výhradně na 4% menšinu, přinejmenším co se výběru interpretů a "soundu týče(neznám samozřejmě sexuální zaměření hudebních dramaturgů této stanice, ale dle pouštěné muziky bych tipoval na "hošany"). Jeden čas jsem zkoušel rádio na hudbu vypínat, ale to nejde, netrefoval jsem začátek mluveného slova a mnohé zajímavé informace jsem získával nekompletní. Pro člověka, který nedovede brát rádio jako kulisu a neumí na hudbu vypnout je to prosrtě jedním slovem Hrůza.
Nevěřím ale, že se podaří v dané oblasti prosadit nějakoui změnu. To "staří rozhlasáci" nedopustí. Ještě horší jsou však mé obavy ohledně důvodů, které je k tomu vedou. Obávám se totiž, že si ve všech oblastech, jež mají jakýkoliv vliv na smýšlení lidí uchovali bývalí bolševici nejen díky blahovůli a nedůslednosti polistopadových vládců, ale jistě i prostřednictvím nerozkrytých vazeb netransparentních uskupení téměř absolutní monopol. A když k tomu přičteme nepochybně nezanedbatelnou ekonomickou provázanost hudebních vydavatelství, manažerů, "stálic" naší hudební scény s hudebními dramaturgy vychází nám onen koktejl, který je nám servírován. Vždyť populární hudba je přeci dnes takový byznys!!!!! Přitom veškerá reklama je ve sdělovacích prostředcích zdarma! Co zdarma, média ještě platí tvůrcům za to, že pomáhají propagovat jejich "výrobky". V takovém prostředí musí být místo hudebního dramaturga veřejnoprávního rozhlasu skutečným zlatým dolem. Ti lidé by to měli dělat zadarmo, co zadarmo, měli by si za možnost vybírat hudbu v nejposlouchanějším rádiu platit. Věří opravdu někdo dnes tomu, že v prostředí takto ideálně příznivém pro korupci tato není?
A větší pitomost, než že odráží poptávku posluchačů jsem již dlouho neslyšel. To by nejpopulárnější skupinou na světě museli být Erasure a neexistovat Zeppelíni, Hendrix, Rolling Stones či Velvet underground. Kdyby opravdu chtěli v radiožurnálu odrážet poptávku posluchačů, tak by stačilo procentuálně kopírovat žebříčky prodávaných desek. Ale to by občas mohli přijít "kámoši" zkrátka. Proto vymysleli takovou obludnost, že na radiožurnálu je hitparáda sestavováno z toho, co se v českých rádiích nejvíce hraje. To je stejná blbost jako kdyby prezidenta volili poličtí komentátoři. Nechci jim ale křivdit. Komentátoři musí mít alespoň elementární přehled o oblasti, o které píší, zati hudební dramaturgové prostě pouští v lepším případě léta to samé, v horším to, za co dostasli zaplaceno.
Zcela pak pomíjím ten fakt, že by radiožurnál měl při výběru hudby jako rádio vařejné služby sehrávat i jistou roli garanta kulturnosti,estetického vkusu, vzdělávat i vychovovávat. Nic z toho nedělá, hudba na radiožurnálu ostře kontrastuje s vysokou kvalitou zpravodajství(sice tendenčního, profesionálně však většinou na úrovni), je to jako kldyby k baletu hrála dechovka. Za veliký úspěch bych považoval vytvoření hodinového pořadu, v němž by se kvalitní populární hudba střídala s publicistikou a zpravodajstvím. Jal rád bych dělal v takovém pořadu hudebního dramaturga(samozřejmě bez jakéhokoliv nároku na honorář). Moci si pustit oblíbeného Plíhala či Kalandru, Waitse, Zeppelíny, Neil Younga či Santanu(jasně i Hutku, Kryla, Nose, Dobeše, Hameta, Mertu nebo Lutku). Ale to je jenom takový sen. Musím přiznat, že mi chybí i Jiří Černý.Byť nesdílím jeho politické názory, jeho antidiskotéka byla skvělá. Měla totiž "ducha".
Ale o toho již asi Čro1 nejde.
S úctou Miroslav Červenka


Odesílatel: Eva Drašnarová
Datum: 4. května 2005, 22:37:17

Ahoj Jardo. Děkuji za fejeton Drobečky, nedávám každý tvůj fejeton na web, tento ano, už tam visí.
Ráda bych ti napsala co děláme a jak se máme, ale mám pocit, .....dost.
Někdy napíšu. Radiožurnál neposlouchám, však asi tušíš, jsme totálně mimo tento vymývač mozků. Zprávy.... zprávy? beru z internetu, muziku si pouštějí mladé holky v práci, rádio ČAS, kde je výmyv mozků asi ještě hutnější. Tedy nevnímám..... kulisa.
Pěknou noc a dobré ráno. ...
Eva - Sluníčko


Odesílatel: martin carek
Datum: 4. května 2005, 21:40:55

dobry den, pane Hutko, v tomhle Vas asi zklamu, ale nejsem schopen k tematu poskytnout zasveceny komentar. Hudba je u mne trochu v pozadi...nicmene jako clovek z medii si dovedu predstavit ze vypousteji hlavni vetsinou popovy proud, coz - nevim zda to oni presne sleduji - mozna koresponduje s jejich prumernou posluchacskou obci. ale za diskuzi to urcite stoji. Domnivam se ze kvalitni hudba by mela byt spise na cro3, a to podle mne nikoliv jen klasicka, ... zdravi Martin Carek


Odesílatel: Andrej Koudelka
Datum: 3. května 2005, 17:24:41

Přeji znovu hezký den a prosím o přijetí omluvy za mou první uspěchanou reakci. Poslouchal jsem soustředěněji hudební proklady vysílání radiožurnálu a cítím změnu. Při své reakci jsem měl na paměti období cca před jeden a půl rokem, kdy jsem radiožurnál poslouchal častěji. Trochu jsem zaměřil svou pozornost Vámi dotazovaným směrem a musím svůj kritický postoj korigovat k neutrálnímu - t.j. jsem v nerozhodné míře spokojen, nadšen, bez názoru, odpuzen a další. Všimněte si, že výslovně záporný názor je klasifikačně v menšině, ale pro krátký čas pozorování bych to nepřeceňoval.
Uvidíme jak se situace vyvine. Děkuji za pozornost Andrej Koudelka
-----Original Message-----
Přeji Vám co nejpěknější den, reaguji na Vaši otázku stran hudby na radiožurnálu. Tuto stanici zhusta poslouchám (pokud nějakou poslouchám) a vadí mi nekonečné opakování zpráv. Chápu však, že tato stanice je tak určena. Tedy posluchačům, kteří ji na několik minut zapnou či vnímají a mají se dovědět co je potřebné. Také rozumím tomu, že vysílání hudby stojí prostředky na autorských poplatcích a že tedy ne vše může být nové. Čemu však nerozumím je to co s tím souvisí. Je vysíláno dost nového na to, aby se dalo argumentovat úsporami a přitom tak, alespoň pro mne odpudivého, že mne to přimělo reagovat na Váš dotaz. Shrnu-li: hudba na radiožurnálu mne vesměs neuspokojuje a soudím, že její výběr provádí osoba srdečně spojená s minulými dobami. Mám za to, že jsem ochoten přijmout různé hudební proudy - současné i minulé - poslouchám i RADIO 1, Vltavu, BEAT, ČR 2, CLASIC. Na těchto stanicích mne však hudební výběr nedráždí tak jako na Vámi zmíněné stanici, která mi v hudební oblasti připadá až příliš obecně komerčně zaměřená. Nevím zda má výpověď pro Vás bude mít nějakou informační hodnotu. Závěrem se Vám svěřím že Vás rád poslouchám když zpíváte, ale i hovoříte. Hovoříte srdcem. Cítím Vaše chybování, je lidské, pochopitelné a o to bližší - nejste politik. Andrej Koudelka 54 let


Odesílatel: Vladimír V.
Datum: 10. dubna 2005, 10:16:40

Poslouchám Radiožurnál ráno a večer a i politické pořady v kterých se teď vyskytujete i Vy.Štve mne hraná hudba této stanice. 60% je anglo-americká. 10% slovensky a 30% česky. Proč tolik cizí hudby a jen anglicky? Vždyť jsme v Evropě! Francouzky a italsky zcela vyjímečně a tím to končí. Proč ne cikánsky, polsky, rusky, maďarsky? Vypadá to, že jsme okupováni USA. Je to trapas, když mají pořad o Kubě a hrají anglicky o Polsku a zase anglcky???! Ty české písničky jsou ty nejhorší. Vás určitě nezahrají jak je rok dlouhý ani jiné písničkáře kromě blbostí že je má největší a do rybníku svítí sluníčko. Je to radio veřejné služby a nezahraje Suchého, Wericha, ale ani Matušku, Kubišovou, Kryla, ... Jen když je někdo přezpívá.
Psal jsem jim to kolikrát. Mě nutěj jim platit a oni si hrají co chtějí. To je ta svoboda o které tak hezky mluvíte. Mohu svobodně platit - kdyby ne tak na mě pošlou exekutora - a držet hubu. Dokonce mi radí ať poslouchám jiné stanice. Proč, když tuhle platím. Jsou radio veřejné služby a slouží asi jen sobě, protože soukromé stanice hrajou daleko líp. (asi za tu blbou hudbu něco berou od těch soukromých)
Zeptejte se jich, proč Vás nezahrajou jak je rok dlouhý
Vladimír V.
PS: Třeba nemáme slyšet: Je to divný svět, divné věci, když je pro lidi třeba, pálit laciné žito v peci, aby zdražil chleba.


Odesílatel: Vladimír J.
Datum: 25. dubna 2005, 14:32:29

Milý Jaroslave, trošku nerozumím proč si vzal zrovna takovou to talk show, do které volají především chroničtí stěžovači. Ja tam zpravidla nevolám a ty lidi nikdy k ničemu nepohneš.Ale dobře, chceš to zkusit.
Proč Ti tykám? Protože Tě poslouchám od svých 14 let, protože jsme na Tebe řvali na Ruzyni přes sklo a protože jsme spolu v době když si ještě koncertoval párkrát hovořili.
Tvůj příští plán je HUDBA na Radiožurnalu.
Kdyby se Ti podarilo zmenit alespon 1 procento, ale nestane se nic uvidis.
Hudba na CRo 1 je katastrofalní.Nemít na kalendáři 2005 mohl by hudební rámec posloužit jak v roce 77 tak po Gorbačovově perestrojce. K. Gott. "Jdou vojska ....., Věra Špinasrová " Prázdná pláž ", Olympic " taky sem se narodil bos.." Janek Ledecký ...... Zkrátka srabácký výběr toho nejnižšího, chápu že stále oblíbeného, ale nejméně kvalitního co snad na českých policích může ležet. Řeknu Ti, kdo CRO1 poslouchá.Lidi, kteří chtějí kvalitní a dobré informace. Je jim zle ze zpravodajství na X, Y, Z, ,,,,,,,ale stejně jako já spoustu minut stráví tím že musí přeladit.Paradoxy jako reportáž ze setkání politických věznů, které je zakončeno moderátorovou více či méně kvalitní tečkou a pak .... H. Vondráčková nebo Zagorová. To je tak neuvěřitelný výsměch , že to musí někdo dostavat zaplacené. Ty informace, které jdou do hloubi věci neposlouchají lítostiví milicionáři a soudružky od kafí. Bojí se snad někdo v rozhlase, že po vstupu o Bělorusku, nebo školství zazní Pink Floyd " Another brick in the wall" Proč tam nějaký idiot pustí ( alespoň že anglickou verzi) Ne pětku ne ...(Myslim že nějaky Melen od Františka janečka v češtině. Co naplat že je to anglicky. Nikdo to v originále nezná. Takže si máme zpívat ten prorežimní trhák mladých pionýrů.... já jsem v tom nevině, tak prosím 5 ne, prosím 5 ne.Někdo by měl V CRO sebrat odvahu a všechny CD která nesou hudbu, která pomáhala zlidštovat tvář totality vyhodit do koše. Rozhlas je veřejnoprávní medium. Nemusí vysílat pro masy. Tak proč se snažit masám se zavděčit? AŤ Rozhlas hraje hudbu u které nevyskakují asociace ( to mě odmítali žádost na byt, když todle hráli, to mě policajti vezli v autě, když hráli tohodle Gotáka, atd., ať před novou věcí někdo fundovaně řekne, proč si to máme poslechnout ( at už je to Španělsko, Mexiko, Turecko,,) trochu exotiky, tu mladí teenagers chtějí-- Tibet, lámové, pak nějaké Jethro víte posluchači, to je skupina, která hrála po světě, když vy jste poslouchali Urbánkovou.....
ATD. Jaroslave vím že času je málo, tak Ti ho nebudu vic brát. Snad si pochopilˇ( snad jsem to napsal k pochopení) . CRO 1 poslouchám jak to jen jde, ale za hudbu bych někoho fakt poslal na školení o demagogii, harmonii, korupci, o táborech smrti o vyvážení umělců za Prahu a jejich bití, o nedostání se na vysokou kvůli cukrárně dědečka. etc. Na školení o všech věcech, které se dály, když v rádiu hráli Ti samí profící jaké nám pouští CRO1 dnes. Až potkáš někoho na chodbě kdo v tom má prsty, řekni mu, že minimálně dva lidi v Děčíně tím pěkně ............
Ps: Jsem 33 letý učitel, který stihl zorganizovat jen jednu demonstraci v životě s účastí 250 lidí se dvěma dalšími kamarády, nebýt listopadu tak jsem neodmaturoval a když na nás ředitel střední řval, že to jsme teda...., že jsme skončili, že si už neškrtnem, ... tak mu z jeho komunistického rádia v jeho komunistické kanceláři hrála hudba, jakou uslyším dnes odpoledne po zprávách, až si pustím CRO 1.
Zlom vaz a přeji Ti hodně zdraví. Vladimír J.
PS2: Psal jsem to rychle a jsem zvykly psát převážně v angličtině bez diaktitiky, takže si ty nesmysly nějak odfiltruj. Ahoj


Odesílatel: Honza D.

Mám takové tušení, že takové téma poměrně obyčejné, všední a nudné záležitosti jako je hudba na středněproudém rádiu je ve skutečnosti píchnutím do příslovečného vosího hnízda. Potrefeným je totiž každý kdo občas rádio zapne, kdo přijde do obchodu, kde řve nějaká bezuzdnost. Každý, i ten kdo to poslouchá s rozzářenýma očima, má nějaké výhrady - k výběru, množství. Já mám oči i uši "zatnuté", z některých stanic dýchá socrealismus, jakoby ty pásky používali stále stejné. Někdy musím s dcerami do obchodů, kde to na mne řve - tam si pak připadám jako by na mne řval nasraný a nevyspalý vedoucí - a není to v hlasitosti, je to v tý agresivitě a stupiditě. Tak se měj. Honza


Odesílatel: Eva Labusová
Datum: 5. května 2005, 8:46:35

Pane Hutko, jen Vam kratce napisu, ze hudbu na Radiozurnalu vnimam jako natolik otresnou, ze tuto stanici z toho duvodu neposloucham. EL


Odesílatel: Meloun Tomáš
Datum: 5. května 2005, 9:54:26

Krásné drobečky ........ tm


Odesílatel: Ondrej Schneider
Datum: 5. května 2005, 10:10:08

Pane Hutka, dekuji za Vas email i za vas dopisa nazory posluchacu. Jiste mate pravdu, ze hudba na CRo1 je priserna. Obavam se vsak, ze je priserna ne proto, ze to tak manipuluje nejaka mafie, ale proto, ze tuhle prisernou hudbu lidi opravdu chteji. Kaficko v kancelari prece chutna nejlepe s Kajou Gottem, nebo ne?
Ono uprimne receno, Radiozurnal je cely takovy nanicovaty. Proc, proboha, musi porad hrat ty pisnicky, at uz jakekoliv, proc nejsou normalni zpravodajske radio? Kolikrat se mi stalo, ze jsem neco poslouchal na BBC a pak si pustil CRo a tam jela "pohodova muzika" a moderatori zvatlali...
Pro me i pro radu mych kolegu a znamych CRo1 prestalo byt zajimave a nas zpravodajsky deficit nastesti zaplnila BBC, pro nekoho ceske vysilani, pro nekoho anglicke. A kdyz chci v radiu poslouchat hudbu, jdu na stanici, ktera je nejak orientovana a nenabizi ty prisernosti z CRo1.
Tak jsem se nejak rozlitil, ze...
Zaverem bych Vas chtel pozadat o vyskrtnuti meho emailu z Vaseho seznamu, nestiham to cist a nas server vetsinu Vasich emailu blokuje jako spam :-(
S pozdravem, Ondrej Schneider


Odesílatel: Sulista
Datum: 5. května 2005, 10:41:27

Vazeny pane Jaroslave
Dekuji za postu, ktera mne vzdy potesi, jsem rad, ze uz se 15 let divam na ten bordel zdalky, byt jeste v CR, asi bych to psychicky tezce nesl.
Nevim, jak to vsechno dopadne, ale mam pocit, ze cesky narod uz otalne zblbnul. Zlomeny prst jaromira Jagra je dulezitejsi nez prolhany trapny premier, at nam klidne vladne bolsevik, hlavne kdyz jsme mistri v hokeji.
Ach jo!
Zdravi a vse dobre preje Vaclav Sulista


Odesílatel: Tomáš Andrejsek
Datum: 5. května 2005, 11:40:07

Zdravíčko, a také dobrý den.
Nějak jsem si netroufal odpovídat, protože si dost dobře nedovedu představit, kdyby vám odpověděl každý z vašeho adresáře...:-))
Ale dneska se mi tak nějak chce. Hlavně kvůli "drobečkům." Ten fejeton mi po ránu v práci -šéf jsem já, můžu po ránu i číst fejetony, ruka chraň každého, koho bych při podobné činnosti přistihl :-) - prostě udělal radost. Snad pro tu krásnou atmosféru, která z něj tryská, snad pro ty "Drobečky", snad pro to, že i já trávím vzácné chvilky se s dcerami, z nichž sice devět je té starší, plot ještě nepřeskakuje, ale postřehy obou jsou nenahraditelné, a umožňují mi se zastavit, a občas si urovnat priority.
Takže děkuju za tu příjemnou chvilku.
Také jsem vám chtěl před nějakou dobou vyjádřit upřímný obdiv (proč jsem to vlastně neudělal hned...?) za vaší odvahu vlézt do jámy lvové otevřené diskuse na Radiožurnálu. Jsem rád, že jsem si to pustil, jejich debaty už poměrně dlouho neposlouchám. Váš hlas na mě zapůsobil jako zjevení, a nechtělo se mi věřit, že je na státním rozhlase něco podobného ještě dnes možné. Navíc jste tu diskusi o posttotalitním vývoji zvládnul s grácií, klobouk dolů. Tak. Zase abych nepřechválil...
A trošku do mlýna k tématu o hudbě na Radiožurnálu.
Tenhle problém má několik rovin, snažím se v nich orientovat, ale netroufám si říct, že mám názor křišťálově jasný. Tak snad jenom několik postřehů, vy už si to přeberete v kontextu názorů ostatních.
Já těm jejich agenturám do jisté míry věřím. To ale neznamená, že uznávám ten dogmatismus, s jakým se přistupuje k jejich výsledkům.
Bude-li se dělat průzkum dotazníkovou akcí, kolik lidí bude znát -123 minut, například ? Kolik z nich nedejbože nějaké začínající kapely ? Bodejť by je znali, když je nikde nehrajou !! Jasně, že si každej návštěvník hypermarketu, kde se tyhle průzkumy dělaj, vzpomene na Helenku a Karla. Oni si omíláním starých hitů dál vytvářejí poptávku po nich.
Co mě štve, je pak totální rezignace na profesi hudebních redaktorů. Tohle "chtějí" naši 'posluchačové' (podle vzoru 'čtenářové'), tak jim to pustíme, a basta. Nemluvě už o tom, že jsme si bez skrupulí narvali zpátky do rádií nomenklaturní hvězdy. Což o to, Vondráčková a Gott třeba i něco uměj, neposlouchám je ale nevypnu kvůli nim rádio, ale nepochopitelnosti typu David, Melen, a podobné mi berou dech ještě dneska.
Ale co chtít po rádiu, které na minulost zapomíná programově ? Dnes se u rozhlasu rekonstruuje bitva o rozhlas. Nejsem přítelem podobných akcí, pár tatíků si bude hrát na vojáčky, a zavřou kvůli tomi Vinohradskou. Kdo ale rekonstruuje neviditelné bitvy o rozhlas ze sedmdesátých let ? Které rozhlas na celé čáře prohrál ?? Kdo je připomíná ??
A zpět k muzice. Tenkrát se přece taky hrála hudba, kterou pracující chtěli slyšet. Myslím, že na Vinohradské budou mít ještě regály dopisů v nichž o to žádají. Více Helenky ! Již dlouho nerecitovala paní Švorcová ! Chceme slyšet generálního tajemníka, soudruzi !
Když pak zmiňovaný Jan Pokorný "vede" diskusi s kterýmkoli z politiků, prohraje na celé čáře. Je nepřipravený, neschopný reagovat, a člověk má pocit, že ať mluví s kýmkoli, jsou to největší kamarádi. Neskutečně často pak ve jménu jakési "objektivity" (nejsme my tak trochu turečtější než Turek ?) do diskusí zvou komunisty, jež se vezou na vlně pohodlné opozice bez odpovědnosti. Způsob, jakým pánům Pokornému a Nováčkovi prolézají do vysílání polopravdy, nepravdy i lži bez sebemenších reakcí je prostě těžko pochopitelný.
Nechci tvořit závěry. Snad jenom mé přesvědčení. Myslím si, že ani v té hudbě ani v diskusích, ani v programovém složení to není o nějakém záměru.
Je to o totální neschopnosti, lenosti a rezignaci na řemeslo. Takhle je to všechno pohodlnější, a oni ti 'posluchačové' nakonec stejně skousnou všechno. Co mají taky jiného poslouchat...
Ještěže mám v autě CD přehrávač.
Snad to vypadá, že jsem taky podlehl, a je mi to už vlastně jedno. Ale kdež.
Kdyby bylo, nepíšu nic. Snad se vám podaří tu diskusi prosadit, snad se vám podaří pootevřít pár očí, třeba i ty 'spálené'. Aspoň o kousek, do háje.
Hovgh.
Tedy, ještě něco. Mně se totiž nechce končit na tak pesimistické vlně.
Mám tu před sebou jednu vaší grafiku. Teda - žádnej velkej optimismus, pečou se tam děti... Ale vedle v místnosti 'stojí bříza zelená', ostatní jsem rozdal a dělají radost jinde.
A za ty taky děkuju.
Mějte se krásně, Tomáš Andrejsek


Odesílatel: Fikejzl Vít
Datum: 5. května 2005, 12:49:08

Dobrý den, hudba na Radiožurnálu je samozřejmě špatná. Až na výjimky stereotypní, nezáživná, bezbřehá. Změní se to teprve poté, co této stanici dále poklesne sledovanost, ale možná ani pak ne. Vždyť je živena koncesionářskými poplatky, tak proč by nějaká nespokojenost měla vést ke změnám.
Zádrhel u výsledků průzkumů spokojenosti, kterými se Radiožurnál zaštiťuje, je v tom, kdo je platí a na co se ptá. Směrodatný je srovnávací průzkum mezi hudebními stanicemi. Tam to pro Radiožurnál nemůže dopadnout dobře, takže nepředpokládám, že by vedení této stanice iniciativně něco takového zadávalo. Vždyť by to byla sebevražda.
I stanice Frekvence 1 nebo Impuls, které vysloveně nemám rád a které poslouchám občas na chalupě, protože se tam nic jiného nedá chytit, při výběru skladeb přemýšlejí. Sice špatným, mně nevyhovujícím směrem, ale tah na bránu jim nelze upřít.
Radiožurnál mi naproti tomu připadá jako lidový skanzen, kde dětem ukazujete starou zaprášenou máselnici a vysvětlujete jim, jak to asi fungovalo. Přitom jste ji v provozu viděli, když vám bylo deset. Babička ji tenkrát slavnostně přinesla z půdy, vydrhla ji v neckách a naposledy ve svém životě v ní stloukla máslo.
Podobně na Radiožurnálu zaznívají songy, na které jsem dávno ve zdraví zapomněl a s úžasem sleduji, že si je ještě někdo troufne dát do éteru.
Evokuje to ve mně vzpomínky na tehdy prudce progresivní stanici Hvězda, jejíž vysílání bylo podobné. Změna spočívá pouze v zařazování anglicky zpívané produkce, ale i její výběr se naštěstí podařilo přizpůsobit nezaměnitelnému původnímu soundu. Výsledkem je také máslo, ale na rozdíl od toho babiččina pořádně žluklé.
Když zazní z Radiožurnálu obzvlášť vydařený skvost, tak se mě děti ptají, co to proboha je, a já jim vysvětluji, že takhle se za komunistů hrálo pořád. Ba i hůř! Ale tomu odmítají uvěřit. Pak přeladíme na Radio Beat a máme pokoj. Můj kamarád z Rychnova nad Kněžnou takové štěstí nemá, tak se naučil poslouchat slušná rádia z internetu.
Závěrem musím konstatovat, že díky hudebním redaktorům Radiožurnálu mám naději, že mé děti nepodlehnou komunistickým lákadlům. A za to vyslovuji tomuto kolektivu hluboké
Děkuji
(ale radši odejděte - když vy nemáte kam, nikde by vás nevzali).
Vít Fikejzl


Odesílatel: Lída Holá

Datum: 5. května 2005, 13:08:59

Milý pane Hutko,
s tématem hudby na Radiožurnálu jste mi opravdu kápl do noty.
Radiožurnál má nesmírně omezený rejstřík interpretů, z nějakého neznámého důvodu si oblíbil pár lidí a ty neustále mele dokola. Na některé původně krásné písničky jsem kvůli této stanici už opravdu alergická a nemůžu je ani slyšet (Dusilová s Čechomorem, Voda, čo ma drží nad vodou...). A to poslouchám Radiožurnál jenom při vaření večeří a víkendových obědů! Radiožurnál má výrazně lepší zpravodajství než hudební doprovod. Častost písniček mi až tak nevadí, i když si myslím, že někdy mluvené slovo přerušují neústrojně, ale ta skladba a to neustálé omílání je hrozné!!!
Srdečně zdravím, Lída Holá


Odesílatel: Tothova Kvetoslava
Datum: 5. května 2005, 13:44:41

Milý Jardo.
Troufám si Ti tykat, táhne mi na padesát a velkou část mého života mě provázela Tvoje hudba i tvé slovo. Podotýkám že cíleně.
To samé bych mohla říci i o Karlíkovi,Helence, Haničce, Michalovi a jiných. Ty jsem ale byla nucena poslouchat a díky lidem okolo ČR1 jsem nucena poslouchat je dosud a mám jim to velmi za zlé. Každý den stále ty samé realsocialistické šlágry, nebo nové šlágry od reálsocialistických Umělců. Takový veršík o "raněném orlovi, který nad rozlitou louží krouží!" od sladkého Karla každé ráno, to mám chuť nahlas křičet, ať toho redaktora postaví ke zdi. Zaměstnavatel nám v dobrém úmyslu zpestřuje pracovní proces tím, že do podnikového amplionu pouští vysílání ČR1, takže každý všední den od 6.00 do 15.00 jsem věrným posluchačem. Námitku že by mohlo být hůř přijímám, mohlo.
Někdy mám hrozný vztek a někdy je mi z toho všeho smutno. V době kdy jsem brala rozum mně výhružky profesorů, že neodmaturuju, jestli nepodepíšu protest školy proti Chartě, utvrdily v tom že žiju v hrozným svinstvu.
Všechnu tu beznaděj provázely optimistické písničky našich umělců. Co to v tom rádiu sedí za ignoranta,, že si vůbec troufne pouštět nám ty sračky, které měly lakovat bolševika narůžovo a budit zdání spokojenosti a lásky? (Velmi se za ten výraz omlouvám, ale jiný použít nemohu).
Tak toť vše. Více psát nelze, a možná bych si tím i zkazila dnešní odpoledne. Pokud mohu něco pozitivního, budeš-li v brzké době s Radimem Hladíkem či Vláďou Mišíkem, řekni jim, že mně a všem mým přátelům udělali velikou radost svým vystoupením v Týně minulý měsíc. Odcházeli jsme úplně blažení......... Zdravím Květa
PS. Teď zjišťuji, že jsem si to odpoledne asi přece zkazila, ty myšlenky o tom co je tu možné, ba dokonce standardní......


Odesílatel: orgon
Datum: 5. května 2005, 13:49:30

AHOJ jardo,poslech radia se vnima jako zvukova kulisa pri skrabani brambor,takze clovek znaly situace tam kopna Vltavu,Classic zejmena v noci bez reklam. Je to vlekla soucast vymyvani mozku.Ac nevojak, sezobl jsem ted Masiny,§ZATIM DOBRY§.Jeden z Masinu tam zacal s inzenyry delat chipy pro identifikaci, prave z neznalosti veci velice blizkych. Nechapu to,zejmena u premysliveho ceskeho koumaka, zeč se zapojil do takove ideologicke diverze,ktera jasne povede k novemu otrockemu radu.Hudba je proti tomu slaby odvar.MASINY obdivuju jako vojaky,ale jako civilisti se zapojili do nesmyslu.Dobra stranka odporne muziky je totiz bozi klid, ze jsi sam sebou a nemusis porad byt obeti medialniho stroje na souhlas,jak to bezvadne popsal Noam Chomsky.JO, zajimave veci se obcas objevi na Radiu1. Jardo, ahoj a ty Masiny cti detem,jako ja,aby nemeli vymydleny mozek, jako spickovy americky stredoskolak.


Odesílatel: Roman Hron
Datum: 5. května 2005, 14:07:49

Vážený pane Hutko,
děkuji za zprávy a přílohy,které od Vás již pravidelně obdržuji a čtu a jsem Vaším příznivcem. V současné době a nejen této,ale i předešlé řeším jeden problém, s kterým byste mě možná pomohl. Mám a chci se rád věnovat zpěvu, jednou i když je to již dávno mě vyzkoušel jéden pan profesor opery a výborný podle mne a nejen mne pěvec tenor, který řekl, že by to bylo to nejvhodnější pro mě v budoucnu, jmenoval se pan prof. Balasko, snad jsem to napsal správně, vrátím se k tomu, že bych potřeboval nějakým způsobem a podle mých představ čistým a korektním, odborně posoudit a věnovat se případné průpravě zpěvové,ale hlavně zpívat, údajně talent mám a ne malý prý.....ale trpím velkou trémou, je možné se na Vás obrátit a připravit nějaké demo nahrávku a pokusit se prosadit v současné pop music apod.???Ne v komerčních záležitostech typu superstar a jiné, také jsem se nepřihlásil.....Moc by mě to pomohlo a chápu, že je třeba vše řešit osobně, ale Vy jste znalý a také uznávaný muzikant a z pěvák s kontakty v této branži a proto jsem si Vás dovolil oslovit o pomoc. CHtěl bych být posláním mého přání.Pro představu je mě 32let a jsem z Prahy.
Děkuji a budu doufat, že je to možné,vím, že existují nějaké možnosti,ale J8 bych uvítál tu konkrétní,ne zprostředkovanou,nebo předběžnou, která bude pak přebita tou přímou ohledně kontaktům.
Děkuji a s pozdravem Hron Roman.


Odesílatel: hana.bubu
Datum: 5. května 2005, 15:55:47

Ahoj Jardo, přikládám tedy také svůj názor na hudbu v Radiožurnálu. Poslouchám ho celou pracovní dobu a nejvíc mě štve, že písničky vybírají v poměru, který se neshoduje s přívlastkem rozhlasu tzn. český.Vždy pouštějí jednu česlou písničku ke dvěma cizím. To mi opravdu vadí.Máme veliký výběr dobrých českých písniček, takže kvůli nedostatku materiálu to nebude. Na zahraniční vypalovačky máme dost komerčních stanic.Toť vše - hodně úspěchů.


Odesílatel: Igor Kriz
Datum: 5. května 2005, 16:17:24

Mily pane Hutka, dekuji Vam za zpravu a za povidku Drobecky. Musim rict, ze taky v podstate sdilim Vas nazor na spatnou kvalitu hudby v Radiozurnalu, a jeste vic jeho dramaturgii. Kdyz jsem si chtel poslechnout Vas posledni porad, byl tam misto toho Paroubek, a prestoze se o politiku v CR zajimam, a myslim, ze ma urcite prednosti pred soucasnou politikou tady aspon v tom, ze nevytvari silnou koncentrovanou statni moc, ktera by napr. napadala jine zeme, presto musim rict, ze mi diskuse s panem Paroubkem vubec nepripadala zajimava.
Diskuse o hudbe by zajimava byla. Souhlasim, ze vyber hudby na Radiozurnalu je obecne celkem hloupy stredni proud. Ja bych samozrejme byl rad, kdyby misto neho hrali Vase pisnicky. Rovnez se mi libil Kryl, a Merta, a i Plihal. Musim rict, ze nejsem moc v kontaktu, tak davam jen nejzrejmejsi priklady. Rozhodne by to bylo velice zajimave, kdybyste byl ve funkci hudebniho redaktora Vy. Zaradil byste vubec nejaky stredni proud?
Ja musim rict, ze jsem v 80. letech, kdyz jsem byl na vysoke skole, obcas nejaky stredni proud taky poslouchal, libila se mi docela skupina Elan, a taky neco od Zbirky (nahodou vsechno Slovaci).
Ze zapadni pop music se mi libi napr. Pink Floyd.
Ty obcas hrajou na Radiozurnalu, ale rekl bych, ze spis malo. Co vubec nechapu, je, ze hrajou porad takovou Zagorovou. Ta jeji hudba mi pripada jako uplny symbol komunistickeho rezimu, a prumernosti. Po 89. jsem si myslel, ze na nejakou dobu tohle zmizelo, ale pak se to vratilo.
Ja mam taky urcity osobni vztah k hudbe, i kdyz to neni uplne k veci. Hraju leta na piano, hlavne pro sebe, ale docela vazne, zejmena vaznou hudbu (Bachovy fugy, Beethovenovy sonaty).
Tak me zajima obecnejsi problem, kam vlastne hudba speje? Pisne, ktere hrajete, tam je vyhoda, ze je to spojeno s poezii. Tim je to zivejsi. Ale jinak, jaky proud hudby je vlastne jeste zivy?
Vazna hudba, tam uz toho moc originalniho neni. Friedrich Gulda, muj oblibeny klavirista, odmital hrat vsechnu vaznou hudbu 20. stoleti. Zrovna nedavno jsem mluvil s nejakym profesorem na nasi hudebni fakulte, a rikal mi, ze i jazz se vraci do starych stylu, avantgarda pry byla nejzivejsi v 60. letech.
Popularni hudba, prodelala vlastne nejaky vyvoj od 80. let?
V cem se lisi takova Britney Spears od Madony? Pripada mi, ze jsou jako klonovane (az na to, ze Britney Spears je horsi). Co se v muzice deje noveho, mam pocit, je tak nejspis hip hop, a to bychom si asi na Radiozurnalu radeji neprali. :-)
Jeste z jine stranky, Radiozurnal je pokracovanim Hvezdy nejen coby vysilac, ale rekl bych formatem. Takova stanice pro motoristy, kdyz jedou domu autem.
No, stejne bych si radsi poslechnul pisnicky s kytarou, to Vam dam za pravdu.
Ale kdyz to srovnam, tak je to tak asi jako takovy levnejsi Bayern 3, ne? Tam hrajou ted vetsinou americky pop (snad mi odpustite, obcas jsem Bayern 3 poslouchal v 80. letech, a obcas si ho i dnes, stale ridseji, najdu na internetu, a vzpominam si jasne, jak zmenili nazev jednoho poradu ``Schlager-Express" na ``Hit-house'' - celkem charakteristicke). At tak ci tak, Bayern 3 se snad temi pozadavky posluchacu opravdu ridi, a stejne to neni zadna slava (i kdyz kdo vi? Ta hudebni mafie asi funguje vsude, a nedavno jsem slysel, ze primymi anketami posluchacu se neridi nikdo, ty ruzne hitparady jsou manipulovane vsude).
No, tak nevim, jestli jsem Vam tak uplne dobre prispel se svou troskou do mlyna, ale potesila me Vase povidka, tak Vam aspon posilam tohle jako odpoved.
Tak se mejte! Igor Kriz


Britské listy, 5.5.2005
Jan Pokorný: "Problémem je stereotyp"
Reakce na článek Jaroslava Hutky Drobečky.
originál zde

Radiožurnál vysílá aktuální zpravodajství a publicistiku. Zpravidla ke dni. Nebo k předchozímu dni. Jaroslav měl prostě smůlu, že s námi spolupracoval v období vládní krize, kdy se situace na politickém bojišti měnila každým okamžikem. Diskusní pořad Radiofórum na to reagoval. Tudíž občas upustil od pátečního formátu - jeden host diskutuje s telefonujícími posluchači - a zařadil besedu s aktéry dění, komentátory a politology nebo novým premiérem. To je celé. A normální, píše Jan Pokorný, šéfredaktor Radiožurnálu, a pokračuje:
Sdílím částečně Jaroslavův názor na úroveň hudby na Radiožurnálu. Věru, že problém je jinde než v nějakých mafiích. V oblasti mnohem prozaičtější. Tuším, že se jí říká stereotyp. V březnu jsem přijal nabídku stát se šéfredaktorem ČRo 1 - Radiožurnálu.
Potřeboval jsem se trochu rozkoukat po stanici jinýma než redaktorskýma očima a trochu ji personálně upevnit. Zároveň byl docela fofr kolem politické krize, úmrtím papeže a tak.
Hudba přichází na řadu teď. Cílem je, aby už nemuselo tolik lidí říkat - poslouchám Radiožurnál kvůli zprávám, vypínám kvůli hudbě.


Odesílatel: maria.fiori
Datum: 5. května 2005, 20:31:14

Dobrý den pane Hutka!
Pane Hutka proč se divíte, že Vás pan Pokorný zklamal. Já ho osobně neznám, ale vzpomínám na jeho plamenné diskuse, kdy jako redaktor totalitního Československého rozhlasu komentoval svazácké sjezdy Socialistického svazu mládeže. Stejně tak paní Augustová v televizním Klubu mladých. Dnes uvádí hlavní zpravodajství na ČT1.A je toho více.
Tak hodně zdraví a pak to ostatní. S pozdravem Martin Froněk

Vážený pane Froněk, díky za dopis a za to upozornění. Vím už to dlouho, i když v těch dobách jsem byl zrovna v emigraci, takže aktuálně to nějak nemohu prožít, ale Radim Hladík se svou sloní pamětí mě do toho velmi pečlivě zasvětil. Ale halt je tady máme a já se jim zase nechci vyhýbat, protože obsazují veřejný prostor, který je také můj. Asi teď nebude mít radost, že mě vyzval ke spolupráci, ale nějak si myslím, že všechna ta témata se asi mají otvírat... vždyť je to všechno ostuda, ještě ke všemu po patnácti letech po převratu. Tak Vás zdravím - Jaroslav Hutka

Dobrý večer vážený pane Jaroslave !
Díky za odpověď. Psal jsem to proto, že jsem si byl vědom skutečnosti, že jste byl v té době v emigraci. Bohužel máte pravdu, že je to ostudné. Ale horší je, že to co zde je, se stalo trvalým stavem. Ale to by bylo opravdu na velmi dlouhou diskusi, která jak jsem zjistil nikoho nezajímá. Souhlasím a podporuji Váš názor, že všechna ta témata se mají otvírat. Ale kdo to udělá? Zde není jediná osobnost, která je schopna porazit komunisty v dialogu.Vše to jsou jen prázdná slova, fráze a urážky. Takový člověk musí být filozof, ekonom, moralista, historik a ještě musí být obdařen darem výřečnosti. Určitě zde je ! Ale kde? ..
Přeji hodně zdraví a životní pohody. S pozdravem Martin Froněk
Odesílatel: Miroslav Novotný
Datum: 5. května 2005, 20:53:59

Vážený pane Hutko, se zájmem jsem přečetl Vaše feulleitonya přiložené dopisy.Víte,tento a podobné problémy s muzikou na ČR 1 Radiožurnálu nejsem nucen řešit.Dávám Vám zcela a plně zapravdu,že pan Pokorný Jan má vychování řeznického Baryka,a domnívám se,že bych se měl omluvit onomu Barykovi.
Vrátím se ovšem k tomu,proč neřeším problém shora uvedený.Je to tím,že jsem ustrnul ve vývoji a moje hudební vzdělávání se skončilo,lépe řečenozačalo swingem,v jehož duchu mě vychovávala moje zesnulá matka.Tím pádem se stalo,že poslední autoři populární hudby nesou jména Georg a Ira Gershwinowi (mimochodem-nechci Vás zkoušet,ale byli to rusští židé),dále Irwin Berlin,Cole Porter,jakož i Andrew Lloyd-Weber, etc.Z interpretů Dean Martin,nezapomenutelný Frankie Boy Sinatra,Billy Hollyday,Ray Charles,Neil Diamond,Diana Ross,etc.Ovšem před všemi těmito hvězdami jsou u mne na prvním místě ze skladatalů Giuseppe Verdi,Giaccomo Puccini a vůbec italští autoři.Moje nejoblíbenější opery jsou Verdiho Nabucco a Pucciniho Tosca.Můj milovaný interpret operních tenorových árií je,bohužel už loučící se,Luciano Pavarotti.V těsném sledu za ním Mario Lanza a Mario del Monaco.Toto je hudba,kterou si pouštím do hlavy na svých cestách Evropou.
Abych ovšem nezapomněl na naše světlé a opomíjené výjimky:dnes již klasičtí S+Š, J+V+W, Kryl, Nohavica, a záměrně nejmenuji Vás,abyste si nemyslel,že jsem rektální turista.Našli by se asi ještě další,ale už na to nevidím.Ne že bych neviděl v důsledku požití denaturovaného lihu,ale prostě se smráká a já sedím a píši ve svém home on the wheels a chystám se jít spát.
Resumé:Radiožurnál si pouštím v tom případě,že chci vědět,co zase provedl Klaus & his boys of the ODS,a tu sračkovou (ráčej prominout) muziku prostě nevnímám.
S usilovným pozdravem "Vem Klause ďas!" Váš Novotný
P.S.Pokud byste měl zájem podívat se po světě se mnou,nevidím problém.N.


Odesílatel: Milos Burianec
Datum: 5. května 2005, 21:40:58

Vážený pane, "díky" hudební skladbě ve Vámi zmiňovaném pořadu přestávám pomalu ale jistě dotyčnou stanici poslouchat. Je to neustálé omílání podprůměru. Dotyční hudební redatoři jsou buď úplně mimo nebo úplně zkorumpovaní.
Zdraví Miloš Burianec


Odesílatel: Hana
Datum: 5. května 2005, 22:09:40

Mily Jaroslave, kdyz uz jste se mi tak necekane (a prijemne) objevil v elposte (zrejme prispenim HK), a kdyz uz jste nakousl tema hudby na Radiozurnalu (ktera me sveho casu velmi drazdila), rozhodla jsem se Vam napsat. Nejdriv musim rict, ze je mi moc lito, ze jsem v roce tusim 1977 (to snad ani neni mozny!) zmeskala Vas koncert na gymnaziu Arabska, kde jsem tehdy studovala prvnim rokem (a jeste jsem vas neznala). Zorganizovala ho tenkrat snad ctvrtacka Lilian Landova, kterou pak potkal tak smutny osud. Slysela jsem druhy den, ze byl koncert moc hezky (jako ostatne vsechny) a tak me to mrzi dodnes...
Jinak Vase fejetony se mi taky libi, jakoz i cele vase pusobeni v nasi spolecnosti, takze vas rozhodne povzbuzuji k tomu, abyste v nem pokracoval.
Pokud jde o hudbu v Radiozurnalu - podle meho nazoru je otresna, hloupa, nehorazna a sprosta. Kdyz bylo 10. vyroci revoluce, zavolala jsem do redakce, abych se zeptala, jak je mozne, ze na stanici, ktera je soude podle jejiho mluveneho slova zamerena na inteligentni posluchace, se vysila tak bezduchy hluk. Uz si nepamatuji, co mi bylo receno, asi neco o playlistu nebo neco v tom smyslu, ze si to posluchaci preji. Povazovala jsem tento telefonat za sve drobne prispeni k desatemu revolucnimu vyroci a vzhledem k tomu, ze se na Radiozurnalu nic nezmenilo, prestala jsem jej poslouchat.
Takze me uz tato problematika nijak zvlast nerozrusuje. Tedy kazdodenne, protoze jakmile o ni slysim, vztekam se zas, jak vidite. Nicmene take chapu, ze treba vnimam tuto hudbu jinak nez nekteri jini lide, dokonce i ti vysokoskolsky vzdelani (nekdy i dvojnasobne). Pochopila jsem, ze ani urcita (treba i diplomem prokazana) inteligence nezarucuje, ze clovek odhali v hudbe neuprimnost ci ubohost. O hudebnim (a jinem) vkusu naseho naroda by se asi dalo dlouho diskutovat, ale byla by to ztrata casu. Zajimalo by me, jaky maji na Radiozurnalu duvod, aby tuto hudbu vysilali. Zrejme jsou to nejake prijmy ci v nasich zemich obvykle kamaradickovani, ktere pak vyusti ve vzajemny prospech ruzneho druhu. Mluvila jsem jednou dokonce kratce s byvalou redaktorkou tohoto radia, ktera priznala, ze ohavnost jeho hudby je vseobecne znama, ale neda se s ni nic delat. Proto vam budu vdecna, kdyz mechanismy, ktere za timto jevem stoji, odhalite. Snad se vam to podari. Zda se mi, a nejsem zjevne sama, ze ceska hudebni scena je ovladana nepochopitelnymi mafianskymi praktikami, ktere maji za nasledek napriklad to, ze kdyz potrebujete sehnat zivou kapelu na nejakou akci, nabidnou vam agentury jen straslive party veteranu ze starych casu za velke penize. A pak zjistite, ze existuji vyborne - mlade a nezname skupiny, k mani za desetinovou cenu. Muze to byt chapano i jako relativni plus, ale k rozvoji ceske hudebni sceny to jiste mnoho neprispiva. No, to jsem se nejak rozjela!
Takze Vam preji hezke jaro a uspech v boji s lhostejnosti, zapsklosti atd.! A nebudte uz nikdy na carodejnice smutny (at Vas neodnesou)! Hanka


Odesílatel: Michal Vavra
Datum: 6. května 2005, 16:13:35

Ahoj Jaroslave, ... Musím Ti pochválit fejeton, je takový jako Ty. Na nic si nehraje.
Tvůj pořad na radiožurnálu jsem zaslechl jen jednou a docela jsem se divil, že ses do takové věci pustil, ale to je koneckonců Tvoje volba.
ČR 1 poslouchám při cestách autem.Přiznám se, že hudbu vnímám jen jako kulisu a moc o ní nepřemýšlím, pozor dávám jen při zpravodajství a publicistice.
Jiná rádia jsem už léta nezkusil, pominu-li okamžiky, kdy mi automechanik v servisu naladí něco jiného a ještě mi přenastaví rádio tak, že neumím přeladit zpět na radiožurnál. Je pravda, že muziku tam hráli modernější, ale za každou písničkou se dovídám, že nejlepšího forda si koupím u firmy dorda, eventuálně mi moderátor tyká a říká mi, abych se na nic neohlížel a pěkně si s nějakou kočičkou povyrazil a co chvíli poslouchal nějakou soutěž se stupidními otázkami a ještě stupidnějšími odpověďmi. To fakt budu raději poslouchat Františka Janečka s jeho dementní muzikou, ale mezi písničkami si vyslechnu alespoň občas něco zajímavého. I když i toho je poslední dobou pomálu.
Přeji Ti hodně zdaru v moderátorství a zase se někdy uvidíme u nás.
Michal Vávra


Odesílatel: Zdeněk Pátek
Datum: 6. května 2005, 18:02:54

Milý Jardo, srdečně Vás zdravím a děkuji za připomenutí tématu do diskuse. Onen pátek jsem měl naladíno a čekal na setkání se s Vaším hlasem. Byl jsem zklamán, že je to jinak, i když mne dění kolem vládní krize zajímá neméně (o svých názorech na toto se šířit nebudu, od vypuknutí kauzy Grossova kvartýru se zlobit nepřestávám a jen nevěřícně kroutím hlavou, co všechno si tady u nás necháme líbit - jsme opravdu tak hloupí?).
ČR 1 je "moje" stanice navzdory tomu, že mám hudební sluch i cit. Sám jsem muzikant - a navíc velmi, velmi vybíravý, tedy ne bez vkusu. V některých dopisech, které jste mi poslal pro porovnání či otevření naší diskuse, už to zaznívá docela výstižně, takže se budu asi opakovat:
Radiožurnál má jako snad jediný český kanál poměrně kvalitní spíkry a to, co se člověk, který nesleduje televizi, potřebuje denně v průběhu dne dozvědět, dostává naservírováno v docela kulturní podobě. Také je zde pořád předpoklad dobré informovanosti (myslím solidní a rychlé zdroje), toto rádio má v mluveném slově očividně stále z čeho vařit, takže, jsa často za volantem, dostávám pohodlně to, co bych jinak hledal v novinách. Čili po této stránce hodnotím ČR 1 mezi rádiovými stanicemi jako třeba Lidovky mezi tiskem. Ty ostatní kanály mi k tomuto hlavnímu účelu, proč rádio denně pouštím a poslouchám, jsou naprosto k ničemu, některé mi naopak mohou posloužit leda tak k nasrání (omluva za ten expresivní výraz, ale vystihuje moje vnímání). Občas mi připadá, že některá rádia svoje spíkry shání snad přes pracák, čím větší neumětel a nevycválanec, tím víc si věří, o kvalitě hlasu (kovově nakřáplé, nosové, sonorní,...) ani nemluvě.
Ale abych to dlouze neopisoval - tohle je důvod, proč si Radiožurnál pustit. Důvod, proč jej zas vypnout, bývá bohužel příliš často ta muzika. Jak jsem se již zmínil, jsem muzikant, vybíravý, ale ne netolerantní. Kvalitní hudbu poznám a uznám, i když to právě není můj hrnek kafe. Když se mi strefí do mé obliby jedna píseň z deseti (i to je asi přehnané), dalších pět budou kousky dobré ale z ranků, které bych si sám nepustil, a zbylé čtyři budou ty "srágory", tak budu spokojen. Na špatnou muziku sám sebe "vypnu", třebaže tím zvuková kulisa cestou autem nebude na tu chvíli úplně příjemná. Ale vydržím, dočkám se publicistiky nebo lepšího songu. I k tomuhle myslím docela tolerantnímu modelu má ale Radiožurnál příliš daleko. Nebudu uvádět příklady, které mne přivádějí k nepříčetnosti, jsou jich desítky. Zjednoduším to a řeknu, že jakmile mám vydržet tři písně za sebou, obvykle přepínám na nějaký jiný kanál (který málokdy bude lepší, ale v té chvíli už jsem z ČR 1 utekl), anebo vypínám definitivně a medím si pak při kazetě. Hudební stanice neberu v potaz, o žádné opravdu dobré, kde bych navíc nemusel překusovat minuty stupidních reklam, nevím. Nevím nic o dohodách hudebních agentur, o autorských právech na muziku, o hudebních lobby. Samozřejmě tuším, že za vším jsou peníze, nechce se mi věřit, že se kreatury jako Kotvald, Vondráčková, David a jim podobní opravdu prosadí tím, co produkují. Že v lidech obecně příliš vkusu nepřebývá lze ale pozorovat, televizní nablblost plíživě vyžírá lidem hlavy, a tak jak si uvykli v tom nečekaném pohodlí konzumovat filmy, alkohol, sex a hranolky, tak bufeťácky a sprostě požírají i bezcennou hudbu. Nepozastaví se nad její hodnotou. Stěžuje si jen malý zlomek populace, takže v čem je problém, že? To zřejmě těm darmožroutům náramně vyhovuje, ale těm, kteří tu hudbu pouštějí do éteru, to snad musí škodit, ne?
Shrnu to: poslední dobou mám vážně ten pocit, že ČR 1 zvlášť těmi normalizačními hudebními strašidly nějak vyniká nad ostatními kanály...
Mrzí mne to na toto rádio, protože chovám doposud důvěru v jeho některé očividně (ušislyšně) inteligentní redaktory, a na některé pořady tohoto rádia se dokážu i těšit. Takže mi kvalita výběru hudebních vložek připadá zarážející, nepatřičná, vzhledem k úrovni publicistiky.
Pane Hutko, loučím se s příjemným pocitem, že cestuji na jedné palubě ve Vaší společnosti, a budu věřit, že i takovéto nicotné počínání, jen vyjádření jedincovo, může posunovat věci někam do země rozumu a lidskosti. Mějte se hezky, fandím Vám.
Zdeněk Pátek


Odesílatel: Irena Sargánková
Datum: 6. května 2005, 19:44:41

Dekuji... Jednak za prijemne cteni a jednak za priklad, jak "negativni" proud nenechat zvitezit... Irena Sargankova


Odesílatel: Vladimír Veit
Datum: 6. května 2005, 21:51:46

Posílám ti pár řádek k tvému tématu.
Jestli se někde a někdy naplnil skutečně beze zbytku obsah o hudbě "duševní bídy", tak jak tento název razil bolševik v padesátých letech, například o jazzové hudbě, pak paradoxně v této skutečně nejbídnější podobě se vyloupl až na současných rozhlasových stanicích, Radožurnál nevyjímaje. Ležím teď už tři dni s mírnou teplotou v posteli a tak jsem si vzal do postele tranzistorák a znovu jsem si tento svůj pocit otestoval a: je to skutečně těžko k uvěření. Ty vlny uslintané stupidity, Bože můj! z jakého je to světa?
Vl. Veit


Odesílatel: Karel Trinkewitz
P?edm?t: hudební vycpávky v radiu
Datum: 8. kv?tna 2005, 20:48:07

Hudební vycpávky v radiu nejsou vlastne zádná hudba,zrovna tak jako jejich texty nejsou poesie. Neposlouchám to.Nechci si spinit dusi. Karel Trinkewitz


Odesílatel: Tuhyk Hluchonemy
Datum: 10. května 2005, 9:06:42

Dobry den, za prve chvalim Vasi sisyfovskou snahu polepsit verejnopravni sluzbu.
Za druhe pisu z anonymni schranky neb neplatim rozhlasove poplatky (ani televizni, ale s televizi jsem se nastesti! v lonskem lete rozloucil - krasny zivot bez televize!!). Zatim je neplatim, az si chlapci zaslouzi, zacnu platit:)
Za treti, hudbou se dost zajimam. Rekl bych jen par slov. Nejde jen o verejnopravni, podobna ne-li horsi (ale z jineho soudku) je v situace v komercnich radiich. Ovsem do verejnopravniho by mel mit koncesionar co mluvit, nebo aspon si prat, doporucovat, komentovat i kritizovat. Jenze pak prijde publicista Jiri Cerny do studia Ceskeho rozhlasu v Ostrave a preje si zahrat na prani neco od Raduzy a oni zjisti, ze tam takove cd nemaji..Asi jde o konzervativismus nejhrubsiho zrna, kombinovany mozna s tajemnou lobby. Neco takoveho by nevymyslela ani J.K.Rowlingova. Skutecne jedine reseni je poslouchat kazetu nebo cd a zridka jednou za den nebo jednou za dva dny vybrany a ojedinely porad typu "Napric" ve 23,10 hod kazdy ctvrtek na CRo2 ci sobotni dopoledni blok na CRo3 apod. A na misto zprav semtam zainvestovat do umirajicich tistenych novin a koupit si LN, aby clovek zjistil o cem premysli pan prezident a co si o tom mysli intelektualni elita plus jak moc ci malo jsme pomohli kuban skym disidentum.
Hezke jaro a drzim palecky Tuhyk Hluchonemy:+)


Odesílatel: Mojmir Horyna
Datum: 10. května 2005, 14:04:02

Vážený kamaráde, Radiožurnál hraje z 99m% naprostý sračky. Kdyby to byly jediný sračky, který přežívají z minulého režimu, to bychom se měli.
Srdečně zdravím Mirek Horyna


Odesílatel: Jiří Stejskal
Datum: 10. května 2005, 17:28:28

Vážený pane Hutko, po přečtení Vaší polemiky o písničkách v Radiožurnálu na Neviditelném psu mi to nedá, abych se též neozval. Poslouchám většinou radiožurnál skoro přes celý den, protože přináší čerstvé informace - i když častokrát opakované, ale s tím se člověk smíří. Ovšem s těmi písničkami je to horor. Jednak jsou to ty stokrát oposlouchané s odpuštěním "sračkoviny" ještě z dob bolševika, ovšem co je ještě horší, že takovou jednu z nich se jim podařilo vysílat několikrát za den. Nejsme sami, komu to vadí, a zřejmě tito lidé psali přímo do rozhlasu a asi před půl rokem byl o tom pořad, kde to kompetentní lidé z vedení rozhlasu vysvětlovali. A víte jaký byl závěr? Dotyčný pán tam tvrdil, že na radiožurnálu mají zásobu asi 1500 známých písniček, na které jsou posluchači zvyklí a vnímají je jen jako kulisu na předěl a nechtějí poslouchat nové věci, u kterých by se museli třeba zamýšlet nad textem, takže by přelaďovali na jinou stanici. Takže se to mele pořád dokola. Já když slyším třeba po něk olikáté poštěkávání děvčat z Black Milk, tak to raději vypnu a nějakou dobu počkám. Avšak pozoruju, že už také utíkám na jiné stanice, čemuž se páni z vedení rozhlasu právě chtějí vyhnout, a mám dojem, že naše řady lidiček, které štve muzika na radiožurnálu notně houstnou. To jsme to dopracovali! Ikona sledovanosti a poslouchanosti byla povýšena na jediný smysluplný cíl. Přeji hezký den a další úspěchy ve Vaší práci! S pozdravem Jiří Stejskal


Odesílatel: Hauerova Milena
Datum: 11. května 2005, 9:55:29

Vážený pane Hutko,
... napíšu Vám svůj názor na hudbu, kterou vysílá Radiožurnál.
Poslouchám jej řadu let, sotva ráno oči otevřu. Musím předeslat, že jsem se narodila těsně po válce, takže mám jistě konzervativní vkus. Poslouchám Radiožurnál kvůli jeho zpravodajství a hudbu vnímám jen jako kulisu, která mě neruší při práci (jsem bývalá kolejačka, takže jsem zvyklá přemýšlet za určité úrovně hluku). Dokonce mi vadí úplné ticho, pokud nejsem v přírodě, kde se linou zvuky, které je škoda rušit rádiem. Proto mi střední proud popu, který Radiožurnál hraje, nevadí. Obávám se, že by mi hudba, která se vymyká tomuto označení, vadila. Představím-li si, jak na mě vybafne etno nebo jiné, jistě kvalitní exotické nahrávky, leknu se a moje pracovní pohoda je tatam.
Můj radiopřístroj, který mám v práci, je už starý a občas se sám od sebe přeladí na jinou stanici, což mě vždy naštve. Hudba, kterou vysílají stanice v blízkém kmitočtu, mi připadá agresivní, moderátoři příliš veselí a podbíziví a blábolí o věcech, které mě nezajímají.
Rádio bez hudby - jen zpravodajství - pro mě taky není to pravé, protože se pak snažím poslouchat všechno a práce stojí. V Rádiožurnálu vnímám zprávy, některé své oblíbené pořady, a jinak - ať si hrají, co chtějí. Někdy mě vytrhne moc pěkná písnička, do níž se zaposlouchám. Pokud ji neznám, mrzí mě, že nevim, kdo ji hraje a zpívá - líbilo by se mi, kdyby na neexistujícím displeji mého přístroje byla tato informace uvedena, ale co se dá dělat. Některé naše skupiny poznám, novější zahraniční skladby velkou většinou ne. S některými zpěváky a jejich písničkami jsem se seznámila díky Superstar - (ano, tak hluboko jsem klesla), do té doby jsem neznala jména jako Alanis Morisette nebo Anastacia.
Mým nejoblíbenějším žánrem je český folk a country - ty poslouchám v kuchyni z rádia Karolina. Ale někdy mám pocit, že hrají stále stejné skladby, takže mě naštvou a přepnu zase na Rádiožurnál (můj kuchyňský přístroj už nemusím pracně ladit); pokud zrovna mají sportovní půlhodinku, pustím si CD.
Mám samozřejmě ráda klasiku, ale to jdu na koncert, z rádia si ji až na vzácné výjimky nepouštím, protože mi doma chybí soustředění.
Nejsem zřejmě typem posluchače, kterého hledáte za účelem tlaku na zkvalitnění hudby vysílané Radiožurnálem. Ale jistě nejsem sama. Myslím si, že je úkolem soukromých rádií hrát hudbu okrajových žánrů. Nejsem až tak háklivá, slyším-li z Rádiožurnálu písně "normalizačních" hvězd, prostě - vnímám jen to, co se mi líbí.
Srdečně Vás zdraví Milena Hauerová


Odesílatel: Tomas Lejdar
Datum: 9. května 2005, 14:18:27

pane Hutka, ja Vam za dnesni clanek na psovi a za to, ze jste moc dekuju. Tomas Lejdar


Odesílatel: Tonda Kocábek
Datum: 8. května 2005, 17:49:46

Dobrý den
Ještě, že jsem u vás zalogovaný, radiožurnál neposlouchám, a tak bych se o té nerealizované debatě vůbec jinak nedozvěděl...
Docela rád bych k tomu přidal pár slov, protože je mi to téma blízké, neboť tu a tam fušuji do hudební publicistiky a už dvanáct let vybírám a pouštím hudbu na Radiu 1, které se sice musí z podstaty chovat komerčně, ale v realitě tu (minimálně v hudbě pro mladé) často supluje právě veřejnoprávní rozhlas.
V těch přiložených dopisech mě zaujaly dva momenty:
1) Negativní: Dost mě vyděsil pan Rostislav K. ze Šumavy. (Na jeho představu, že by si snad každý měl své vzdělání zasloužit jsem jen nevěřícně zíral. Osobně mám dodnes trauma z nejrůznějších přijímacích pohovorů na vysoké školy, kde se zájem měřil počtem absovovaných biologických či chemických olympiád či studentských prací SVOČ, ačkoliv všichni věděli, že podobné záležitosti 99% studentů absolvuje jen proto, že se to žádá, a tudíž to vlastně žádný zájem nedokazovalo.) Doslova vykolejil mě svým názorem, že na podobnou otázku jako byla ta vámi nastolená o hudbě na Radiožurnálu nelze odpovědět, a že dobrou a špatnou hudbu nelze rozlišit, protože přece to že někomu něco připadne nějaká hudba špatná, ještě neznamená že špatná připadne jinému. A aby tento - podle mého zcela zcestný názor - podpořil, hodil do jednoho pytle (cituji) "... Hašlera, Honzu Nedvěda, Langerovou, Suka, Slováčka, Hudečka i Šporcla, Beatles i Plavce...". Odpověděl bych mu, že facto tím ze sebe udělal hlupáka, neboť jsou prostě věci, které srovnávat lze a věci, které srovnávat nelze. Úžasnou častou českou vlastností však je, že každý všemu rozumí a rád hodnotí i to, o čem nemá ani ponětí. Spoustě lidí není potřeba vysvětlovat, že i když se jim líbí podezdívka jejich plotu i Karlův most, ještě to neznamená, že mezi oběma stavbami není jistý kvalitativní rozdíl. Ale nejen panu Rostislavovi K ze Šumavy zdá se zcela uniká, že s hudbou je to úplně stejné.
2) Pozitivní: Naopak mě hodně zaujal názor pana Vladimíra V. Především v tom, že PLACENÝ veřejnoprávní rozhlas by se rozhodně neměl chovat stejně jako komerční stanice. Proto by ani v hudebním výběru neměl být vůbec ovlivněn tím, co si (většinou zcela hudební přehled postrádající a jen komerčními médii ovlivnění) lidé přejí poslouchat. Za tímto účelem mají k dispozici řadu komerčních stanic, ze kterých si mohou vybrat. Ale dramaturgii veřejnoprávního rozhlasu by měli tvořit zkušení hudební znalci, pro které nejsou směrodatné ankety popularity, ale když už, tak spíš odborné ceny. Jejich cílem by neměla být pouhá kulisa, ale určitá výchova ke vkusu.
Objevování nových jmen. Podpora nastupující generace. Skladby z nově vydaných desek, aby posluchači věděli, co se děje.
Pana Rostislava možná někteří (třeba i normalizační) interpreti nepobuřují a ještě má pocit, že je tolerantní k těm, kteří poslouchají něco jiného než on.
Jenomže realita je taková, že pokud zní třeba Michal David, Iveta Bartošová, ale i Pavel Novák či na druhé straně Šárka Vaňková z Radia Blaník, je to NAPROSTO a ZCELA V POŘÁDKU. Ale pokud zní z veřejnoprávního rozhlasu, je to úplně totéž, jakoby v denním zpravodajství zazněla zásadní informace o tom, jakou novou podprsenku si právě zakoupila manželka jednoho z ministrů.
Osobně zastávám názor, že NEEXISTUJE ŽÁDNÁ hudba, kterou by nebylo možné v rádiu pustit. Jde jen o to kdy. Výzkum poslouchanosti jako podklad vysílání ve veřejnoprávním médiu není nic jiného než VÝMLUVA maskující to, že i veřejnoprávní rozhlas se chová jako komerční stanice, což se ale bojí přiznat, protože pak okamžitě vyvstává otázka, proč by měl navíc ještě pobírat nějaké poplatky.
Praktickým důsledkem stavu je například až útrpně směšná situace, kdy v českém veřejnoprávním éteru nelze až na výjimky zaslechnout například písně Karla Kryla, ale na komerčních stanicích to možné je, jen ve zpotvořených verzích od Daniela Landy.
Rozumím tomu, proč česká komerční rádia ignorují písničky Petra Skoumala, osobitou Radůzu, skvělý world-music soubor Traband, rock Hudby Praha, Jaromíra Nohavicu a desítky dalších (z nichž mnozí jsou momentálně i komerčně úspěšnější než ony mediálně protěžované hvězdy a na jejich koncerty chodí i víc lidí, takže rozhodně neplatí to, že by byli jen hudebními kritiky vychvalovanými jmény, která však nikoho z laické veřejnosti nezajímají, což bývá v podobných případech častý argument hudebních neznalců), natož pak opravdu hudbu menšinových žánrů jako je jazz Marcela Bárty či šansony skupiny Ta Jana z Velké ohrady. Ti všichni se totiž se nechovají podle obchodních měřítek, která pro tyto média jsou určující.
Ale nerozumím tomu proč se nehrají na veřejnoprávním médiu. Co tomu brání?
Tonda K.


Odesílatel: Vohralíková Jana
Datum: 7. května 2005, 10:57:11

Dobrý den, neumím moc napsat názor na hudbu na Radiožurnálu, protože tam poslouchám občas jen komentáře a hudbu většinou přepínám, ale ten Váš fejeton je tak krásný a tak ze života až mi vehnal slzy do očí. Děkuju a a ť se Vám moc daří, Jana Vohralíková


Tento článek naleznete na adrese www.osud.cz:
Škodlivá rádia

Tak jako mnoho věcí, ani rozhlasové stanice (a jejich vysílání) již nejsou, tak jako cukr, pomeranče, chleba nebo špek, co bývaly ještě před takovými padesáti lety. Tehdy lidé naprosto věřili tomu, co se ozývalo z tlampačů lampových radiopříjímačů, protože rádia tehdy nelhala.

Dnes tak jako příliš mnoho cukru nebo špeku, příliš barevné a ve skladech, ne na stromech a sluníčku dozrálé pomeranče, nebo příliš uměle obarvený chleba co nevydrží ani do třetího dnes, zatímco naše babičky pekly chleba vždycky na týden, právě tak i to, co vysílají současná rádia, škodí zdraví.

Možná vám to, co chci sdělit, bude připadat přehnané, ale co když mám ale pravdu?
Říkám a píši to totiž již léta - a snad je to stále zřejmější: soukromá (ale i některá veřejnoprávní) česká rádia skutečně začínají škodit zdraví svých posluchačů.

Proč jsou škodlivá? Protože bez ohledu na vývoj technologií a společnosti a jejích potřeb vysílají jen to, co se hodí jim.

Protože je jich moc, jsou zkorumpovaná a zaměřená výhradně na zisk, ne na potřeby svých posluchačů.

Protože jsou, co se týče programové skladby, zoufale zastaralá (dle mínění informovaných nejhorší v "rozvinuté" Evropě, včetně bývalých socialistických států).

A protože pomocí přátel ve sněmovně a na ministerstvech a kvůli neustálému přílivu zalepených obálek od vydavatelů brání přirozenému vývoji, který by odrážel to, co se poslouchá a chce poslouchat v různých vrstvách společnosti.

Věřte mi, dlouhodobý poslech českého rádia škodí (a to nezmiňuji ani případnou obavu, co udělá vysílání stovek a tisíců rozhlasových stanic, v kombinaci s mobily, s našimi mozky za pár desítek let).

Zaprvé jsou zde důvody psychologicko-fyziologické. Aby hudba ovlivnila člověka nejen co se týče emocí, ale i tělesně (pomocí mikroelektrod se dnes dají měřit reakce nejen jednotlivé buňky, ale i chemicko elektrických procesů uvnitř buňky), musí trvat nejméně 6 až 8 minut. Průměrná délka všech písniček a skladeb, vysílaných naprostou většinou rádií, jsou pouhé 3 minuty. Důvod? No přece délka záznamu, která se v ranných dobách vývoje gramofonů (u nás po 2. světové válce) vešla na tzv. singl, šelakovou malou gramofonovou desku (na současné generaci přece jen známější LP, tzv. "dlouhohrající desku", se vešlo asi 40 minut - každá strana obsahovala cca 20 minut záznamu, takže každé album se muselo v půlce obrátit).
Zkusme to domyslet: zatímco vám z rádia zpívá Karel Gott, a vaše tělo, resp. buňky, se pomalu ladí na celkovou atmosféru a především základní akord písničky, v polovině toho procesu vám Gotta vezmou a pustí vám Vondráčkovou. A tak vaše zmatené tělo se začne znovu ladit, tentokrát na Vondráčkovou, ale v polovině ladění vám ji opět vezmou a vnutí vám Nedvěda. Atd. atp. Přidejte reklamy - a pak se nedivte, že většina vysílání většiny českých rádií vás tělesně a psychicky spíše vyčerpá, než pobaví nebo dokonce zklidní. Neodpočinete si u nich. Když si třeba zkusíte v pět ráno pustit stanici, která vysílá jen vážnou hudbu - necitlivě vás ohluší Wagner.
Písničky navíc (zase až na výjimky) nevybírají moderátoři, ale speciální počítačový program.

Dlouhodobý negativní vývoj se již zacyklil: pokud se pokusíte v rádiu uplatnit nějakou svou písničku, nevezmou vám ji, pokud je delší než tři minuty, pokud má delší instrumentální úvod atd.

Zadruhé, veřejnoprávní rozhlas zcela rezignoval na osvětovou a vzdělávací činnost. Kromě jednotlivých pořadů na veřejnoprávních stanicích Vltava nebo Praha se tak dnes dokonce, na rozdíl od dob ještě nedávno minulých, ani nepoučíte.
Český rozhlas, tak jako veřejnoprávní televize zbytečně soutěží se soukromými stanicemi a postupně přebírá jejich styl. A se svými posluchači komunikuje jen když se to hodí jemu.

Zatřetí, tak jako televize, i Český rozhlas je kolos se všemi výhodami, ale především nectnostmi z toho vyplývajícími. Nepřehledné vazby mezi většinou staršími šéfy, redaktory a dramaturgy, neochota cokoliv měnit, a z toho vyplývající těžkopádné, někdy až nepřátelské reakce na jakékoliv nové trendy a nápady (mladí, pokud si chtějí udržet zaměstnání, jsou rychle zpacifikováni). A nevěřte Gottovi, ale ani redaktorům a vydavatelům, že "lid" si ho (a další dvacet třicet let "staré" a nové, leč velmi podobné písničky) žádá. Lid si žádá to, co je mu neustále předkládáno. Příklad BBC (ať už té televizní, nebo rozhlasové), která na vzdělávací a osvětovou činnost nerezignovala, je nabíledni.

Začtvrté, systém udělování vysílacích frekvencí je stále mocenský, rozuměj, socialistický: nepřipouští svobodu, udržuje mocenský diktát (a tím prostor pro již zmíněnou korupci).

Začtvrté, také díky tomu je na rozběh nového rádia nutno vynaložit stovky milionů korun, takže je financují banky, a ty chtějí své peníze co nejrychleji zpátky. Přitom např. v USA se vím, že nová rádiová stanice musí dostat nejméně dvě až tři roky na to, aby si našla své posluchače a etablovala se na "trhu". U nás banky počkají tak maximálně jeden rok, a pak nevýdělečná rádia nemilosrdně ruší.

Nevěřte jejich nářkům, že to u nás jinak nejde. Všude jinde to šlo a jde, tak proč ne u nás? Například co se týče new age hudby. Zatímco u nás se dá tato ve světě tak poslouchaná a žádaná hudba zaslechnout (občas ve tři ráno v noci a jednou týdně před půlnocí v neděli) jen na Vltavě (Čr3), ve světě existují, jistě ne náhodou, stovky a tisíce rozhlasových stanic, které vysílají dominantně právě hudbu new age. A nejen těch internetových. New age rádio mají nejen v USA, jmenovitě např. v Kansasu (Cosmic radio), New Yorku (Digitally Imported), v Kalifornii (KZSU ve Stanfordu) nebo v Novém Mexiku (Mystic Soundscapes), ale i v Pařížu (DreamScape), na Novém Zélandu (George FM), ale i v Bělehradu (B92). Názvy internetových stanic, které se specializují na hudbu, která posluchače zklidní a zharmonizuje, hovoří samy za sebe (na internetu jich naleznete skutečně stovky a tisíce): Internet Oasis, Whispering (šeptání), Cosmic Island (Kosmické ostrovy), Meditation Music, Mood of the Moon (Nálada Měsíce), ListenEasy (příjemné poslouchání), Gentle Sounds (Něžné zvuky), Smiling Ear (smějící se ucho), Night music, New Sounds (Nové zvuky), Audioscapes, Brain Waves, Alternative Currents (Alternativní proudy), Acoustic sunrise (Akustický východ slunce), Music for a New Age atd. (a vyhledávač vám nabídne dalších 448 stanic).

Někteří profesionální hudebníci dokonce na svých stránkách uvádějí seznamy stovek rozhlasových stanic, které občas vysílají jejich skladby.
Právě tak u nás ovšem neexistuje stanice, která by se specializovala na world music (ve světě jsou jich tisíce), ale i jazz a další žánry, který se říká "menšinové".
Jak z toho ven? Nenechat s sebou manipulovat. Vyžadovat změny (veřejnoprávní stanice, rozhlasové i ty televizní, ze značné části financujeme všichni povinným poplatkem).

Co si neuděláme, to mít nebudeme. Kapři tam v kancelářích českých rozhlasových stanic si rybník přece sami od sebe nevypustí. Musíme je ke změně či k odstoupení nutit a donutit svým vytrvalým tlakem - ostatně tak jako nefunkční a jakékoliv změně se bránící ministry, stranické funkcionáře, porodníky a lobbisty lékařsko-farmaceutického komplexu, fotbalové a jiné sportovní bafuňáře, policisty a městské a krajové úředníky, dokonale propojené s místními podnikateli. Problém, neleží, tak jako ve všech těch zmíněných a dalších oblastech života, v penězích či technologii či nedostatku nadšenců a témat a případně, co se týče rádií new age hudby, v nedostatku toho, coby se dalo vysílat. Problém leží jen a jen ve fosilním myšlení oněch zmíněných šéfů. A nejen jejich myšlení. Pokročilí hledači duchovna velmi dobře vědí, že skutečný začátek nápravy začíná samozřejmě změnou myšlení i v hlavě každého z nás, milí čtenáři. V tomto smyslu tak stále platí, že každý národ má nejen takovou vládu, ale i takovou televizi a také, jak se pokouším naznačit, i takové rozhlasové stanice, jaké si, díky své lenosti a neschopnosti cokoliv změnit, zaslouží.
Ale protože média, i onen rozhlas, který by mohl a měl, právě protože se např. u jeho poslechu dá i žehlit, vařit, uklízet a jinak pracovat, a funguje spíše pravohemisférově, jsou tak mocné "sdělovací" prostředky, a protože ony (a jejich šéfové) jsou Nemocné(í), počátek nápravy by měl začít právě u nich.

A oni a "jejich" rádia budou tak dlouho škodit, až… co? To záleží jen a jen na nás.

11.05.2005 - Vlastimil Marek - Média


Odesílatel: polluk@centrum.cz
Předmět: Radiozurnal, televize a vubec
Datum: 13. května 2005, 21:36:16

My o Radiozurnalu a Zagorovych + ..., a zatim mi prislo na mysl jak pomoct napriklad takove Pavle Milcove, jejiz tvorba se mi moc libi, a prijde mi lito, jak malo lidi ji zna..! co s tim, nenapada vas neco? ona si mysli, ze by mohli pomoct radia..nevim, nevim. jaka, ktera, čí a jak ktera, ze..Radiozurnal to evidentne nebude:-)No nic, netrapte se s tim a prijemnejsi teplejsi jaro preje a zdravi
Tuhyk:-)


Odesílatel: jerry holec
Datum: 16. května 2005, 0:10:19

Ahoj Jardo,dekuji Ti za Tvuj posledmi e-mail,seznam koncertu.Prave pred chvili skoncil hokejovy zapas CSR - Kanada,zvitezili jsme 3:0. Mam velkou radost,ze jsme ty pitome nafoukane Kanadany,ktere z celeho srdce nenavidim a jejichz zivotnim stylem z hloubi duse opovrhuji,porazili. Muj 11-lety syn Justin,narozeny v Kanade,se na hokej dival se mnou a rovnez se radoval z vitezstvi CSR. Prekladal jsem mu prijmeni hokejistu do anglictiny,jako napr. Hnilicka,Prospal,Straka,divil se,ze Cesi maji takova divna prijmeni...Velice se mi libil Tvuj posledni fejeton,rovnez se mi nelibi,ze v CSR se hraje v rozhlase prilis mnoho americke hudby. Sve kulturni dojmy pri mych obcasnych navstevach CSR lze vyjadrit takto : Pusti si clovek radio - pitoma americka hudba,pusti-li si televizi - pitomy americky film. Do kanadske televize se tak pitome americke filmy ci serialy nikdy ani nedostanou...Hudbu z doby normalizace by hudebni historici meli shrnout do cyklu "Hudba doby soudruha Gustava Husaka /1969 - 1989/,podobne jako existuje cyklus "Hudba doby cisare Karla IV". Do cyklu Hudba doby soudruha Gustava Husaka by patrily vsechny skladby pop music,dale country a trampske pisne,proste vubec vsechno,co bylo behem normalizacniho obdobi slozeno...Hlasatel v radiu by napr. rekl :"Vazeni posluchaci,nyni uslysite nektere pisne z cyklu Hudba doby soudruha Gustava Husaka/samozrejme,ze by jmeno Gustav spravne vyslovil dlouze,s carkou nad a /,nejprve vam Karel Gott zazpiva pisen "Zari",potom zazpiva Hana Zagorova "Reky lasky proud",dale zazpiva Vaclav Neckar "Muj bracha ma prima brachu",skupina plavci zazpiva "Trpaslici svatbu", Ivan Mladek "Jozin z bazin" , Ivo Jahelka "Soudili se" a nakonec uslysite pisen od Karla Plihala "Mys". Dobre,co? Kdyby soudruh Gustav Husak jeste zil/predpokladam,ze za nic by odsouzen nebyl a kdyz uz,jiste by vyvazl se smesnym podminenym trestem/,radoval by se velice,ze v radiu neustale hraji pisne z doby jeho panovani. Nyni zrejme v pekle s ostatnimi aparatcikmi popiji vodku v baru a stastne se smeje...Jeden z ctenaru se v ohlasu na Tvuj fejeton zminuje o Porte 84,te jsem se take zucastnil,byla to v poradi druha a posledni moje Porta,v roce 1983 jsem na Porte byl jakozto vojak zakladni vojenske sluzby. V roce 1984 jsem sice zadne vzkazy fixem nepsal,ale provedl jsem jinou vec - Jelikoz jsem si jeste pamatoval soukrome telefonni cislo velitele utvaru,zavolal jsem mu v patek vecer domu a schvalne jakoby vystrasenym a vydesenym hlasem jsem mu sdelil,ze jeden vojak se tu na rote podrezal a co mame delat? On se naprosto klidne zeptal,jak moc krvaci a potom mi naridil vojaka odvest na osetrovnu a udrzovat spojeni. Zrejme ho to nejak nevyvedlo z miry,zazil zrejme mnohem horsi veci...Na Porte za komunistu se mi nejvice l;ibilo,ze mela jakysi pridech neceho polozakazaneho,jel jsem tam s jakymsi ocekavani dobrodruzstvi,ze me tam bude nekdo legitimovat,vyhanet,ze to poradatele predcasne ukonci,VB bude mlade lidi rozhanet,atd.,rovnez se mi libilo hledat v textech narazky na komunisty.Co by se asi stalo,nejak namichat do napoju prodavanych na Porte latku vyvolavajici v lidech zurivou agresivitu?Podle kazet Porty,ktere mi rodice posilali,se dala vysledovat i menici se politicka situace v zemi,jiz Porta87 byla dost odvazana/Duo Cis:Neco je ve vzduchu a nejsou to jen ptaci,neco je ve vzduchu a neni to jen coud,nekolik kombinaci jak snadno zahynout!. Nejkrasnejsi byla samozrejme Porta89,kazeta vysla kupodivu velice rychle,do Toronta mi prisla jiz v polovine zari 89. Na cele kazete nebyla snad jedina pisen,ktera by nebyla protistatni,i ten nejhloupejsi estebak by tam nasel plno narazek,ale ti uz meli zrejme uplne jine starosti.Nejvice se mi libila pisen "Zustali jsme doma",kterou zazpivali Jaroslav Samson Lenk,Slavek Janousek a Vlasta Redl,tuto pisen povazuji snad za vubec nejlepsi pritikomunisticky protestsong. Zrejme se asi na me ted budes zlobit,ale Tvuj Litvinou je velice depresivni,bez nadeje do budoucna,ale Zustali jsme doma uz urcitou nadeji dava. Samozrejme,uvedomuji si,ze v roce 1988,kdy byla tato pisen slozena,byla situace uplne jina nez v roce 1972...Abych take napsal neco veselejsiho,na Porte 84 se mi take libilo,kdyz asi ve 22.00 hodin,kdy Porta skoncila/ocekaval jsem,ze bude delsi/poradatel vyhlasil,ze vsichni,kdo se hledaji,se mohou shledat tamhle u tohoto sloupu s osvetlenim. Tak se tam shromazdila skupinka asi 10 mladych lidi a dobrou ctvrthodinu vehementne vyrvavali :"Honza z Votic! Honza z Votic!" Dodnes mi neni znamo,jestli mileho Honzu z Votic nasli,ci si tento pujcil od nich penize a zapadl do nejake putyky...Tak Jardo,ja uz pro dnesek koncim,mej se hezky...s pozdravem Jarda