Hutka: Nejsem bezchybný a Nohavica není konkurent

13.11.2007 13:00 - Jeho píseň Náměšť se stala jedním ze symbolů sametové revoluce. V poslední době na sebe upozornil písní o spolupráci Jaromíra Nohavici s STB. Právě to bylo téma, na které nejčastěji odpovídal čtenářům v on-line rozhovoru iDNES.cz.

OTÁZKA (Michal Píša)
Dobrý den! Jak se díváte na spolupráci s StB u svého kolegy(?) Pepy Streichla, který sepsal tuto omluvu viz níže. Je tato omluva pro Vás dostačující? Vy osobně jste mu odpustil? 03.ledna 2007 Dlouho jsem hledal ztracenou odvahu - až dnes: Já, Pepa Streichl, jsem evidován v archívu spolupracovníků StB od 21.9.1977 jako PO (podezřelá osoba???, prověřovaná osoba???), poté 7.4.1978 jako KTS (kandidát tajné spolupráce) a od 14.7.1978 jako A (agent). Poslední datum je pro mne černou můrou. Toho dne jsem ztratil svoji hrdost a stydím se sám za sebe. A stydět se budu do konce svého života.. A proto je mi stydno vše kolem toho propírat přes media. Takže mlčím a mlčet budu, protože cokoli bych mohl k tomu veřejně říct by vyznělo trapně a blbě. Na to prostě není omluva. Lidem kterým jsem svým činem mohl uškodit, jsem se omluvil. Těm kteří se mně na to zeptali, ať už přímo nebo e-mailem, jsem upřímně (pokud mi ještě věří) odpověděl. Nabízím vám, máte-li chuť se mně ohledně toho, na cokoli zeptat, můžete e-mailem: streichl@seznam.cz . Odpovím všem kdo má zájem, ale jen k soukromé mupoznání. V žádném případě NE k použití pro media. Howgh

ODPOVĚĎ (13.11.2007 13:13)
Koukám, že jste pustil do médii, co on si nepřál. Pepa Strechl mi napsal omluvu asi před rokem, kdy už bylo jasné, že se to provalí, čekal jsem na to od něj sice 15 let, ale i když pozdě tak přece jen přece. Mluvili jsme o tom. Požádal jsem ho, ať to sepíše jako příběh, jako dokument jak to bylo, otevřeně. Když se potkáme, tak spolu mluvíme. To není tak, že bych neměl pochopení pro situaci, do které se člověk dostane, ale jak se to už říká, lze odpustit, ale jen tomu, kdo projeví nějakou lítost. Odpouštět jen tak do vzduchu není odpouštění ale pouhé zapomínání.

OTÁZKA (Pe.bel)
Vážený pane Hutko . Vy jste Karla Kryla nenáviděl a jste neúprosný kritik jeho díla . Proto je dost pikantní a paradoxní že se Vám najednou hodí jeho jméno ve Vaší častušce , ve které si vyrovnáváte účty s J.Nohavicou. Jak i Vy určitě víte, Karel Kryl to , že na něj J. Nohavica řekl pár informací STB věděl a hlavně si to s ním vyříkal a odpustil mu. Vy nejste ten , který by měl J.Nohavicu soudit. Jste v poslední době strašně ukřivděný a zapčklý. Závidíte Nohavicovi úspěch , který Vy nemáte - proto i ta Vaše poslední častuška. Nezastávám se J.Nohavici , udělal hloupost a určitě si je toho až moc dobře vědom . Hoďte kamenem , kdo jste bez viny .Máte mezi ostatními písničkáři nějaké přátele , když nic jiného , než svoje dílo neuznáváte ? PS : I když nesouhlasím s Vašimi názory – Vaše starší písně poslouchám rád , pomohly mi přežít .

ODPOVĚĎ (13.11.2007 13:17)
Zdá se, že víte o mně více než vím sám. S Krylem jsme se znali od roku 1966 a byli jsme přátelé. Na některé věci jsme měli dosti jiné názory, tak jsme se dostali do sporu, ale bylo to vždy na určité téma, nikoliv že bychom proti sobě bojovali jen z jakéhosi nepřátelství. A Kryl chtěl vědět jak to s Nohavicocým udavačstvím bylo, ale to se nikdy nedozvěděl, důkazy tehdy nebyly a Nohavica to zatloukl. A Nohavicovi úspěch nezávidím, jsou i úspěšnější, to je mi celkem lhostejné.

OTÁZKA (Pavel)
Bavil jsem se s několika lidmi o Vašem nejnovějším dílku a jednoznačný závěr byl že za tím stojí jen snaha připomenout že existuje nějaký pan Hutka. Myslím už předtím bylo veřejnosti známo, že pan Nohavica neustál tlak ze strany STB, což sice není věc kterou se může chlubit, nicméně je v podstatě obětí. Zajímavé je, že v těchto mediálně vděčných kauzách se známými lidmi, jsou bývalí pracovníci STB stavěni do rolí důležitých svědků, namísto aby byli veřejně odsouzeni oni.

ODPOVĚĎ (13.11.2007 13:25)
To, že nejsou estébáci trestáni je problém společenský, Třešňák se soudil s estébákem, který ho mučil, skoro deset let a prohrál. To je daleko širší a politický problém. A jelikož jsem písničkář, nesnažím se připomenout sám sebe, já se necítím zapomenut, ale jde zde o zásadní fakt, že když je někdo písničkářem, tak nemůže být udavačem a pokud se udavačem stal, tak to musí vysvětlit, prostě to chci vědět a jak toho člověka přesvědčit, aby mluvil, aby mi vysvětlil jak t bylo tím jeho "úkolování" na získání důvěry zájmovch osob v emigraci? Zájmové osoby byli Kryl a Kohout. S oběma se setkal a podal o nich hlášení. V dobu, kdy stál na podiu jako morální příklad postoje proti totalitě...

OTÁZKA (samerhnissa@volny.cz)
Pane Hutko, velice by (asi nejen) mne zajímalo, na základě čeho jste se pasoval do role "morálního arbitra" Jarka Nohavici, který je bezesporu bývalým spolupracovníkem STB, a proč až nyní, když uvádíte, že tento fakt jste zjistil v roce 1993. Děkuji.

ODPOVĚĎ (13.11.2007 13:32)
Až před rokem se objevila ona šestistránková zpráva o "služební cestě pramene" do Vídně. A teprve až v létě mě napadla na to téma písnička, neplánoval jsem ji, napadla mě. A jelikož jsem písničkář, tak píšu písničky a dost často písničky, které se dotýkají skutečnosti a našeho života. S velkým překvapením zjišťuji, jak silně se tato píseň dotkla skutečnosti. Kdyby to bylo jenom tak, že neúspěšný neumětel závidí úspěšnému geniovi, tak si toho nikdo nevšimne, protože neexistuje nudnější téma. Tahle píéseň se dotkla neuzavřené minulosti v nás všech, proto nad ní lidé najednou nedokážou mávnout rukou a mají pocit, že to vyřeší tím, že mě budou nadávat.

OTÁZKA (Miroslav Koutný)
Dobrý den pane Hutko. Ja osobně věřím v to, že se člověk neustále mění, každým dnem, každou událostí. Dle mého není až tak důležité, jaký člověk byl v minulosti, ale jakým je dnes, jaké zkušenosti mu minulost dala. Vy jste nikdy neudělal nic, z čeho jste se poučil, a co byste dnes už sám neopakoval?

ODPOVĚĎ (13.11.2007 13:39)
To s Vámi souhlasím, Budha říkal, že se život mění každou vteřinu, ale to spíš znamená, že se my každou vteřinu musíme jaksi "aktualizovat". Přece není lhostejné jací jsme i když se život pořád mění. Co zůstává je náš charakter a naše otevřenost. A není lhostejné čemu věřit a čemu ne. Že jsem sám udělal nějaké boty, jistě, ale mluvil jsem o nich, ale zde je jedna věc, ke které nelze být lhostejný, že totiž když někomu věřím a mám ho rád, tak si musím být nějak jist, že on je skutečně ten, komu věřím a koho mám rád. A když se písničkář postaví před lidi a vlastně svou odvahou je duchovně chrání před tupostí toho státu, tak musí vysvětlit, jak se stalo, že zároveň pomáhal tomu státu.

OTÁZKA (constantin)
Dobrý den, četl jsem rozhovor s profesorem univerzity Cambridge a zaujal mě jeho výrok, že komunismu u nás se definitivně zbaví až děti našich dětí. Kdysi jsem měl slovní přestřelku s p.Rejžkem (týkala se Katovny) a ten mi v odpovědi automaticky podsouval STB. Vysvětlil jsem mu, že já se narozdíl od něj ve škole neučil ruštinu, ale francouzštinu. Přesto souhlasím s oním profesorem. Otázka: proč jste se vracel do ČR? Není to ortodoxní disidentství taky nemoc?

ODPOVĚĎ (13.11.2007 13:47)
Tedy úplně Vaší otázce nerozumím. Komunismus vznikl jako romantická a tedy fantasmagorická reakce na krutost a nespravedlnost kapitalismu 18. a 19. století. Že se ta myšlenka ujme, tomu nevěřil ani Havlíček Borovský. Zmýlil se, je to silná parazitní nemoc neférové společnosti a ve chvíli, kde se neférovost zvětšuje, posiluje se také tento komunistický parazit, viz jižní Amerika. Pokud se nám neporaří zavést spravedlivou a lidskou společnst, tak se naše děti mohou dokonce zase komunisty stát. Západ se po válce té ideologické invazi ubránil tím, že vytvořil sociálně spravedlivější společnost. A proč jsem se vracel? Protože jsem tu doma a ortodoxnímu disidentství nerozumím. To jako nemám mluvit?

OTÁZKA (Xavon)
Dobrý den, pane Hutko. Máte rád sluníčko, kytičky, zvířátka a přírodu vůbec? Udělal jste si letos na jaře čas a vyrazil do přírody v rozkvětu a rozpuku? Pociťujete na jaře zvýšenou potřebu něhy?

ODPOVĚĎ (13.11.2007 13:49)
To je osvěžující otázka. To víte, že to mám rád, proto nikdy v létě nehraju, abych mohl ty pěkné dva měsíce si užít v přírodě a v jakési shodě s tím naším vesmírem. A potřebu něhy pociťuji neustále, to snad každý člověk.

OTÁZKA (cheos)
Dobrý den pane Hutko Velmi si Vás vážím a mám rád vaše písničky i písničky pana Nohavici. Váš morální kredit je nepopíratelný, stejně jako lidské selhání Jarka Nohavici. Z vlastní zkušenosti znáte moc a sílu StB, která Vás vystěhovala z republiky a proto jistě víte, že pro významné umělce (zvláště pokud měli rodinu) nebylo snadné nepodlehnout. Obávám se, že tato moc nebyla zlomena a StBáci se i dnes snaží ovlivňovat chod společnosti. Mimo jiné i tím, že šíří nenávist k lidem, kteří StB podlehli. Stáváte se tak nechtěným nástrojem v jejich hře. Nezaměřujte se jen na spolupracovníky StB, zaměřte se prosím hlavně na StBáky samotné, i když to nebude tak mediálně zajímavé. Co takhle navázat na úspěšný a zajímavý pořad "Příběhy železné opony" pořadem "Příběhy šéfů StB". Co vy na to ? Máte dostatek invence a odvahy ?

ODPOVĚĎ (13.11.2007 13:55)
To je samozřejmě tragedie toho listopadového převratu, že sice zvrátil zločinný reži, ale nenalezl žádného zločince a zločinci jsou přizpůsobiví, adaptovali se velmi lehce do nového prostředí, ale já nemám moc to zvrátit. Mluvím jen slova a zpívám jen písně a tam kde to dře a bolí je jasné, že něco s tou skutečností není v pořádku a to už pak je záležitost celé společnosti s tím něco dělat, básník je říká, kde ho to bolí a velmi často se pak ukáže, že je to obecná bolest, které si všiml první, ale zase, jsou to jen slova a nemá cenu vinit, že těmi slovy nezměnil svět, jen ho oslovil.

OTÁZKA (Kylchap)
Pane Hutko, nemluví z Vás závist? Chováte se jako Rejžek.

ODPOVĚĎ (13.11.2007 13:56)
To si nemyslím

OTÁZKA (Lenka)
Dobrý den, pane Hutko, Můj dotaz zní: podepsal byste se pod motto „Vše je správně?“. Já ano, a stejný postoj mám i k Vaší písni o udavači. V kontextu Vesmíru, celku a v odstupu mi ale ta píseň o udavači přijde zbytečná. Jednoduše svými slovy „jak je ten udavač krásný, jak velký je umělec...“ jen shazujete sám sebe. Láska a odpuštění bourá propasti a posouvá jednotlivce „dál“, i ku prospěchu celku. Druhého nezměníte, jen sám sebe. Přeji Vám lásku. A úsměv na rtech.

ODPOVĚĎ (13.11.2007 13:57)
Díky, ale láska snad není lhostejnost a nebo slepota.

OTÁZKA (Pavel Kučera)
Dobrý den, pane Hutko. Za prvé musím říci, že Vaše desky Vandrovali hudci a Stůj břízo zelená se velmi zásadně podílely na mém pozitivním vztahu k lidové tvorbě v tom nejlepším slova smyslu. Dodnes si poslouchám často Vaši tvorbu s Radimem Hladíkem a i touto cestou děkuji za to, co jste v této oblasti vytvořil. Vaše vlastní skladby už na mě takové stopy nenechaly, ale to není jakékoliv záporné hodnocení, určitě mají dost jiných posluchačů. Poslední písní jste se zasloužil určitě o hutné téma do hospodských diskuzí, včera jsme to hned probrali s kamarádem a shodli se na několika věcech, mimo jiné, že tímto způsobem bychom věc neřešili, nerozumíme mu a přijde nám opožděný (výtrysk nějaké potlačené frustrace z všeobecně nechápavého přijetí emigrantů po jejich návratu do Čech???) Myslím, že to byl pan Halík, který kdysi vyslovil v novinovém rozhovoru k tématu Nohavica „osobu nechci hodnotit, ale jeho písně mi tu pomáhaly přežít“. Jak se díváte bez ohledu na pana Nohavicu na přijetí emigrantů v Čechách po revoluci, vztah domácího a zahraničního disentu a třeba i fakt, jakou popularitu dnes opět mají vysloveně normalizační hvězdy popové kultury. Přijde Vám to absurdní, líto, že lidé mají krátkou paměť nebo jinak? Děkuji za odpověď a přeji hezký den.

ODPOVĚĎ (13.11.2007 14:01)
České prostředí je už od obrození k emigraci nepřátelské a to zůstalo a tato izolovanost, do které nás obrozenci v 19. století dostali, způsobila, že nejen že zahraničí neznáme, ale ani o něj nemáme zájem, ta pravda je jenom zde a tady, kdo odešel zradil a co je naše je naše, tedy i ta Vondráčková. Prostě Češi jaksi obecně nemají rády žádné přespoláky, žijí si svou vesnicí a myslím že se to změní až s mladou generací, která je otevřená a se světem už žije.

OTÁZKA (Občan ČR)
Pane Hutko, sice nerozumím tomu proč se to, že Vás a p.Kryla měl p.Nohavica pomlouvat řeší až teď téměř 20 let po revoluci, písničky poslouchám od vás všech tří. Nicméně zajímá mě jiná věc. Čtete Britské listy? Mnozí lidé je považují za něco podobného jako v dobách totality Hlas Ameriky a Svobodná Evropa. Moje otázka zní proč nebojujete nyní za opravdovou demokracii? 17.listopadu se chystá demonstrace studentů a iniciativy Ne základnám. Většina médií je pravicových, takže o tom mlčí, ale o neonacistech a p.Čunkovi dokáží zaplnit své stránky i téměř celé televizní noviny. Mlčíte i vy proto, že jste v Bursíkových zelených a máte svoje místo jisté? Nebo proto, že máte svůj pořad v ČT tak si to s nimi nechcete rozházet? Nebo vám opravdu připadá, že je tu vše v pořádku?

ODPOVĚĎ (13.11.2007 14:05)
Nevšiml jsem si, že bych mlčel, akorát to co říkám asi nedojde až k Vám. Ťukněte si na moje stránky To, že nejsem pánem médií neznamená, že mlčím, nakonec ten televizní seriál o železné oponě také není mlčení. A základna? Ten problém se ideologicky nafouknul a dnes už se základnou a jejím smyslem či nesmyslem vůbec nesouvisí

OTÁZKA (mirek)
Domnivate se, ze clovek kterej zdrhnul za kopecky je vetsi hrdina nez ten ktery tu zustal? Nikdo o Vas nestoji tak hazete znovu a znovu spinu na nekoho kdo ma uspech. Pane Hutka, seberte se a utecte zase, chybet tu nebudete.

ODPOVĚĎ (13.11.2007 14:06)
Díky za radu,

OTÁZKA (Karel Kouřil)
V tvrzení "Písničkář udává písničkáře. To je čítanková věc." se myslí kteří písničkáři? Přiznám se, že mě jako první napadlo Vaše jméno ryjící do jiného písničkáře, který má větší úspěch, a kterému jste se rozhodl ze závisti škodit, jak mi aspoň vyznívá z Vaší písničky. Co vám vadí víc: opravdu Nohavicova minulost nebo Vaše přítomnost?

ODPOVĚĎ (13.11.2007 14:07)
A Vám nevadí, že nevíte, jak to vlastně s Nohavicou bylo a proč k tomu tak zarytě mlčí?

OTÁZKA (Filip)
Preco ta pesnicka az tak neskoro?? Uz dlhsia sa vie o tom ze Nohavica spolupracoval s STB...

ODPOVĚĎ (13.11.2007 14:08)
Napadla mě až v létě a do médií doputovala až včera a trochu jsem užaslý, jak velký zájem způsobila, to asi není také jen tak samo sebou.

OTÁZKA (funtozzi)
proč jarek? proč právě teď?

ODPOVĚĎ (13.11.2007 14:09)
To už jsem právě říkal.

OTÁZKA (Jaromír)
Vždycky jste byl béčko, spíše céčko. Máte však plné právo napsat a zpívat písničku, pokud není vulgární a nebo přihlouplá. Myslíte, že se ta nynější ujme a stane se Vaší druhou známou písní?

ODPOVĚĎ (13.11.2007 14:11)
Vy jste znal od béčka až céčka dosud jen jednu píseň a tohle je druhá? Ale já jich napsal před dvě stovky, třeba narazíte i na třetí.

OTÁZKA (Pavel)
Dobrý den, chci se zeptat co si od své nové písně na téma "Nohavica" slibujete.

ODPOVĚĎ (13.11.2007 14:13)
Nic si od toho neslibuji, každá píseň se vydá svou cestou a má svůj osud, který už si jaksi "hledá" sama. Že si lidé teď našli tuto píseň a šíří si ji sami a dobrovolně a jaksi téměř s nemravnou lačností poslouchají není svědectví pouze o té písni, ale také o lidech.

OTÁZKA (Iva)
Pane Hutko. Nejprve děkuji za podpis Charty 77 - mělo to smysl a byla to statečnost. Jaroslav Nohavica naopak spoluprácí s StB naopak projevil slabost a podlehl nátlaku. Myslím, že oba jste si užili za oba činy slávu i ostudu. Přijde mi ale nesmyslné máchat nohavicu v ostudě donekonečna - stejně jako je nesmyslné vaše očekávání permanentní slávy za disidentství. A víte - mě ani tak netíží Nohavicův poklesek, ale fakt, že jsou mimo pozornost skuteční estébáci a vůbec ti, kteří totalitu vytvářelůi. Podle mého názoru je to vina Václava havla - reps. důsledek jeho dohody s totalitními prominenty - důledek jeho touhy po moci. Myslím, že toto by mělo být obsahem Vašich poloitických písniček. A to není jediný poklesek VH, který by se dal zhudebnit - vzpomínáte jak se snažil nedemokraticky převzít moc tzv Sarajevským atentátem? Jak mluvil o mafiánech, přitom měl za sebou obchod s estébáckým mafiánem Junkem - prodal mu Lucernu, přestože věděl, že jde o tunel IPB, kterou "převzala" ČSOB za asistence ČSSD (proto VH tak imunní ke Gottwaldovi pardon Paroubkovi) - no není to skutečně absurdní pokrytec a skvělé téma na song?

ODPOVĚĎ (13.11.2007 14:17)
Mám napsaných více písní, jedna se jmenuje Česká politika, ta to téma tak oslovuje, letos jsem se snažil splatit mnoho dluhů v mém písničkaření, vzniklo několik desítek písní, ale bude trochu trvat než to prosákne mezi lidi, pak si o tom můžeme promluvit.

OTÁZKA (shmoula)
Dobrý den, nemám dotaz, jen Vám chci vyjádřit podporu, pokud budete dále pokračovat v kopání do bývalých Stébáků, když se k tomu u nás nikdo nemá. Snad se to nějak rozvine dále a přidá se více lidí!

ODPOVĚĎ (13.11.2007 14:20)
Děkuji. Já už tady přetahuji o čtvrt hodiny, tak já se rozloučím, děkuji za dotazy i možnost se k nim vyjádřit, přeju všem to nejlepší - Jaroslav Hutka

Další články na iDNES:
O Nohavicovi, Hutkovi a totalitě
Když Hutka utekl, Nohavica zářil Nohavica je zbabělec, říká Hutka
Jaroslav Hutka bude hostem iDNES
Hutka nazpíval song o udavači Nohavicovi