Odesílatel: Lubomir Wurm
Datum: 2. dubna 2003, 23:54:19
Pane Hutko,
dle datumu pod fejetonem soudím, že se Vám letní čas posunul o celý měsíc :-)
Půvabný je i překlep v Přemětu e-mailu. Musím se podívat, jestli to minule nebylo "koncerty BŘÍZOU 2003".
Jinak velmi děkuji za ranní počtení. Nějak jste se mi strefil do noty. Když jsem před časem promýšlel svůj vztah k současné válce, přidal jsem se na stranu válečných štváčů Obyčejní lidé jsou tím, co nás na ní trápí. Ale nepamatuji se, že by byl kdo z pamětníků nějak žehral na americké bombardování koncem druhé války. Dokonce mám dojem, že ani bolševik toho propagačně nezneužil.
A to byl protektorátní klid, jak jste napsal. Podobně by asi hodně lidí přijalo válku i v klidu 50. let. Alespoň si myslím, že můj děda by byl raději, kdyby na něj padaly bomby než uranové kamení. Jistě to nevím, nikdy jsme o tom nemluvili.
Jak by ale přijali protistalinskou osvobozující válku Rusové? Stalinismem mnohem více trpící? Obávám se, že nepřijali. Jednak prožili nesrovnatelně hůře tu světovou, jednak se do nich komunismus prostě zažral.
A jak jsou na to Íráčané?
Není-li do nich saddamismus zažrán, měli by ji přivítat. Je-li do nich zažrán, pak je právem nás neíráčanů to řešit co nejdříve? Po zkušenostech s bolševikem, který intenzivně pálil všechny mosty pro cestu zpátky, až se zdálo, že žádné nezůstaly, bych řekl, že ano.
Inu, v teplém křesle se mi to rozhoduje o životech lidí :-(
Lubomír Wurm
Odesílatel: Radim Opletal
Datum: 2. dubna 2003, 20:57:24
Ahoj Jarku,
díky za mail a myšlenky v něm. Prosvětlí mi den, kdy vidím, že máme podobné
myšlenky.
Přiznám se, že tu válku a to, proč byla zahájena dřív, než se na tom dohodlo
víc států, moc nechápu. Zase na druhé straně vím, že pokud by se k tomu
vyjadřoval celý svět, tak by měl Husajn nějméně sto let k dobru. Jen někdy
přemýšlím, kdyby nás chtěli třeba v roce 1954 osvobodit libovolní demokrati,
v době, kdy ve většině národa byla vzbuzená nenávist proti nim, tak by taky
asi s osvobozením neuspěli. V Persii podle mých znalostí nikdy nic jiného
než dikraturu nezažili. Ty si to možná pamatuješ líp, i když jsi byl cvrček,
ale z řady filmů mám pocit, že tehdy u většiny národa tento pocit hraný
nebyl.
Babičce tentokrát Tvůj článek radši nepředám.
Měj se krásně, i se svojí záložní jednotkou do dívčí války. Radim
Odesílatel: jfuchs
Datum: 2. dubna 2003, 9:55:19
Mily Jarousku,
kdyz jsem jeste za mrazu chodila po Plzni,
prave jste s Tresnakem odmitli ty tanecky
v Narodnim. Tim jsi v mych ocich stoupl
na hrdinu par excellence... I jdouc v Plzni
po mostku vedle Domu hruzy u Radbuzy,
pokusila jsem se odloupnout jeden plakat
s Tvou vizaci, a - div divouci! - normalne ten
lepici pop drzi jak Karluv most!:-),
odloupl ses mi jedna radost....
Tak jsem Te doma osusila, zapakovala, a dnes
v ramu skvostnem kraslis me skromne 'exulantske
obydli za Velkou vodou.....:-)
Zdravi Te,. a prima a hodne nafstiveny koncertiky
preje
Jirinka, ceska "cizinka".....:-)
Odesílatel: Stanislav Mikeska
Datum: 2. dubna 2003, 16:02:17
Můj Bože, kde se bere tak velká a uvolňující pravda. Pane uˇko mluvte mi
z duše.Přesně jako ve fejetonu,zažívát to samé každý den.
S pozdravem
Mikeska
Odesílatel: Bara Kasparova
Datum: 2. dubna 2003, 10:42:33
Ahoj, fejetonek fajn, oni jsou ty fejetonky od Tebe takový k podrbání za
ouškem.
Posílám to kámošům, kňučej blahem, prej je to nějak poponese.
Já dopadla jak sedlák u Chlumce, jestli jsi ještě neslyšel tamtamy.
Po třech měsících vyšetření po braní morku a jinejch lahůdek se ukázalo, že
můj organismus je vůči implantátům (co jsem měla dostat místo těch svejch
ruplejch kousků obratlů), rezistentní. A zavinil to nějakej chemickej
dsajrajt, kterej se ve mě přemnožil když mě dávali léky proti osteoporése.
Dobrý co:?
Mám po ptákách a do konce života jsem na štangle a vozejk.
Kluk co měl tu operaci absolvovat taky, dva dny po mě, tak ten sice od kolen
dolu má nohy mrtvý, ale štěká blahem, jelikož je bez bolesti. Člověče, já
mu závidim.
No co, vím, že jste mě drželi drápy, ale dopadlo to jak to dopadlo., mám
smůlu a šmitec.
Ptát se "proč zrovna tohle a proč zrovna já", to je ztráta času a stejně mě
to ten nahoře nepoví.- tajnůstkář jeden.
Asi tu na tom světě mám ještě co dělat a hrb, nebo tlapy u toho potřebovat
nebudu.
Tak jsem se děsně vožrala, potom taky chvilku přemýšlela.Dva tejdny jsem se
plácala a tedˇ už jsem zase OK. Sváťa mě moc pomoh,
Otevřela jsem soubor s nedopsanejma textama.Začnu pomalu honit
vydavatele.Třeba zrovna to moje psaní může někomu helfnout a k tomu ploutví
a hrbu netřeba.
Taky musím začít chodit mezi lidi, tak se na nějakym koncertíku objevím.
Tuhle se mě stala podivná věc, kdosi se mě ptal na můj názor ohledně tý
války.Jasně, čekali odpovědˇ jako z partesu, o tom, jak je válka na kočku,
zbytečná a zlá a vůbec....já jsem chvilku v hlavě šrotovala a pojednou jsem
si uvědomila, že v tý svojí škatulce vůbec nemám ten svůj pacifismus tak
jednoznačnej.A není to tím, že kámoška má v tom zálivu kluka v chemický
jednotce.Já ho učila fráninu, byl tvrdej a tak prolez průmku s trojkou,
jenže tedˇ je v masce, uniformě a psal, že by si dal guláš se šesti.
Já si myslím, že Saddam má jít k šípku, povídá mě známej, co uznává Alaha a
narodil se v Saudský Arábii, ty lidi tam, nebráněj Saddama, ale svojí
zem.Saddam je tak zblbnul, že ho sice nenáviděj, ale jeho plky maj hluboko v
srsti Víc než u nás.My občas plácnem někakou kravinu z bonmotu komančů, oni
citují zažité a neoponují tomu, jen k tomu nesmyslně přidávají svůj pohled.V
praxi to funguje asi tak: amíci jsou prašivý psi a je nutný je zabíjet, ale
ne je zbijem, naučíme se anglicky , nebo amíci jsou svině a vrahpouni, jenže
oni maj roury a daj nám vodu..........my proti nim zapálíme ropný pole a oni
to iuhasej, aby jsme mohli ropu prodíávat a nechcípli hlady.
Je to divná logika, s takovou to maj asi ti amíci v komunikaci s pomorodcema
fakt těžký
Můj názor je: Saddam je vrah a gauner, zblbnul lidi udělal z nich ovce, ale
co s tím, to nevím.
vymlátit lidi, i se Saddamem, to je blbina, samotnýho Saddama netrefjej a
proč tam maj zakukat obyčejný lidi jemn za to, že se zblbnouzt nechali a jen
za to, že jsou ovce?
No nic, měj se fajn a hezký jaro
zdravím Tvůj harém
Bára
Odesílatel: Kral Petr
Datum: 2. dubna 2003, 11:28:18
pěkné, moc pěkné!
Odesílatel: František Sahula
Datum: 2. dubna 2003, 11:19:46
Jestli mi to ještě jednou pošlete, čůrácizasraný, dám Vás k soudu...
Odesílatel: Vaculíková Katarína
Předmět: Spravedlnost pro vsechny? :-(((
Datum: 2. dubna 2003, 10:20:14
Hutko, nech si toho...!
Nemůžu pokaždý sedět v práci a posmrkávat...
Vytiskla jsem Tvé "rytí" a dám Eržice, ať se pokusí přečíst na gymplu ve
Štěpánské až budou mít češtinu...
Vysvětlím lehce proč:
Mladá nadupaná učitelka češtiny, vypadající sice jako úča tělocviku, ale
dobrá češtinářka, uhodila na vyděšené puboše hned po prvních dnech invaze,
co jako oni a Irák. Všichni byli proti, ona řekla, že je 100% pro a že si
doteď o nich myslela jak jsou nadprůměrně inteligentní třída, ale že se
zmýlila. Zkusili argumentovat, a jak dcera tlumočila - docela logicky...
(Nikdo z nich nechodí s molotovými koktejly a nepochoduje s komunisty před
USA ambasádou) Jen tak - lidsky - se jim to celé nelíbí. Opakovaně se k tomu
vrátila a opět nevzala jediný jejich mladický argument.
Do té doby měli pocit, že je češtinářka fajn, že jim rozumí, teď ji ale
nemají rádi :-(, protože nerespektovala jejich (odlišný) názor (protože je
ponížila?).
Být úča, bála bych se dětí, které by s jakoukoli válkou souhlasili, želbohu,
to ji jaksi alespoň uvnitř nenapadlo...
Proč kčertu nevystupuješ někdy o víkendu taky v Praze?
Pusu Katarina
Odesílatel: Kotyza Petr
Datum: 2. dubna 2003, 9:57:37
Vážený pane Jaroslave,
myslím si, že když omezíte používání slova "jakýsi" ("jakási", "jakési"), budou vaše skvělé fejetony ještě lepší. Po formální i myšlenkové stránce.
Srdečné pozdravy Vám posílá Petr Kotyza
P.S. Asi před měsícem jsem, leže v neděli ráno na gauči v obýváku, poslal svého dvouletého chlapečka za Pavlušou, jeho maminkou, do kuchyně. Řekl jsem mu: "Zeptej se maminky, jestli se žába může utopit." Chlapeček (jmenuje se Péťa a je téměř tak inteligentní jako někteří hrdinové z her Velkého dramatika) odběhl a za chvíli jsem z kuchyně uslyšel: "Běž se zeptat tatínka, jestli elfové prděj."
Odesílatel: Galis Radek
Datum: 1. dubna 2003, 22:29:10
Dobry den, pane, Hutko, dekuji za zpravy, ale jeste jsem je necetl. Mam
prosbu, delam rozhovor s Vlastou Tresnakem pro Vecernik Prahu (s Vami jsem
delal rozhovor v cervnu, vzpominate, v literarce?) a potreboval bych si
upresnit jednu vec. Vlasta rikal, kdyz jsem se ho ptal, proc nevystupoval
prezidentovi v Narodnim, ze tam nebyl kvuli par lidem. Rekl - ne jenom kvuli
Gottovi a Bohdalove - to jsou jmena, ktere rekl Hutka. Tak si to chci
overit, zda jste tyhle lidi jmenoval. Zda jsem to nejak nepopletl. Dekuji
pekne za odpoved a tesim se na dalsi setkani, treba v Balbince. Blbince.
Radek Galis - Vecernik Praha
Odesílatel: Michal Jurza
Předmět: Třebíčský koncert - poděkování
Datum: 3. dubna 2003, 21:48:53
Vážený a hlavně milý pane Hutko,
neupynulo příliš tekutin, abych nevzpomněl na Vaši performanci zde v Třebíčkovicích. Byl jsem účasten spolu s dámskou kompanií (myslím, že na místním gymnasiu máte minimálně dvě nové obdivovatelky :-)) a v duši zůstal silný zážitek.
Škatulato s cejchem "folk" není mým nejčastějším šálkem hudby, ale Vaše vpravdě filosofická intermezza - to je přesně to, kvůli čemu jsem přišel. Uspokojení se dostavilo měrou kolosální, životní moudro vtěsnané do básnických zkratek, které nezkracují obsah, ale zkrášlují formu. Fundovaný výklad moravských balad, "pravda vyděsí" nebo rovnou inteligence francouzských vs amerických dinosaurů - při tomhle jsem v záchvatu chlámotu vdechl skoro deci vínka, takže jsem měl červeno nejen před očima, alébrž i v nose, uších a prakticky všech dutinách od krku výš :-) Bohužel, Béčku chybí pro tichý meditativní odpor ta správná konspirativní čajově vinná atmosféra romantického undergroundu...
Je nás na třebíčském gymnasiu zoufale málo se zájmem o věci veřejné, v druháku prakticky nikdo. Zkouším jen tak psát politické analýzky a Vaše umění tzv. nekurvící zkratky obdivuji. Velmi inspirativní. Mno, už se těším na listopad!
Děkuji Vám za krásný březnový večer!
S pozdravem "Válka je vůl"
Michal Jurza (17 jar, let, zim a podzimů)
Odesílatel: Veronika Mistrová
Předmět: jeden překlep a gejzír hříček
Datum: 4. dubna 2003, 9:52:36
Milý Jaroslave,
nastojte, co všechno způsobilo jedno sáhnutí o centimetr vedle. Přeposílala jsem program Vašich koncertů jednomu svému kamarádovi a Vašemu
ctiteli, 40letému vlasáči řka:
Ahoj Pavle,
tak březen jsme propásli, ale naštěstí je před dubem i za dubem
dubeN. Veronika
ODPOVĚĎ:
Ahoj Veroniko,
myslím, že na nějakém tom koncertě někdy dubem. Nedube-li to v budnu, dube to bukem.
Pavel
POZDRAVUJTE VŠECHNY TŘI SVÉ KRÁSNÉ ŽENY (two little women and big one, I mean).
Veronika
Odesílatel: Lužný Ivo
Datum: 6. dubna 2003, 1:30:32
Vážený pane Hutko,
tak tedy konečně jsem zabloudil na Vaše stránky. Od Bolka (P.), kde jsem strávil je několik minut, byť jsem byl u něho rovněž poprvé, rovnou k Vám! A zde stále čtu a čtu, hltám a kochám se - příjemnou, přehlednou a prostou vizuální podobou Vašeho sajtu, rozmanitostí rubrik, obsáhlostí fotek, plakátů a vůbec všeho..., ale hlavně vnitřně souhlasím s Vámi vyslovenými postřehy a názory. Ve Vašich fejetonech (a nejen v tom posledním) čtu o svých pocitech z této doby, z toho v čem žijeme, o zkušenostech a situacích kolem nás. Abych byl konkrétní: dělá se mi zle když vidím či slyším Grebeníčka, Filipa či Ransdorfa, jak na ten jejich komunistický lep a demagogii se chytá zase!!! tolik lidí=nováků spokojených s kapitalistickými supermárkety, ale vyděšených z toho, že se nedostanou ve dvě z práce nebo ji budou muset hledat nebo za ní dojíždět. I když vím, že to mnozí z nás lehké setsakramentsky nemají, ale takové co znám zrovna do tábora rudých voličů právě nepatří. A teď ještě ten jejich TAH s Klausem - vyšlo jim to a jemu taky. Kdosi kdesi napsal, že si nedovedl představit horší spojenectví než bylo obsahem opoziční smlouvy a hle netrvalo to dlouho - jaká dokonalá shoda, kterou nám nyní neustále ty dvě partaje (občas i s těmi několika jidáši) ve sněmovně předvádí - odvolání mediální rady je toho zatím posledním výrazným důkazem. A ejhle oni toho samolibce vítají i ti jejich pravověrní polykači pecek z třešní, jakoby se řídili heslem čím hůř tím (pro nás) líp, a nebo jsou snad jen zblblí telenovelami, Blesky a pivními chytrolíny? Rozhodně když nás bude chodit k volbám čím dál míň, tak nás převálcujou a Grebeníček senior ještě dostane metál za mučivé vzpomínky.
Ale nadávat, pane Hutko, jsem zde snad ani nechtěl, spíš poděkovat za Vaši práci, která má tak skvělý ohlas nejen na koncertech, v tisku, ale jak jsem se mohl nyní přesvědčit i v e-mailové korespondenci a jistě i jinde. Poděkovat za práci, která se proměňuje koneckonců ve víru, že zde nejsme sami, kteří věříme, že jednou bude líp. S pozdravem všeho dobrého se loučí Váš p.& č. Ivo Lužný.
P.S.: Ještě díky za včerejší povídání s Vámi v odpoledním Radiožurnálu, jehož mnohonásobné ozvěny se dostalo na těchto stránkách...
Odesílatel: Oldrich Kundrat
Předmět: tak zase Balkan
Datum: 5. dubna 2003, 12:47:52
Dobrý den z Balkánu vinšuju,
trochu jsem se odmlčel, protože bylo dost co dělat a dost dělali na mojí osobě. A nerad bych Vás obtěžoval. Článek "Rytí záhonu" jsem si s radostí přečetl a zahloubal se nad ním. Velice rád sleduji spojení světových situací s výroky nebo chováním obou holčiček, je vidět, jak je máte oba rádi a jaký jsou důležitý článek rodiny. Rytí záhonů jsem také zažil - před deseti lety jsme prodali chatu na blízkém pohoří Kosmaj, protože přestával být benzin, začínaly špatné časy a tak jsme se stáhli do své ulity ve městě. Ale Jelena se na chatě vyřádila a my jsme ovšem museli vždy kopat a trha plevel. Byla to fajn práce, ovšem nakonec jsme si vypočítali, že nás rajčata doma vyrobený stojí 15 dinárů v době, kdy jsou v trhu za dináry 3. Ovšem byl to "naš paradajz". Nakonec se "zásobovací" část zahrady přece jen zmenšila a místo ní přišly květiny. A křen - je zdravej a roste sám.
Schopnost lidí se adaptovat na okupaci vlastních kriminálníků je zajímavá a byla v dějinách prověřována dost často. Já jsem měl možnost to vidět jak v Česku (i j jsem při Králi Šumavy fandil Jiřímu Valovi), tak i v Jugoslávii při jejím rozpadu. Nakonec se vše svede pouze na přežívání ze dne na den. I ve dnech "NATO agrese", jak se zde dosud říká, byl život přes den "normální", složen s odchodem do práce, z nákupu z dětských her v parcích atd., pouze v noci se vše měnilo. A všichni byli náhle proti NATO a nikdo si nevzpomínal na tříroční plošné bombardování Sarajeva nebo příšerného vyhlazení Srebrenice. V Iráku tomu nebude tedy jinak a proč by mělo být - máme svého prezidenta a svou zem, cizáci nám nejsou zapotřebí. A to, že je ten prezident sprostý vrah, to už je z jejich hlediska vedlejší.
Pro mne je zajímavé i to jak se nyní začíná měnit veřejné mínění zde. Zde se konečně přišlo na to, že Milošević byl sprostý vrah, lhář a lupič neboli s panem Čapkem lhář, lotr a loupežník. Konečně byl na jeho ženu vydán zatykač a to platí také o Marku Milošević, povedeném synu prezidentského páru. Jsou hledáni Interpolem, ale protože jsou v Rusku, je otázkou jak se Rusko zachová. Zatím mlčí a nějak se jim nechce, ale doufám, že pod tlakem mezinárodního společenství budou muset je vydat. A proč byl vydán zatykač na manželku bývalého prezidenta Miloúeviće - v neděli byly v televizi ukázány otřesné snímky exhumovaného těla Ivana Stamboliće, lebka, kosti a zbytek nohy obut do sportovní obuvi (včera byl potvrzen test DNK). V souvislosti s tím bylo vyjádřeno "důvodné podzření", že vraždu objednali manželé Milošević/Marković a že rozkaz k vraždě vydal někdejší velitel zdejší StB generál policie Radomir Marković. Mira Marković je zřejmě osoba nemocná stihomanem, středně vzdělaná profesorka sociologie, které v dobách největšího vzestupu jejího muže byly prokazovány největší pocty a která tehdy psala verše o přírodě, cvrčcích a rodině na úrovni gymnaziální studentky.
Velmi důležité je to, že konečně začala očista soudů, policie a médií - včera byli zatčeni všichni advokáti, kteří byli ve službách klanu. A dle výzkumů začíná se myšlení obracet směrem k připojení k EU, což je důležité.
A jaký byl úpadek životní úrovně ukázaly výsledky jedné zajímavé soutěže - slovinská firma Gorenje vyhlásila soutěž o nejstarší pračku a za 15 nejstarších, ale dosud provozuschpných, dávala nové pračky. Praček z údobí před 10-ti lety jich našli haldu, ale přihlásil se i jeden maník, který měl pračku z roku 1962. On byl jasně nejstarší a dal údaj, že se tehdy kupovaly za dolary a že pračka stále 50 USD. Ted' stojí 7 x více a vydrží asi tak deset až patnáct let, dle výroku pana vedoucího filiálky. A ten majitel také říkal, že když si jí koupil, tak mu nikdo v baráku nevěřil, že to může prát samo. Až teprve, když přestal chodit do prádelny, tak se za ním vypravila nejdřív jedna výprava a pak musel ukazovat baráku ten div světa. Já si pamatuji jak se v práci (tedy od roku 1967) při ranním kafi nejdříve probíraly informace o tehdy populárním Fiatu 760 (Fića), pak přišly na řadu pračky a myčky a na konec videa. Ale pračky se definitivně nejdéle držely, protože všichni měli nějaký jiný prášek a "zaručený" způsob praní a sušení a pak i oprav prvních poruch. Jenže jsme byli tehdy mladší a Jugoška stabilnější a véliká.
Věra právě přinesla ze schránky dobře udělaný leták, ve kterém policie znovu informuje občany o dosud trvající amnestii (do 9.04.) týkající se odevzdání zbraní. Zbraně se houfně odevzdávají a jako karikatura půsbilo to, že byla odevzdána i dvě protitanková děla. Jinak samopalů, pušek, pistolí, handgranátů a bazuk je habaděj.
A nakonec komentář z pera výborného komentátora Stojana Ceroviće, který v posledním čísle časopisu Vreme napsal - ...už žiji 14 dní ve výjimečném stavu a nějak mi to nevadí. Vypadá to, že v této zemi, když je vyjímečný stav, že je to vlastně normální stav - kdy policie honí zločince místo aby mlátila lidi. A těší mě, že přestala být nejvyšší školou Cizinecká legie....
Dle nejnovějších zpráv má výjimečný stav skončit koncem dubna. Srdečně zdravím všechny u Hutků. O.Kundrát
Odesílatel: Voracek Vladimir JUDr.
Datum: 4. dubna 2003, 11:03:13
Diky za zasilani posty, fejeton je nadherny !!!!
Vlada Voracek
Odesílatel: René Fírek
Datum: 3. dubna 2003, 8:45:52
Dobrý den pane Hutka,
fejeton je vynikající, jen tak dále.
S pozdravem a přáním přájemného jara.
René Fírek
Odesílatel: Tonda Kocábek (R1)
Datum: 2. dubna 2003, 11:58:16
ty vase fejetony mi jdou cimdalvic od srdce...
Diky za ne.
Jenomze tady u tohohle mam problem. Co s tim, kdyz clovek zjisti, ze uz zit nechce???
Tonda K.
Odesílatel: Kráčmar Jiří
Datum: 3. dubna 2003, 8:44:33
Opravdu moc mi ten fejeton pomohl. Český člověk má většinou zbabělou
snahu k tomu, že to co se ho přímo netýká podceňuje a bez sebemenšího
zamyšlení zaujímá rádoby fundovaný, kategorický postoj. Bohužel pouze
výjimky posuzují věci v souvislostech a zamýšlejí se nad nimi. Díky.
Odesílatel: Jan Drbohlav
Datum: 3. dubna 2003, 2:34:53
Vážený pane Hutko,
s potěšením si čtu Vaše fejetonky, které mi, stejně jako jiným, zasíláte
(jak jsem se dostal do vašeho mailing listu je mi záhadou, ale jsem rád, že
jsem v něm...) a chtěl bych reagovat na závěr toho posledního o rytí záhonů,
v němž se skrývá úvaha o diktatuře a válce v Iráku. Mírně pejorativně
mluvíte o "tatíčku Bushovi a strategickém vítězství před deseti lety"...
Nevím, už si to nepamatuji přesně a hádat bych se o to nechtěl, ale jsem
přesvědčen, že tehdy George Bush, dnes toho jména starší, byl omezen
mandátem OSN pouze k vyhnání okupantů z Kuvajtu a ne už k tomu, aby dohnal
zločince, který to měl na svědomí... G. Bush tehdy OSN uposlechl... a snad i
to je důvod, proč se dnes jeho syn mandátem OSN příliš nezatěžuje.
Je to jenom maličkost, ale měl jsem tu potřebu napsat Vám, protože jsem už
absolvoval mnoho diskusí s lidmi, kteří tvrdili, že za a) před deseti lety
se to mělo dotáhnout do konce a jedním dechem dodávali za b) že nyní je
chyba vstoupit do Iráku a nevyčkat na mandát OSN. Což je docela komické a v
zásadě si odporující tvrzení... Pokud mě moje paměť neklame a tehdy, před
deseti lety to tak skutečně bylo, asi by bylo férové tuhle věc připomínat.
S přáním všeho dobrého Jan Drbohlav
Odesílatel: Jiri Pavlis
Datum: 7. dubna 2003, 16:46:14
Dobrý den!
Jistě, demokracie potřebuje především čas, aby se ukotvila a získala v
politickém prostřední pevný rámec hodnot, které se nebudou překračovat. To
již tvrdil Masaryk. Také my se nyní učíme, jak to v demokracii chodí. Sice
s obtížemi, přesto je možno vidět pokrok. Alespoň v některých oblastech.
Moc neuznávám argument, že v Iráku nelze nastolit demokratický systém jenom
proto, že něj nejsou zvyklý. To samé se přeci tvrdilo i o Japonsku po
skončení 2. svět. válku a podívejme se, jak vyspělou demokracii Japonsko
dnes má. Bylo to jistě nesmírně náročné, ale povedlo se to. To samé se mohlo
přeci tvrdit i o nás. I my jsme měli demokracii jen chviličku a pak dvakrát
delší diktaturu. Přesto jsme to zvládli. I irácký lid má nyní velkou šanci
vykročit vpřed. Není pravda to, že pokud se v diktatuře narodíte,
automaticky ji přijmete za svou. Lidé, i když to nedávají na veřejně na
jevo, touží potom žít svobodně. Pokud ale mluvíme o zavádění demokracie v
iráku, je nutné si předem vyjasnit, co se pod tímto pojmem skrývá, jak jej
chápeme a jak mu rozumíme. Arabská kultura není na demokracii západního typu
stavěna a bylo by šílenstvím ji násilím nutit, aby se v tomto směru změnila.
To ale není důvod k tomu, aby zde místo dle možností svobodného světa
působil jakýkoli diktátor. Stačí se podívat na jiné státy v okolních
regionech.
Z války samozřejmě nejsem nadčen. Při pohledech na oběti války si ale musíme
uvědomit, že irácký tvrdý režim jich má na svědomí mnohem více. Problém je v
tom, že je nikdo nefilmoval, a neměli možnost působit na západní veřejné
mínění. Jistě, každá obět je projevem zla. Zde ale ale rovnice menší zlo
taky zlo neplatí. Nemůžeme zůstat lhostejní k okolnímu bezpráví, ať již se
děje kdekoli, a je jedno jestli v arabském světě, či v Jižní Americe. USA
ale nezasáhnou jinde ve světě, a to z několika důvodů. Předně proto, že by
tím mohli rozpoutat opravdu velký konflikt (viz Tibet). Navíc je jim
samozřejmě jedno, jestli jsou někde porušována lidská právo v případě, že
tamní režim přímo neohrožuje USA.
Odesílatel: Petr Zapletal
Datum: 3. dubna 2003, 10:35:01
Ahoj Jarku,
patrne si na me nevzpominas - pri kratke navsteve po experimentalnim
vystoupeni u vas v dome a v nove restauraci. No, snad na moji blondatou
zenu,hi hi hi....
Nicmene Te chci uz delsi dobu pozdrzet timto neustale odkladanym E-mailem.
Koupil jsem si od Tebe skromnou knizecku, kterou jsem bez zavahani
prelouskal. Naprosto me to nadchlo a dostalo. Jsem si jisty, ze neco tak
jednoducheho, uprimneho a otevreneho, se v nasem prostredi nevyskytuje.
Skoda. Nutim to kde komu ve svem okoli a zpetne ohlasy jsou velmi prijemne.
Dokonce jsem jednu chvili byl na tom tak, ze me mrzelo PROC TO NENI JAKO
POVINNA CETBA. Umim si sam odpovedet.
Dve veci jsou nove a aktualni.
Jednak dcera me sekretarky (16) mela za ukol minuly tyden napsat do skoly
fejeton a nejen ze nevedela co to je, ale ani s ucitelnou zadny v novinach
nenasla.
Druhak je u nas moje maminka z Moravy (74) a neustale sleduje telenovely a
cte pro mne nesmyslne blbiny. Vcera jsem ji vrazil do ruky Tve povidani o
"Vaclavskych retezech" a posledni "Jaro". Po kazdem odstavci nasledoval jeji
souhlasny komentar a nadsene vykriky ! Je to od malicka komunistka a "Hutku"
mi vyhazovala z okna, protoze vlasaci, vydedenci spolecnosti a dalsi podobne
"zivly" byly pro jeji politiku neprijatelni a nepochopitelni. Najednou
prohledla...v uvadenem veku. Nedelam si iluze, ze by se nekdo zasadne menil,
ale DEKUJU TI.
Myslim si, ze mas jiste hodne pochvalnych a prijemnych zprav. Ten marast,
ktery se momentalne kolem nas odehrava me prudi asi stejne jako Tebe, ale
diky za Tve pojmenovavani, ktere me jako "za starych casu" drzi nad vodou a
v optimismu.
Fakt dik a tesim se, ze se jeste nekdy s Tebou setkam. Petr Zapletal
Odesílatel: Josef Ryzec
Datum: 3. dubna 2003, 2:15:59
Milý pane Hutko,
četl jsem Váš text jak jste ryl záhony. Pokud uvedené závěrečné datum
platí (30.dubna 2003), pak je jasné, že Vás za čtyři týdny čekají docela
smutné vzpomínky. Pesimista by k tomu poznamenal: nikdy nebylo tak špatně,
aby nemohlo být hůř. Optimista by se nás naopak snažil přesvědčit, že
všechno špatné je vždycky věcí minulosti. V tomto případě by s tím ovšem měl
problém.
Abyste viděl že ne všichni lidé v minulosti uvažovali tak, jak
popisujete, pošlu Vám text, který jsem napsal začátkem tohoto roku pro
Reflex a který vyšel mírně upraven 13.února v čísle 7 Reflexu. Podotýkám bez
jakékoliv odezvy. Asi proto, že zbabělost je zřejmě opravdu tím naším denním
chlebem. Nemyslím, že život je o tom, že se někdo narodí a pak zase umře.
Například k tomu množství "chrabrých slov" o roce 1968 (mne osobně ten rok
ani tehdy, ani později ničím podstatným neoslovil - bral jsem to jako
vzájemné vyřizování si účtů mezi těmi a těmi komunisty) bych poznamenal:
moje manželka se octla úplnou náhodou v onom srpnu na Staroměstském náměstí
a byla svědkem střílení Rusáků do lidí. Dva kluci zůstali ležet na dlažbě.
Tak přeci pro ně někdo jděte, zavolala do toho zkoprnělého davu, který se
mezitím přesunul pod podloubí. Nikdo se k ničemu neměl. Tak pro ně šla sama.
Nejdřív přivlekla jednoho, pak druhého. Jeden z nich byl již mrtvý, jeden
jen zraněný. Když se ho někdo ujal, odešla pryč. Potom si někdo vzpomněl, že
tam byl taky někdo, kdo přenesl Rusáky postřelené kluky pod podloubí,
hledali pak v rádiu statečnou dívku, která svou rychlou reakcí zachránila
alespoň toho jednoho kluka, manželka se ale již nepřihlásila. K čemu by to
bylo? Udělala jen to, co udělat musela. Na rozdíl od davů, které někdy
zvedají natažené pravice, někdy do nich berou papírové srpy a kladiva, někdy
jen cinkají klíčema. Když je ale třeba pomocí těch klíčů například pouze
otevřít společný dům, dav najednou usoudí, že je lépe zůstat na ulici. Co
kdyby se všichni do společného domu nevešli? Co kdyby v něm už někdo bydlel?
Co kdyby se ukázalo, že v tom společném domě nic kloudného vlastně není?
Zůstat na ulici je proti tomu jistota: můžeme si navzájem vidět do tváří.
Víme kdo jsme, kdy jsme (jako celek) a kde jsme: kdybychom byli někde jinde
(než na ulici), bylo by to stejné.
Srdečně Vás zdraví Josef Ryzec
Odesílatel: Jan Cempírek
Datum: 2. dubna 2003, 10:02:42
Jardo,
dobře, moc dobře jsi to napsal, počtení mne oslovilo.
Dík Honza
Odesílatel: Mgr. Natalia Novotna
Předmět: podakovanie
Datum: 2. dubna 2003, 10:01:15
Mily pan Hutka,
dakujem Vam za pekny fejtonik, ktorym som si sprijemnila dnesne pomerne mrazive rano.
Zelam Vam vsetko dobre
Natalia Novotna, Kosice
Odesílatel: Grygar, Josef
Datum: 2. dubna 2003, 8:52:24
Pane Hutko,
promluvil ste mi z duse. Moc pekne napsano. josef grygar
Odesílatel: Jiri Loewy
Datum: 2. dubna 2003, 9:02:42
Jardo, blahopreju k znamenitemu, hlubokemu fejetonu ! Jirka
Odesílatel: Zbynek_Sonka
Datum: 2. dubna 2003, 8:49:56
Díky za fejeton, přeběhl jsem ho a určitě se k němu ještě vrátím. Nevím,
zda Vás to potěší, ale zařadil jsem ho mezi ty názory, které se mi líbí.
Teda to samo o sobě nemá důvod Vás nepotěšit, akorát ještě musím říct, že
jsem si Vaše myšlenky zařadil vedle myšlenek pana Macka, které mimo jiné
docela shrnul ve včerejších LN. A tak nějak předpokládám, že Vy a Macek
nejdete dohromady - nebo lépe řečeno, že Vám neudělá radost fakt, že
dohromady jdete. Ale možná se mýlím. Podle mě máte pravdu oba.
S pratelskym pozdravem Zbynek Sonka
Odesílatel: Kábele Petr
Datum: 2. dubna 2003, 8:35:02
Ahoj Jardo, Děkuji za všechny za krásný článek "Rytí záhonu".
Zdraví Petr Kábele
ze strunných Strunkovic nad Blanicí od Prachatic
Odesílatel: Martin Křivánek
Datum: 2. dubna 2003, 8:11:09
Ahoj, diky za dalsi skvely fejeton a za to, ze jste se vratil z budoucnosti zpet
(fejeton ma na konci datum 30.dubna 2003:-)
Ne, vazne, je mi 36 let a zazil jsem jen cast doby o ktere pisete, ale i tak
alespon trochu vim o cem to je.
Diky a preji hezky zbytek dne: Martin Krivanek
Odesílatel: Dr. Helena Kanyar
Datum: 8. dubna 2003, 11:41:22
Mily pane Hutko, tak nam nebylo v Pze souzeno se setkat. Litala jsem tam
jako hadr na holi, jako vzdy, chodila spat k ranu, nez jsem vsechno
nacetla. Rozhovor s Lenkou Reinerovou se povidl, ctenari reagovali. Je
skvela, 87 let, svezi, optimisticka, energicka a moudra. Vypravela mi, jak
potkala na stanici tramvaje sveho vysetrovatele, za par let na to, co ji
pustili, a jak pred ni utekl. S moji klaustrofobii nejezdim vytahem: Ale se
mnou pojedete, pravila LR charismaticky a ze mne vse spadlo. - Napsal jste
velice krasnej fejeton! Plnej citu a premyslivosti. Pribeh Vaseho tatinka
je velkolepej, do citanek - vydrz, laskavost, odpusteni, pokora. Laskyplne
pisete o svych holcickach, skvely, ze jeste existuji otcove jako jste Vy.
Az Vase deti vyrostou, budou z toho zit (mluvim ze zkusenosti). S Irakem a
diktaturou mate pravdu. Mezitim tam massakrujou neviny lidi. Odporny,
nelidsky, cynicky, arogantni megalomani. V Die Zeit byla na titulce velka
fotka: Amer. lekar, obtloustlej, stredni vek, vsede drzi na rukach
drobouckou holcicku, jako v piete. Krouti mu knoflikem u uniformy, on se na
ni diva bezradne. Zabili ji matku. Doufam jen, ze to ty svinuchy
neuverejnujpou v USA. coby humanitarni pomoc. Ve Sv. rikaji, ze tam
neprojde ani jedna negativni, pravdiva zprava. Tady se valka tvrde
kritizuje, od vlady po domovniky, porad se demonstruje. Nejstrasnejsi v Pze
bylo, kdyz inteligentni lidi mleli o paralele k Hitlerovi a ze je nejvyssi
cas... Muj kolega, prof. vychodoevrop. dejin, uverejnil v BaZ velkej clanek
o falesnych a mylnych historickych prikladech. Znovu jsem se v Pze
presvedcila, ze posttotalitni mysleni je totalitni. Kdo nejde s nami, jde
proti nam, tertium non datur. Tech 50 let pod sklenenym poklopem porad
jeste zatoucha. Takze, zaplatpambu, ze myslite jinak. Moc Vas zdravi, Vase
Helena Beckerova
Odesílatel: Peter Michalek
Datum: 8. dubna 2003, 15:21:24
Pekny fejeton - jeho jednoduchost je posobiva.
Vcelku vyjadruje aj moje pocity o zrade Zapadu (myslim ze to boli v
prvom rade Francuzi, ktori sa podobne prejavili aj teraz nedavno). S tou
Amerikou uz az tak uplne nesuhlasim: je vela faktorov ktore ovplyvnuju
rozhodnutia a kazdemu je tazko vyhoviet - ale vacsinou vidim viac
antipatii proti Amerike od Evropanov, takze som vlastne relativne
prijemne prekvapeny.
Asi mas dost kritickeho ducha, pretoze si zil v Holandsku, ktore sa mi
zda dnes proti-americke. Mal som tam mnoho dobrych priatelov, ktori ma
dak dost ovplyvnili (aj v tom proti-americkom zmyslani), takze som
pochopil Ameriku az ked som sem po mnohych obklukach dorazil pred 9
rokmi (zijem 40 mil od San Francisca)
Ja som optimisticky co sa tyka Iraku: zili v diktature desatrocia, alebo
mozno vzdy - to ale neznamena ze raz netreba s nou zkoncovat a zacat
kracat k demokracii aj keby jej dosiahnutie malo trvat desatrocia. Pred
911 som bol dost silny pacifista, ale to sa uplne zmenilo po tom co som
svojich nevinnych ludi videl skakat z World Trade Center. Zda sa mi ze
som bol pred tym dost naivny.
... Last but not least: -- Ach ti ceski / slovenski komunisti? - Kedy
ich ludia prestanu volit? ... Takze ten podstatny motiv preco moja
rodina prisla do U.S. este stale zotrvava - ... a budem tiez nadalej zit
ten svoj zivot, cokolvek prinesie ( ale asi budem viac bojovni ako nasi
rodicia ;) )
Co sa tyka mp3 dotazu z tvojej predchadzajucej email:
Pouzil som dc++ (direct connect) na download. Myslim ze audio CDs budu
stale menej pouzivane kedze digitalny format je ekonomickejsi a
praktickejsi. Z toho co som pocul a cital, je to nebezpecenstvo pre CD
firmy (publishers), pretoze ich vlastne nikto nebude potrebovat.
Rozhodne mi to dava zmysel: radsej zaplatim tebe priamo $2 za pravo hrat
MP3 z tvojej CD namiesto $10-$20 za CD, pricom ty (music creator)
dostanes asi menej nez $1 z kazdej CD (myslim ze to su priblizne spravne
cisla).
Kedze ja fyzicke CDs nepotrebujem (radsej pouzivam na hudbu pocitace):
Takze ekonomicky a technologicky je to nezvratne (oops, ako keby som
zase pocul nasho ucitela MDH na Karlovej Univerzite! Koncom 1970tych
rokov).
Jaroslav, vzdy si rad precitam tvoje fejetony, takze len ich nadalej
posielaj.
Zdravim, Peter
Odesílatel: Ondra
Datum: 8. dubna 2003, 23:02:49
Pěkný den (no, spíš večer) pane Hutko!
Jen jsem Vám chtěl poděkovat z pěkný fejeton. Má jen jednu chybičku,
vzniklo asi vlivem celkové uspěchanosti a roztěkanosti doby. V závěru
je datum 30.dubna 2003... Vůbec o nic nejde, je to spíš jen sranda (a
možná taky důkaz, že nepíšete nadarmo, když to pak čtu tak pozorně,
že si všimnu takový prkotiny...)
Přeju Vám hodně štěstí a úspěchů a radostí s vašima holkama. Jak to
tak z fejetonů vypadá, je s nima sranda.
S posdravem Ondra Lukscheiter
Odesílatel: Peter Michalek
Datum: 9. dubna 2003, 15:35:19
Jardo,
Tak to ma tesi ze to sa este umiernujes: prave som tu mal navstevu z
Ciech a oni tiez mali podobny nazor.
Tak to vypada ze hlavne zapadni Europani a Americki liberali su ti
posledni "uzitocni idioti" (Leninov vyraz), ktori este stale tiahnu k
sebevrazednemu pacifizmu a komunizmu ... Aspon po 911 ich je v US menej.
Prave som si pustil FoxNews pri rannej kave a ukazuju bagdadke deti s
rodicmi zdraviace americke tanky. ... Keby boh dal a skoncilo sa to
takto hladko. Asi to bude tazka desatrocna cesta kym sa svet vylieci z
pritakavania vydierajucim teroristov za poslednych 30 rokov.
Ahoj, Peter