Co pro tebe znamenal underground v sedmdesátých letech?
Já o tom toho moc nevěděl, sice jsem se znal s Jirousem, ale více méně
jsem to považoval za okrajovou záležitost, také byli uzavřeni do sebe
jako nějaký kmen příbuzných. A jelikož jsem Egona Bondyho považoval za
hysterického podvodníka, tak jsem to ani nebral moc vážně.
Bylo pro tebe v jeho rámci důležité i umění? Můžeš být konkrétní?
Upřímně řečeno, já jsem měl svou vlastní představu o umění, ale fakt
je, že jsem to moc neznal, my písničkáři jsme byli také soustředění
hodně na sebe. Až někdy do roku 1976 si každý myslel, že je tím
posledním ostrůvkem svobody, pak bylo příjemné překvapení, že jsme se
všichni začli potkávat, ale to bylo už spíš to disidentství, co nás
spojovalo. Začli jsme se tolerovat, ale umělecky myslím žádný vzájemný
obdiv nenastal.
Co pro tebe znamená underground dnes, s odstupem?
Dnes je to docela příjemná záležitost, klidná a pohodová, ale je to
zase přece jen jiný směr života a umění než který já vedu. Je úsměvné,
že jsme se společně dostali do učebnic, čímž jsme se stali jaksi
neškodnými, ale splachovacímu kapitalismu se ani škodit nedá, ten je
svobodným uměním nedotknutelný, takže se všichni stáváme okrajovým
žánrem, protože právě kapitalismus svými šikovnými investicemi cestu
zavalil kýčem středního proudu, čímž si podchytil kapsy většiny
publika a do hlavy jim napral učesané blbosti.
Myslíš si, že i dnes underground existuje?
Princip toho, na čem underground vznikal je tu stále. Vzpoura proti
společenskému kýči, který za bolševika sice vypadal trochu jinak, ale
vlastně je tu stále. Establisment, který si bere právo společnost
reprezentovat a ovládat. Komunisti svůj kýč bránili násilím, báli se.
Kapitalisti si to umí zorganizovat penězi, takže jsou klidní,
neohrožení, dokonce jsou ochotni své "nepřátele" sponzorovat, takže
mají pořád zametenou cestičku pro své zkurvené muzikály, radiožurnály
a televizní obrazovky.
Vláďa Drápal, 7. října 2009