ŠAFRÁN s trochou zázvoru
V historii komunistického Československa najdeme celou řadu rozdílů mezi jednotlivými obdobími. I brutální padesátá a normalizační sedmdesátá léta ovšem měla mnoho společného. Obojí spojovala mimo jiné i snaha o kontrolu a ovládnutí společenského života, která často dosahovala absurdních rozměrů. Po okupaci Československa v srpnu 1968 začalo konzervativní křídlo komunistů opět upevňovat své mocenské postavení. Po březnových demonstracích v roce 1969 byl za podpory Brežněva do čela komunistické strany dosazen Gustáv Husák. Strana si uvědomovala, že díky předchozí uvolněné atmosféře došlo v mnoha oblastech veřejného života k pro ni nežádoucím jevům, a postupně přijímala různá opatření. Jednou z metod jak docílit „normalizovaného“ stavu společnosti byl také tuhý dohled nad uměním. Dokonce i v těžko postižitelné oblasti hudby bylo snahou docílit stavu, v němž by vystupovali pouze prověření a loajální umělci. Všichni muzikanti museli projít novými, tzv. rekvalifikačními zkouškami. Ve své podstatě šlo o obdobu prověrek a čistek. Ministerstvo kultury ale vše navenek zahalovalo do hesel o kultuře hodné socialistického člověka. Většina těchto rekvalifikačních zkoušek proběhla do konce roku 1974. Mnozí v nich neuspěli, ale byli také tací, kteří k nim raději ani nešli. Zvláště bigbeatové kapely je převážně sabotovaly. Díky tomuto zpřísněnému dohledu, který často vedl až k nemožnosti vystupovat, hledali interpreti jiné cesty, jak se udržet na hudební scéně. Skulina v systému
Jedním z hudebníků hledajících možnost
působit byl mladík Jaroslav Hutka. Ten začal
v roce 1972 společně s několika dalšími interprety
působit ve sdružení folkových hudebníků,
které nazvali Šafrán. Vedle Hutky byli jeho
členy i další známí písničkáři: Vladimír Merta,
Vlasta Třešňák, Petr Lutka, Jiří Dědeček, Dáša
Andrtová-Voňková, Jan Burian, Vladimír Veit,
Zuzana Homolová a organizátor koncertů
Jiří Pallas. Ve skutečnosti se jednalo o velmi
volné společenství. Jak o tom vypovídá Vlasta
Třešňák: „Nebyl žádný řád, žádná pravidla,
prostě vůbec nic.“ Sdružení bylo neformální
a umožňovalo vystupování i nečlenům. Do
srpna 1968 si (nejen) folkoví hudebníci
užívali relativně volného koncertování. To
se pochopitelně v přituhující atmosféře
následující po příchodu „spřátelených“ armád
Varšavské smlouvy stalo nemyslitelným.
Vzhledem k tomu, že po okupaci zaznamenal
folk pokles zájmu, byl Šafrán významným
prostředníkem k jeho opětovné popularizaci.
Jedinou možností, jak na své koncerty
upozorňovat, byly zpočátku plakáty. Dalším
zdrojem informací byl překvapivě ofi ciálně
povolený časopis Melodie, díky kterému sdružení
Šafrán budilo dojem státem uznávané
„firmy“. Navíc Jaroslavu Hutkovi v roce 1974
vyšla u hudebního vydavatelství Supraphon
deska Stůj, břízo zelená. Když se k tomu ještě
přidalo občasné účinkování některých členů
Šafránu v rozhlase, není divu, že docházelo
ke zmatení dozorčích orgánů. I samotná StB
projevila o Šafrán zájem relativně pozdě.
I díky tomu nebyl Šafrán zpočátku infiltrován
žádným agentem StB.
Pod dohledem StB
Bylo jen otázkou času, kdy na Šafránu spočine
zrak StB. První konflikt s komunistickou mocí
nastal v roce 1975. Šlo o koncert v Chocni,
kde StB označila obsah písní Jaroslava Hutky
jako „velmi nevhodný“ a negativně ovlivňující
mládež. Jeho vystoupení bylo hodnoceno jako
„ve stylu Kryla“. StB se snažila dostat Hutku
na naplnění skutkové podstaty trestních činů
hanobení republiky a jejího představitele,
a hanobení národa, rasy a přesvědčení. Od
trestního stíhání muselo být nakonec upuštěno
z důvodu amnestie prezidenta republiky.
Sám Hutka se o tomto detailu dozvěděl až
v roce 1989. Někdy v období let 1976–1977
se pozornost státního aparátu zaměřila na
celkovou činnost Šafránu. Jedním z důvodů
bylo zjištění různých nedostatků v činnosti
kulturních zařízení, jako například neuvádění
hostů v programu, a dalším bylo povšimnutí si
dvojsmyslností v textech.
Atmosféra přituhuje
StB upozorňovala nižší stupně aparátu na
nevhodnost vystupování členů Šafránu.
Trnem v oku jí byl především Hutka. Dalším
krokem StB ke znemožnění jeho působení byla
snaha prokázat jeho údajnou trestnou činnost
v „nedovoleném podnikání“. Dokonce podrobila
některé jeho koncerty finanční analýze,
ale Šafrán se jí nepodařilo zdiskreditovat ani
tímto způsobem. StB nechtěla otevřeně překročit
rámec zákona, protože si byla vědoma
případné negativní odezvy ze strany veřejnosti.
Koncem roku 1976 se StB podařilo zrušit
českokrumlovský festival, kde měli vystoupit
písničkáři z Šafránu. Když se schválení členové
sdružení dozvěděli, že dva z jejich přátel nebudou
moci vystoupit, sami odmítli účast a tím
značně zkomplikovali přípravu celého festivalu.
Možným důvodem byly patrně i přípravy k propagační
výstavě úspěchů komunistického družstevního
hospodářství v Českých Budějovicích.
Paralelní průběh folkového festivalu se mohl
soudruhům zdát ideově nebezpečným.
Sbohem, Šafráne
Situace se stávala neudržitelnou. Začátkem
roku 1977 se členové seskupení dohodli, že
budou vystupovat každý sám za sebe. Původní
záměr „vzájemnosti“ byl tak kvůli tlaku režimu
opuštěn. V květnu 1977 se StB uchýlila
k drsnějšímu zákroku – k zadržení Jaroslava
Hutky. Záminkou se stalo podezření z jeho
ne právě kladného vztahu k socialistickému
zřízení. Po dvou dnech Hutku propustili s tím,
že „pominuly důvody vazby“. Následovala
nicméně řada zákazů koncertování a hrozba
další šikany byla všudypřítomná. Kuriózní
ukázkou (ne)spolupráce StB v Čechách a na
Slovensku byla neschopnost zabránit Hutkovi
v jeho posledním veřejném vystoupení, které
odehrál v Pezinku. Bratislavská správa tehdy
upozornění pražské StB jednoduše ignorovala.
Jaromír Hánečka pracuje na Úřadu dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu
|