FOSIL magazín č. 1 FOSIL magazín č. 2 FOSIL magazín č. 3 FOSIL magazín č. 4 FOSIL magazín č. 5 FOSIL magazín č. 6 FOSIL magazín č. 7 FOSIL magazín č. 8 FOSIL magazín č. 9 FOSIL magazín č. 10 |
FOSIL MAGAZÍN č. 3 - MORAVSKÉ BALADY POSVÁTNÉ 6.12. 1987
Na závěr roku přicházím s ještě jednou kazetou. Jmenuje se PÁNBŮ NA POLI. Je to sestřih koncertů, které jsem měl na jaře 1985 v sedmi holandských kostelích (Amsterdam, Utrecht, Maastricht, Groningen…). Jelikož se jedná o české písně a holandské publikum nedošlo logicky k davovému zpěvu, takže se mi zdály tyto nahrávky neúplné. Ale jelikož není naděje sehnat v zahraničí dostatečně velké české a zpívající publikum, rozhodl jsem se tyto, vlastně unikátní nahrávky, vydat. Když jsem si je nedávno s odstupem znovu vyposlechl, zdála se mi atmosféra, v níž jsou zarámovány, velmi přesvědčivá. Jedná se o moravské POSVÁTNÉ balady, které tvoří první a nejkompaktnější část sbírky Františka Sušila. Přebírám od Sušila název „posvátné”, neboť si nejsem vždycky jist, zda jsou přísně křesťanské, či náboženské. Jsou jakýmsi naivním prolnutím mýtu, víry, okolní krajiny, filozofické zkratky a moravské povahy. Církví oblíbeny nebyly a zpěváci bývali často varováni a odrazováni od jejich zpěvu. Pravděpodobně tlak církve a obrozenecký duch nakonec společnými silami dokázali, že po roce 1850 už tyto písně žádný sběratel u lidu nenachází. Pro mne samotného jsou tyto písně perlami, radostí duchovní i fyzickou a je příznačné pro současné Československo, že kvůli nim bylo proti mně zavedeno poprvé trestní stíhání. A to už, či možná teprve v roce 1975. O jejich podivně krásných melodiích, pohybujících se v pradávných stupnicích, mohou lépe než já promluvit hudební odborníci. Mě hlavně okouzlují svými texty a k nim bych zase napsal pár slov. Jako otevírací píseň jsem zvolil: RŮŽE NAD SVATÝM JÁNEM
Když jsem šel našel jsem kamínek bílý
Tato píseň je dojemným svědectvím jednoty světa. Člověk najde pod nohama šutráček a v něm zahlédne celý svůj tehdejší vesmír. Hmatatelný a smyslový svět „plný bohů”, jak na počátku řecké historie. Svět neodcizený, dřímající v laskavé pohodě, růže, ptáček a syn boží, stvořitel lidí, v jednom myšlenkovém i obrazovém řetězu.
Chodil Pánbů po poli
Nasbíral jich dvanácte Když jsou pohromadě, tak začnou hledat hospodu - pro poutníčky svobodu. Ta je ale ve městě a u brány stojí mýtný. Pánbů chce dovnitř zadarmo a to mýtník odmítá. Tak si z něj začne Pánbů utahovat, že jestli je nepustí, tak s nimi bude muset putovat. Mýtník je blbej úředník a tvrdí, že putovat neumí, že musí vybírat mýtné. Tedy mu Pánbů řekne, aby se napřed postavil na levou nohu, potom na pravou. Poprvé vidí mýtník nebeské království, podruhé kádě plné peněz.
Jestli kádě pozdvihneš
Nemoh kádě pozdvihnout Tahle sloka se zdává lidem nelogická a zlá, jenže zde se jedná až o orientálně chytré podobenství, že totiž máme nejen dvě nohy, ale i dvě volby. Dnes by se řeklo hledání smyslu života anebo podlehnutí slepému materialismu. A to je volba, volba naléhavá. Ty kádě peněz, onen materialismus, je to, co nás váže k zemi a zahynutí, zahynutí v pekle. K představě pekla dojdu později, u písně SVATÝ DAVID. Tato píseň o mýtníkovi se uzavírá slokou:
V neděli po obědě
MARIE A KOVÁŘ
SVATÝ DAVID
Dušičky se jí chytaly A teď jsme u toho, u té nejpekelnější představy pekla. Je to jakási samospráva zatracených a oni sami rozhodují, jestli někoho ze svého středu pustí a nebo ne. Neboť v této písni není peklo na zámek a ani za zdí. David slyší matku, matka slyší jeho, chce se tedy za ním vydat, ale dušičky ji nepustí. Tedy Davidovi nezbývá nic jiného, než jít za šéfem, za ďáblem a tomu navrhne, že budou soutěžit ve hře na housle. Z toho plyne, že ďábel umí hrát a to dobře, jinak by se do toho soutěžení nepouštěl. A David vyhraje. Ale jak to, že vyhraje? Nesedí tam ani soudce, ani přehrávková komise, jsou tam pouze oni dva a David jistě není soudce objektivní, neboť nehraje pro hru, ale o matku. Tedy ďábel je ten, kdo rozpoznal krásu Davidovy hry a skromně a spravedlivě uznal Davidovo vítězství. A on má také moc vtrhnout do oné pekelné vězeňské samosprávy a Davidovu matku vysvobodit. Jak se najednou i peklo i ďábel blíží našemu životu a jak to ta Státní bezpečnost přesně pocítila! Píseň končí:
Hou hej, Davide, Davide
Nebudeš těžce pracovat SNÍDÁNÍ PANNY MARIE
Vyvěrá studeně vodička z kamene Když se umeje, vykročí na břeh a porodí syna. Říká mu, ať chvíli počká, že uloví k snídani v Dunaji rybu. Tedy se to stalo u Dunaje, nakonec kde jinde? Přece se náš Pánbů nenarodil u cizích, nebo dokonce u nepřátel! Novorozeně ale Marii říká, ať počká, že on sám jí tu rybu uloví, potom zapálí led ohněm a rybičku usmaží. To matku velmi udiví, nechce věřit, že by to dokázal, když se právě teď narodil.
Tak ty mně matičko
Já jsem stvořil nebe
A zde narážíme na paradox vpravdě orientální: čerstvě narozené dítě je tvůrcem svého vlastního zploditele. Tento sešitek je ale příliš útlý na to, abych mohl vyslovit vše, co to ve mně evokuje, ale neznamená to také, že nový život v sobě obsahuje veškerý život dosavadní a že rozením se nejen zachraňuje existence, ale zároveň znovu tvoří? A ono zapalování ledu ohněm mi jeden znalec v Praze vysvětloval zimním slunovratem, že totiž začíná přibývat světla - ohně a to v době zimní a ledové. Říkal, že narození Krista slavíme při zimním slunovratu a on sám je právě symbolem rození světla - ohně.
Z ráje pěkného města
To Evu vyhánějí
I Adam vyšel z ráje Eva byla vyhnána a Adam se pouze za ní vydává a tady na zemi v jeho „emigraci” se mu strašně stýská. Nelíbí se mu pracovat, rád by se vrátil, ale cestu zpět ztratil, tedy zcela propadá sebelítosti a vyčítání:
Bys byla dobrá žena
To by ses velmi bála
Ach, jak na mě smutek pad
Nechtěl jsem tě zarmoutit
Dojemné na moravském Adamovi je, že i když si myslí, že Eva není dobrá žena, neopustí ji, jde za ní jak ovečka a netrestá ji. Její nevěra ho rozteskňuje a z lítosti a z lásky k ní též okusí jabka, snad aby ve hříchu nezůstala sama. Je to podivná volba, ale volba lidská. Adam totiž zde nevolí hřích ze zvědavosti nebo naivní blbosti, ale z lásky. Eva je mu důležitější než vyhnání a z toho plynoucí smrtelnost. Je to Moravan jak z písničky. Šlo by to prokázat dalšími texty moravských balad. Tito Adamové jsou velmi obtížní v manželském životě, neradi se dřou a práce a útrapy v nich vyvolávají stesk, který končívá v násilí, ale bez ženské neumí být ani před svatbou, ani po ní. Potřebují ji mít i v nebezpečí vedle sebe a z čeho je jim nejvíc úzko, je právě ženina nevěra. Když k té dojde, je jim smutno na sebevraždu. Prý něco takového odpovídá i maďarské povaze. Sice v mnoha moravských baladách muž zabije ženu, šohaj šohajku, ale nevzpomínám si, že by tomu tak bylo kvůli nevěře. To se nanejvýš poseká se sokem. K zabití dochází většinou když na synečka padne „zlé myšlení”, které ukazuje na onu příšernou depresivitu. Z ní povstávají emoce a zase to končí steskem a lítostí. Závislost na ženských je u Moravana tak příšerná, že se nechá zabít i oběsit, jen aby galánka, či maměnka mohla „liltovat”. Ti, kteří mají i dnes s Moravany větší zkušenost, budou vědět o čem mluvím.
A ve čtvrtek po večeři Potkají nějaké děvče, které nese vodu. Oni by si rádi umyli ruce a nohy. Děvče je varuje, že ta voda není moc čistá a na to Ježíš reaguje zlobně, že ta voda čistá je, ale s ní samotnou to není v pořádku. Měla příliš mnoho mužskejch. Tedy ji pošle do kostela a tam se dějí horory. Zvony samy zvoní, oltáře a obrazy se k ní otáčejí zády, svíčky zhasínají a ona když poklekne, tak zkamení. Zde není ani špetka křesťanství. Dívce totiž není odpuštěno a je nemilosrdně zatracena. V této písni už na nás dopadají moralita a obrazovost kramářské písně, ale přesto duchem i pojetím píseň zůstává moravskou, snad je to nejvíc dáno onou tesknou a vážnou melodií. Výsledný dojem totiž není nahnat strach a tak si vynutit právo na závěrečnou moralitu, jak to je u kramářské písně, výsledný dojem je jakási lítost nad tou holkou a sympatie k ní. Zřejmě takto píseň zrcadlila stav moravského mužského podvědomí, doufání v nějakou supermoc, která si to s těmi ženskými nakonec vyřídí, ale radostně jim z té představy stejně nakonec není.
PLÁČ JEŽÍŠŮV
Narodil se Kristuspán Jenže Kristus třikrát zapláče a když ho matička utišuje, ohradí se:
Jak já nemám plakati? A je v tom i vztek i lítost. Moravská povaha, ve své neustálé reflektivnosti, má neustálé sklony k postěžování si, ale zde, právě díky refrénům, to dostává až hořce ironický podtón.
Ale vlastním životem
A i Ježíšek tu rázem neleží jako superbytost, ale jako Moravan, který musel z ráje a teď se mu vůbec nechce do toho všeho, co ho čeká. Lidské zcela vítězí nad božským.
|