léto 2020
červenec 2018
listopad 2017
červen 2017
květen 2017
duben 2017
listopad 2016
říjen 2016
červenec 2016
květen 2016
duben 2016
březen 2016
únor 2016
leden 2016
listopad 2015
říjen 2015
prosinec 2014
září 2013
květen 2013
leden 2013 - 2. kolo
leden 2013 - 1. kolo
prosinec 2012
listopad 2012
říjen 2012
září 2012
květen 2012
březen 2012
prosinec 2011
listopad 2011
říjen 2011
listopad 2010
květen 2009
duben 2009
březen 2009

další témata:

Udavač z Těšína
- případ Jaromíra Nohavici

Volby 2006
- na kandidátce Strany Zelených

Radiožurnál 2005
- moderování hovorů s posluchači

Volby 2004
- na kandidátce Balbínovy poetické strany

Volby 2002
- konec blbé nálady s Balbínovci

Soud s Dybou
- je ministr gauner nebo není?

Fejetony
- staré i nové, vydané i nevydané fejetony


  NAHRÁVKY ZE ZEMĚ KDE VODA TEČE DO KOPCE

Píseň MISTŘE JENE jsem napsal v roce 1977 a souvisí s Chartou 77. Zjevení Charty a hysterická reakce státu na ni, utvořily na půl roku novou náladu ve společnosti. Komunisti nutili obyvatelstvo Chartu odsoudit, ale nesmělo si ji číst, vlastně ani vědět o její existenci. Lid měl hlasovat pro slátaninu, že je jako pro socialismus. Ale hlasovali jen ti, kteří se báli, ostatní se jim smáli. Zdechlá společnost, propadlá ruskou okupací do apatie a beznaděje, se na chvíli probrala z normalizačního mrtvolného snu a radostně vyhrábla svou posměvačnost. Tři stovky významných lidí, kteří podpisem deklarovali svou vzpurnost, zapůsobily jako hrom a blesk ze špinavého nebe. Tupou odpovědí bolševika byly stovky nebo tisíce významných podpisů v Rudém právu, že jsou pro...vlastně proti. Karel Gott se na antichartistickém shromáždění popových umělců vyjádřil, že chce mít klid na práci, ale ten zrovna jemu nikdo nebral...
  O Chartě byly informace jen v zahraničních vysíláních nebo ve strojových přepisech, které mi všude na koncertech nabízeli mlaďoši, kteří byli za ruské okupace ještě dětmi... a já si tohoto svého posledního půl roku na jevišti užíval naplno. Pomohl tomu Václav Havel svou mile ironickou skromností i politickým vizionářstvím.
  Druhý vánoční svátek roku 1976 jsem se šel projít po nábřeží Vltavy a míjel barák, kde Vašek bydlel. Tak jsem se zastavil. Návštěvy nešly domlouvat předem, protože nám vypnuli telefony. Vašek mě uvítal skleničkou bílého vína a dal mi přečíst papír, který se jmenoval Charta 77. Když viděl, že jsem dočetl tak řekl:
  "Ty bys to, Jarrdo, asi rád podepsal, že?"
  "No jasně."
  "Prrosím tě, nepodepisuj to."
  "Proč?" zeptal jsem se zaraženě, protože Havel neustále sháněl podpisy a najednou mi to vymlouval.
  "Protože podpisů máme dost. Ať podpisují lidé, kteří už nic jiného nemohou a vy s Třešňákem ještě hrajete, tak hrajte. My budeme podpisovat, vy hrát a bolševika takhle obklíčíme..."
  Třešňákův podpis jsme spálili u mně v kamnech a někdy v druhém týdnu ledna 1977 byla Charta 77 zveřejněna. Pro nás písničkáře to mělo zvláštní efekt. Estébáci, kteří byli Chartou zaskočeni, se zaměřili na chartisty a Šafrán od nich dostal až do května volno. Koncertů i publika rázem přibylo a pro mne se otevřelo jedno velké až hmatatelně aktuální téma: co je pravda? Každý ji v tu chvíli viděl jinak. Národ byl rozdělen na odvážné, zbabělé a ty, kteří tomu cirkusu přihlíželi a mně vznikla série písní o různých lidech a jejich vztahu k pravdě: Mistře Jene...je pravda mé neústupné přesvědčení?, Kat Mydlář...je pravda ve schopnosti najít politické řešení?, Galileo Galilei... je pravda tak objektivní, že je možné ji zapřít a přesto zůstane nedotčena? Sokrates...je pravda ve schopnosti svobodně nahlížet a nenechat si to vzít? a Havlíčku Havle...tohle je poťouchlé propletení osudů dvou lidí, kteří chtěli, ať vláda dodržuje své vlastní zákony. A moje pravda byla v tom, že to, co jsem otevřeně zazpíval, mi policajti nemohli dokázat...
  Všechny ty písně se do atmosféry trefily a Havlíčku Havle nejjasněji. V květnu 1977 mně za Havlíčku Havle sebrali, dvě noci jsem přespal v cele a samozřejmě mi nedokázali, že to je o Havlovi, tak mě zase pustili. V červenci ale bylo moje poslední veřejné vystoupení a pak na dvanáct let utrum. Ale jsteně to stálo za to.


  Na podzim 1978 jsem emigroval a po roce na mne dopadla tíha exilu. Neuměl jsem žádný jazyk, nikdy před tím jsem se nedostal na Západ a z dramatického zápasu písničkáře s bolšešvickou hydrou jsem se propadl do ticha, mlčení a anonymity. Za ten rok jsem si to také stačil rozházet s českou emigrací fejetonem Požár v bazaru, což znamenalo, že jsem si pět let česky moc nezahrál. Čas ale běžel, jazyky a nové prostředí do mne začly vsakovat a já se pozvolna orientoval.
(úryvek z bookletu cd Mistře Jene)

Se srdečným pozdravem
Jaroslav Hutka, 3. října 2015