2024


  2023


  2017


  2013


  2012


  2008


  2007


  2006


  2005


  2004


  2003


  2002


  1998-2001


  KAMARÁDI Z POSILOVEN

  Bylo tak mezi druhou a třetí ráno. Šel jsem z ateliéru a nechtělo se mi domů. Holky spí a česká televize reprízuje svá blbá ranní vysílání z předešlého dne. Jeden přítel mi říkal o baru pod prádelnou. Mají do čtyř. Je to za rohem.
  Slezl jsem po úzkých, špatně osvětlených schodech k mříži a zazvonil. Po chvíli přišel kdosi.
  „Pustíte mě dovnitř?”
  „Už zavíráme.”
  „Máte na dveřích do čtyř.”
  „A co chcete?”
  „Dám si pivo nebo dvě a půjdu domů. Jste snad hospoda, ne?”
  Muž se na mě díval váhavě a neochotně. Nespěchal. Usmál jsem se na něj. Něco se v něm zlomilo, zakroutil hlavou a odemknul.
  Vešel jsem do podzemní místnosti s barem a několika stoly. Výzdoba bylo alternativní samo-domo, nezdobné a přitom nějak pěkné. Takové hospody jsem znával v Holandsku. Sedělo tam asi dvacet mlaďochů kluků a holek a byli také pěkní.
  Sedl jsem si na kraj baru, dal si pivo, ubalil cigaretu a očumoval. Příjemná hospoda bez břichatých pijáků piva.
  „Tak čau. Líbí se ti tady? Ťuknem si,” obrátil se na mne asi osmnáctiletý kluk. Seděl na rohu baru přes dvě prázdné stoličky. Ťukli jsme si. Hoch byl oblečený strakatě, měl černé rozčepýřené vlasy přes uši a na ruce měl tetování pavučiny, která se od loktu paprskovitě rozbíhala na obě strany jeho pravé paže. Chtěl si povídat, já ale nebyl právě moc mluvnej a ke svýmu sousedovi měl blíž. Zaslechl jsem v hluku hudby něco o převráceném autě a Národním divadle. Šlo o První máj na Střeláku. Nedával jsem ale pozor. Bavilo mě dívat se na partu lidí u dvou stolů v rohu místnosti.
  „Ale převracet auta u Národního divadla je přece hrozný,” otočil se chlapec zase na mne. Pokrčil jsem rameny. Je to urážka národa. Národ na to udělal sbírku! Je to přece cosi posvátného,” pokračoval hoch stále ke mně.
  „Za tu sbírku by nepostavili ani střechu. Národní divadlo bylo postaveno z rakouskýho státního rozpočtu,” plácnul jsem se zdvořilým úsměvem a spíš mimochodem. Chlapec se prudce napřímil, popadl prázdný půllitr, rozehnal se a zamířil mi ho na hlavu. Jeho soused mu chytil ruku a zpoza baru vystartoval dveřník a stoupl si za hocha. Ruka mu klesla, ale v jeho očích byla temná, zlá a neukojená nenávist.
  „Národ urážet nebudeš,” téměř syknul a ve mně začaly zvonit na poplach všechny zvířecí varovné signály. Ostatní ale seděli klidně a ničeho si nevšímali. Chlapec s pavučinou na ruce se mi díval nepohnutě do očí. Zatínal pěsti a nenáviděl mne. Zkusil jsem se na něj usmát. Neviděl to, byl v transu vlastenectví, které se začíná po Čechách šířit.
  Vlastenectví a nacismus není totéž. Liší se v časové posloupnosti. Vlastenectví je teprve jaro. Jaro plné květů a písní. Plodné ženy tančí na voňavých loukách, vody hučí po lučinách, bory šumí po skalinách. Člověku je, že nalezl konečně domov, zoral tu nádhernou hroudu rodné země, Bohem a heroickými předky požehnanou, a vložil do ní s nadzemskou láskou semeno. Vlastenectví objevuje tajemnou a nekonečnou hloubku života, kdy žádná kapka krve prolitá pro národ není marná. Můj život je vztažen k vlasti a samozřejmá ochota život za vlast položit, mu dává šířku i hloubku, kterou umí pochopit pouze živé dějiny národa. A ty se valí jako mohutný proud věčně inspirující potence, která vyslovuje konečný soud nade vším.
  Ale vlastenectví není žádná introvertní trdlovitost. Od hlubokého prožitku přechází velkoryse k činu. Vstupuje do léta. Vytváří úžasné stavby národních muzeí, národních divadel a národních parlamentů, bank a spořitelen. Prsa kamenných žen nalitá mateřským mlékem v průčelí všech těchto budov mě vždy oslovovala. Jan Žižka, Lomikar a dudy. Jaké závratné štěstí, že tato vlast je, že se v ní nalézám, že se jí mohu oddat. Že můžu prožít ono hluboké štěstí národního domova, domova vlasti, pravdivé vlasti, ke které všichni patříme. A když ji opustíme, zahyneme. Konečně víme, proč žít.
  Vlastenecké léto vchází do vědomí vitality, tělesné krásy, mužské síly a ženské plodnosti a budoucnosti zajištěné v půvabném žvatlání dětí, které se jednou stanou také oráči, vojáky a matkami. Uvědomění si velikosti zdravého života a zároveň hnusu nad genetickým plevelem nám přirozeně ukazuje, co dělat dál. Stavějí se sokolovny a posilovny, kde policajti i skini mají možnost prožít svůj společný odpor k anarchistům. Víme už, co je krása, co je krása síly, chápeme barvy života a odmítáme temno pochybností individualistického a existencionálního stesku. Václav Klaus a Vladimír Mečiar havlovské bláboly rádi nemají.
  Každý detail, který souvisí s vlastí, kroj, ornament, fungující fabrika, lidová píseň, vědomí toho, že jsme lepší než ostatní, v sadě skvoucí se jara květ, pradávná bitva mých pokrevních předků, jejichž jazyku téměř rozumím, polorozbořená zeď po pradávném knížeti, jehož jméno se mi zdá tak oslovující obsah mého života...to všechno je vlastenecké léto. Začínáme hledat vůdce, který naše touhy umí pojmenovat a prosadit. Vůdce, co peče placky, až je z něho Palacký. Když jsem byl v roce 1985 v Berlíně na dvouměsíčním kurzu němčiny, tak nám jeden týden pouštěli Hitlerovy první projevy. Já čekal krvelačné výrony blbého masového vraha. Ale slyšel jsem pozitivistické, smysluplné, emotivně přesvědčivé a velmi logické věty. Vůdce říkal pravdu. Ověřitelnou, prožitelnou, pozitivní a vlastenecky nezpochybnitelnou...
  Po prožitém vlastenectví přichází sklizeň toho, co jsme na jaře zaseli a v létě tak hluboce jako zrání prožili a Švabinský a Mánes to krásně namalovali. Zase ty dudy. Chci si na ně vlastenecky sáhnout, chci na nich usnout, byla to má první potrava, můj první cuc. Chci se k nim vracet celý život, chci je bránit, musím za ně bojovat. Napadáme a útočíme, protože máme povinnost vlast chránit. Musíme bojovat. Uřezat někomu hlavu, když je v menšině, to zase není tak velký problém. Obzvlášť když jde o pravdu potvrzenou dějinami. Velkými dějinami. Přichází nacismus. Podzim je tady.
  Ani dva miliony slov nepostačí na popis kosovského holocoustu. Češi ho stejně nezahlédnou. Srbští vlastenci vraždí, znásilňují, vyhánějí lidi z domovů, vylidňují krajinu. Uvádějí v život historickou pravdu. Kosovské Sudety. Sudeťáků bylo tři a půl milionu. Žili tady několik století a během dvou měsíců byli v hajzlu. Ale to byla válka, velká vlastenecká válka a začali ji vlastenečtí Němci. Etnické čistky byly jejím koncem, koncem nacismu. Věřili jsme, že vinu mají Němci, ne vlastenectví.
  Jugoslávská vlastenecká válka už trvá déle. V Bosně vydala přes čtvrt milionu mrtvých, zatímco my jsme blbě privatizovali a já vyzradil obecné mínění, že Dyba je gauner. Ale kosovských Albánců jsou pouhé dva miliony, jsou chudí a nemají intelektuální hlásné trouby, které by tu jejich záležitost dobře prodaly Nepečou placky. Tak vlastně co?
  Na českých zdech se začínají objevovat nápisy NATO s hákovým křížem. To zase kují srpoví kladiváři železo, dokud je žhavé. Pivo, buřty a nenávist, mi kdosi říkal o Češích. Sebe nemilují, ale Cikáni, Vietnamci, Židi a všechna ta přivadrovalá pakáž jim vadí. Bombardování jim vadí také. Chtějí to vidět také z druhé strany. Brožíkovská a muchovská nádherná a hluboce prožitá historická velkoplátna, která lépe než slova vysvětlují obsah a smysl vlastenectví. Bitva u Lipan, bitva na Bílé hoře, bitva na Kosovském poli. Nablblé historické blouznivé sny, v jejichž stínu vražda bezbranného člověka jiného jazyka není zločinem, ale naplněním vlastenecké povinnosti...
  Česká média vyprávějí o cítění českých obyvatel a českých politiků a mě z toho obchází hrůza. Miloš Becherovka Zeman a Václav Tenis Klaus coby národní socialisti už pochopili, že osobní politika je ten nejdůležitější zájem, ale je ho potřeba prezentovat jako záchranný zájem národní. Vlastenec z Bamberka a vlastenec ze Stalinova pomníku začínají vrzat na národní strunu. V ukradeném nápadu propagační kampaně kompjůtrové firmy Apple Macintosh. A ve zbabělé kartelové opoziční dohodě.
  Já vím, nic nezměním v českém tylovském buranství a českou cestu do Asie zpět k Evropě neotočím. Ale měli bychom si alespoň zopakovat to, co jsme se už dozvěděli, a nebylo to tak dávno. Voňavé květy vlastenectví dozrávají plynovými komorami ve vyhlazovacích táborech.

31. května 1999

  Ahoj Jardo,
  všechny fejetony jsem zatím nečetl důkladně, jen zběžně - zvědavost a nedostatek času, což napravím. Ale u tohoto fejetonu jsem zůstal. Četl jsem ho několikrát a celkově je krásný. Jako ty ostatní. Poetika změkčuje ostré rysy historických i současných událostí a zároveň jim v pravý okamžik dá vyniknout v celé své obludnosti aby se nakonec tiše vytratila a nechala zaznít těžký povzdech nad bezmocí.
  Řekl bych že problém českého vlastenectví (a nejen českého) nespočívá pouze v nacionalistické nenávisti a ve stavění symbolů, ale především v úpravách historických faktů, což není pouze bolševická praktika.
  „Jan Žižka, Lomikar a dudy”. Těžko kdy budu na Žižku hrdý a děkovat mu za nenávratně zničené bohatství kulturní i hmotné a opěvovat jeho schopnost rozvášnit dav do stavu lehké manipulovatelnosti. Dělali to před ním, dělali to po něm. Byl to šikovný stratég, zpočátku rytíř dobré věci a nakonec „když se kácí les...”
  Jan Hus zahynul pro svou pravdu a statečnost? Ne, to opravdu ne. Zabili ho právě jeho Češi, kteří mu do vězení nechali vzkazovat jak ozbrojeně a neohroženě vytáhnou za jeho pravdu. Mohl je zklamat? Těžko. Kam a jak by se pak navracel. Do Kostnice přišel oděn v kůži a žádným skutečným nebezpečím nebyl. Proto dostal šanci. Nechci tím zpochybňovat jeho pravdu a tvrdit že měl být zbabělý, ale faktem je - a to historickým - že nebýt takto falešně povzbuzován a vlastně zavazován, bylo by všechno jinak.
  S krásným popisem vývoje vlastenectví plně souhlasím, ale Kosovo je příliš složité na to, aby se dalo nazvat jednoduše holocoust. Vždyť toto není jejich první problém a zase musíme pohlédnot do historie. Kosovští Albánci byli horským kmenem a to nijak klidným. Jejich nájezdy do údolí s kindžály v ruce se pouze zmírnily na rozlézání se po zemi bez schopnosti začlenit se plnohodnotně. Ještě dnes když tam vlak projíždí nebezpečným územím, průvodčí nařizují vytáhnout okna.
  Něco jako naši cikáni. A je třeba rozlišovat rasy a národy. Je to dáno i samotnou přírodou. A je-li povahovým rysem rasy krást, pak tato rasa musí žít na okraji, protože většina mezi kterou se rozhodli žít je prostě nemůže přijmout. Byl jsem na cikánské svatbě a zapředl hovor s olašským cikánem, který už tři roky bydlel načerno v bytě ve kterém přirozeně neplatil nájemné. Soud po něm chtěl aby alespoň začal platit nájemné - měl 5 dětí - a on že nemá peníze a ať to platí stát. Nechal kolovat petici na svou podporu. Ptal jsem se ho jestli pracuje. „Co? Já jsem olašský cigán. Ty hnědý cigáni, ty mohou pracovat, ale olašský nemůže. Od malička už cvičíme prsty na kapsy”. Dobře, maj to v povaze, jsou na to jak je vidět i hrdí, ale ať proboha nečekají úsměvy od svých bílých bližních. To že je v takové menšině ještě menší menšina která svému okolí alespoň není nebezpečná je jistá věc, ale spoléhat na to že já budu potkávat jen ty hodné je strašlivá naivita. Nejsem pro hromadné vystěhovávání jakékoliv skupiny lidí, ale dokud nebude místo kam a zákony jak vystěhovat navěky šmejda který je nebezpečný celému svému okolí, je naprosto pochopitelné, že celé toto okolí nebude nadšené z přítomnosti takové skupiny a bude více než ostražité.
  O Sudetech polemizovat nechci. Jen bych je nesrovnával s Kosovem. Dnes, kdy je to všechno pryč, nikdo z nás necítí zlobu kterou cítili naši otci a dědové je snadné řici že to byla lumpárna. Kdybych to tehdy prožil, asi bych to chápal jinak. A s tou poslední větou souhlasím naprosto bez výhrad a až z ní mrazí.
  Tedy: souhlasím s cílem tohoto fejetonu, jen v těchto částech koukám na věc jinak.
  Lidi potřebují bystrého pozorovatele který své postřehy umí pojmenovat a podat je jako báseň.
  Měj se hezky, pozdravuj rodinu,
  zdraví Ondra


nahoru