UTKÁNÍ SE SKÁLOU:

úvod
kapitola 2
kapitola 3
kapitola 4
kapitola 5
kapitola 6
kapitola 7
kapitola 8
kapitola 9
kapitola 10
kapitola 11
kapitola 12
kapitola 13
kapitola 14
kapitola 15
kapitola 16
kapitola 17
kapitola 18
kapitola 19
kapitola 20
kapitola 21
kapitola 22
kapitola 23
kapitola 24
kapitola 25
kapitola 26
kapitola 27
kapitola 28
kapitola 29
kapitola 30
kapitola 31
kapitola 32
kapitola 33
kapitola 34
kapitola 35
kapitola 36

  4.

  Koncem dubna jsme zajeli s Danou do Olomouce povyprávět rodičům, jak to vypadalo na mých třicátých narozeninách. Čarodějnickou noc na První máj jsem propsal textem, který se nepovedl. Neuspokojen jsem usínal v dobu, kdy nepíšící lidé se řadili po celé zemi do rozjásaných průvodů. Vzbudil jsem se, když bylo po všem a v hlavě mi uvízly dva sny. Měl jsem z nich pocit zprávy. V prvním jsem šel po mokrém zelenohnědém ledě zamrzlé Vltavy od Národního divadla ke Karlovu mostu. V půli jsem se zastavil a věděl, že to dál nepůjde, že led se prolomí. Musím se vrátit. Jde o život, musím jinudy. Vše bylo v barvách vybledlého pastelu. Nakonec byl obrázek rozmlžen do ztracena jako ve filmu a octl jsem se v pocitu, kterému se podle výsledku říká zbabělost, rozvaha nebo nutnost. V druhém snu jsem šel se ženou polemi k jezírku, ke kterému jsem se jezdil v dětství koupat. Vyplašili jsme koroptve, které balistickým pádem zmizely za křovím. Když jsme k jezírku došli, smekli se s cesty dva obrovští bíložlutí hadi, ponořili se do průzračné vody, vlnili se po mizejícím dně a ztratili se v hlubině. Obešla mě jakási vlhká, beztížná nahota hrůzy. Díval jsem se za nimi do hlubiny, které jsem nerozuměl. Takové dva sny. Promítal jsem si je znovu s otevřenýma očima. Otráveně jsem vešel v pyžamu do kuchyně, kde rodiče a Dana pili už svou odpolední kávu.
  "To nejsou dobré sny. Musíš si dát pozor. Znáš je."
  "Znám, mami," lhal jsem.
  "Celý život nám nedali pokoj."
  "Já vím," řekl jsem pravdu a šel se umýt. Před pár dny mluvili v Ostravě na ideologické konferenci o mně. Nemají mě rádi. Prý je nebezpečí, že se objevím v Severomoravském kraji. Za rodiči snad mohu. Na festival do Valašského Meziříčí už ne. Byli tam. Byli i v Olomouci za ředitelem Parku a kultury ať svým podřízeným mě zakáže. Od podzimka tu nesmím hrát. 17. 11 1976 přišel na olomoucké představení pan Tylšar, kulturní pracovník okresního národního výboru, který býval učitelem v Kozově, vesnici vedle Bouzova. Ptal se mě, jak to, že nemám písemné oprávnění ke zpěvu lidových písní a povolení ke vstupu do Severomoravského kraje. Pečlivě si opisoval údaje z mé občanky. Snažil jsem se mu vysvětlit, že cenzura byla zrušena a povolení ke zpěvu lidových písní a ke vstupu do nějakého kraje se nevydává, že každý občan má svobodu pohybu a umělecké realizace. Odvětil, že to není pravda. To by si pak každý mohl jezdit, kam chce, a zpívat, co se mu chce. Viděl prý představení Josefa Nose. Jelikož se zul na jevišti, tak proti němu zakročil a poslal stížnost na agenturu. Rázem byl Nos na dlažbě. Po takových řečech se mi zdálo hloupé mluvit o umělecké pravdivosti, síle výpovědi a záměru. To cítilo publikum. On jenom duněl. Když jsem byl na jevišti, hrabal se v zákulisí v mých textech, které jsem nezpíval a dělal si výpisky. O přestávce mi vysvětlovat části těchto mých textů. Nebavil jsem se s ním. Nevím, co v Kozově učil, ale muselo to vypadat. A tento člověk budí v olomoucké kultuře hrůzu. Chodí po představeních a legitimuje hudebníky. Luboši Andrštovi řekl, že svou hudbou debilizuje mládež a několik jiných lichotek.
  Když v druhé půli Tylšar z koncertu odcházel, musel kolem mne a sálem. Tak jsem ho publiku představil. Nastalo ticho a zazněl ostrý potlesk, když se za pohledu všech a mého mlčení doprodíral k východu. Pak prý stál venku pod oknem a poslouchal. Měl na sobě šedě hnědý starší oblek, trochu ušmudlanou košili a laciné polobotky. Jízlivý úsměv a chování vtíravě důvěrné, pod paží ochmatanou aktovčičku, do které mu zřejmě panimáma dávala svačinku. Pečlivý úředník. Chápe funkci svého úřadu a nechápe jeho smysl. Kolik takových Tylšarů naší kulturou úřaduje?