2024


  2023


  2022


  2021


  2020


  2019


  2018


  2017


  2016


  2015


  2014


  2013


  2012


  2011


  2010


  2009


  2008


  2007


  2006


  2005


  2004


  2003


  2002


  2001


  2000


  1999


  1998


  1997


  1996


  1995


  1993


  1990


  1989


  1986


  1984


  1981


  1980


  1979


  1978


  1977


  1976


  1975


  1973


  1971


  1970


  1969


  1968


  1966


  1965


Bohumil Doležal: Případ Nohavica

Jaroslav Hutka napsal písničku, v níž napadl svého kolegu v žánru Jarka Nohavicu za jeho (je třeba psát údajnou) spolupráci s StB. Písnička, soudě podle textu, nepatří k jeho nejpovedenějším. Je otázka, zda vůbec povedená být může. Problém (totiž problém Nohavica) ovšem zůstává, písnička sem, písnička tam. K tvorbě obou zpěváků mám zcela osobní vztah, nejsem odborník v tom žánru. Hutkovy písničky se mi v době jeho krátké slávy líbily.

Některé (ta lidová o smrti) se mi líbí dodnes. Taky mu nikdo neupře schopnost dát v té době, kdy si každý žil sám pro sebe, lidi dohromady (i když jen jako zpívající publikum). A konečně se mi zdálo, že je profík.

Nohavicovy texty znám z neoficiálních nahrávek, které mi v druhé polovině osmdesátých let půjčily moje děti. Zdálo se mi tenkrát, že mu o něco jde. Že se zjevně Hutkou inspiruje (což se nesmělo, Hutka byl v emigraci). Že je to o stupínek slabší, ale co na tom sejde, hlavní je dobrá vůle. Dobrá vůle v té době vážila hodně. Že spolupracuje s StB, jsem pochopitelně nevěděl. Jeho novější věci neznám.

K problému donašečství se dá přistoupit takříkajíc obecně. Donašečství je jedna věc, umění druhá. Operní zpěvačka - konfidentka nebude kvůli svému konfidentství zpívat o nic hůř. Nedávno zesnulý Egon Bondy byl konfident, na hodnotě jeho textů z padesátých let to nic nemění. Umění a morálka nesouvisejí tak, jak si to představují umanutí moralisté.

V Nohavicově (a v Hutkově) případě je ale těžké odmyslit si od toho, co zpívali, jakýsi - třeba nepřímý - protest proti hnusnému násilnickému režimu. Politické a morální gesto tvořilo součást jejich veřejného vystoupení. Pokud člověk protestuje a zároveň těm, proti nimž protestuje, donáší, vyvolává to u zasvěcených posluchačů trochu nespravedlivý dojem, že si z nich dělá srandu (byť ve skutečnosti nejde o záměr, ale o selhání).

Pak je tu ještě jedna okolnost: Hutka si vybral svou cestu, a v jednom okamžiku stál před volbou: buď zůstat s tím, že si už ani neškrtne, nebo emigrovat s víc než nejistým výsledkem (své publikum si nemohl vzít s sebou). Přitom tvořícímu člověku bývá vymezen čas, který může být o hodně kratší, než je jeho fyzický život: jsou básníci, kteří prosluli jednou sbírkou, a potom, ať se snažili, jak se snažili, už na ni nedosáhli. Jsou i komponisté jedné krásné opery.

Hutka se vrátil z exilu a má problémy. Nohavica přes své styky s StB sklízí triumf za triumfem. Lidsky velmi dobře chápu, že to Hutku hněte. Všichni, co nad ním teď ohrnují nos, by to měli vzít v úvahu.

Bohužel, život je v mnoha ohledech zlý a nespravedlivý, a vzpoura proti jeho krutosti a nespravedlivosti nemá často valný smysl. Jsou v životě věci, které svou nespravedlivostí křičí do nebe, a přitom se s nimi nedá nic dělat. Útěchou budiž, že Hutkovy písničky z jeho velké doby nejsou proto ani o fous horší a pan Nohavica není proto ani o fous slušnější.

Autor je politolog

Bohumil Doležal, ČRo Rádio Česko, 28. 11. 2007 8.34