ŠAFRÁN s trochou zázvoru
V historii komunistického Československa najdeme celou řadu rozdílů mezi jednotlivými
obdobími. I brutální padesátá a normalizační sedmdesátá léta ovšem měla mnoho společného.
Obojí spojovala mimo jiné i snaha o kontrolu a ovládnutí společenského života, která často
dosahovala absurdních rozměrů.
Po okupaci Československa v srpnu
1968 začalo konzervativní křídlo
komunistů opět upevňovat své
mocenské postavení. Po březnových
demonstracích v roce 1969 byl za podpory
Brežněva do čela komunistické strany dosazen
Gustáv Husák. Strana si uvědomovala,
že díky předchozí uvolněné atmosféře došlo
v mnoha oblastech veřejného života k pro
ni nežádoucím jevům, a postupně přijímala
různá opatření. Jednou z metod jak docílit
„normalizovaného“ stavu společnosti byl také
tuhý dohled nad uměním. Dokonce i v těžko
postižitelné oblasti hudby bylo snahou docílit
stavu, v němž by vystupovali pouze prověření
a loajální umělci. Všichni muzikanti museli
projít novými, tzv. rekvalifikačními zkouškami.
Ve své podstatě šlo o obdobu prověrek
a čistek. Ministerstvo kultury ale vše navenek
zahalovalo do hesel o kultuře hodné socialistického
člověka. Většina těchto rekvalifikačních
zkoušek proběhla do konce roku 1974.
Mnozí v nich neuspěli, ale byli také tací, kteří
k nim raději ani nešli. Zvláště bigbeatové
kapely je převážně sabotovaly. Díky tomuto
zpřísněnému dohledu, který často vedl až
k nemožnosti vystupovat, hledali interpreti
jiné cesty, jak se udržet na hudební scéně.
Skulina v systému
Jedním z hudebníků hledajících možnost
působit byl mladík Jaroslav Hutka. Ten začal
v roce 1972 společně s několika dalšími interprety
působit ve sdružení folkových hudebníků,
které nazvali Šafrán. Vedle Hutky byli jeho
členy i další známí písničkáři: Vladimír Merta,
Vlasta Třešňák, Petr Lutka, Jiří Dědeček, Dáša
Andrtová-Voňková, Jan Burian, Vladimír Veit,
Zuzana Homolová a organizátor koncertů
Jiří Pallas. Ve skutečnosti se jednalo o velmi
volné společenství. Jak o tom vypovídá Vlasta
Třešňák: „Nebyl žádný řád, žádná pravidla,
prostě vůbec nic.“ Sdružení bylo neformální
a umožňovalo vystupování i nečlenům. Do
srpna 1968 si (nejen) folkoví hudebníci
užívali relativně volného koncertování. To
se pochopitelně v přituhující atmosféře
následující po příchodu „spřátelených“ armád
Varšavské smlouvy stalo nemyslitelným.
Vzhledem k tomu, že po okupaci zaznamenal
folk pokles zájmu, byl Šafrán významným
prostředníkem k jeho opětovné popularizaci.
Jedinou možností, jak na své koncerty
upozorňovat, byly zpočátku plakáty. Dalším
zdrojem informací byl překvapivě ofi ciálně
povolený časopis Melodie, díky kterému sdružení
Šafrán budilo dojem státem uznávané
„firmy“. Navíc Jaroslavu Hutkovi v roce 1974
vyšla u hudebního vydavatelství Supraphon
deska Stůj, břízo zelená. Když se k tomu ještě
přidalo občasné účinkování některých členů
Šafránu v rozhlase, není divu, že docházelo
ke zmatení dozorčích orgánů. I samotná StB
projevila o Šafrán zájem relativně pozdě.
I díky tomu nebyl Šafrán zpočátku infiltrován
žádným agentem StB.
Protože během sezóny 1974/1975 skončily
členům Šafránu platné kvalifikace, museli
ukončit svoji činnost v Pražském kulturním
středisku a pokusili se absolvovat kvalifikační
zkoušky na soubor lidových hudebníků. Co se
tehdy přesně stalo, nevíme, každopádně jejich
pokus nedopadl zdárně. Sám Hutka tvrdí,
že jim komise vlastně oznámení o výsledku
zkoušky nikdy nedoručila. Dalším mezníkem
na cestě k zákonnému koncertování bylo
objevení výnosu Ministerstva kultury o „Odměňování
občanů – čelných osobností našeho
veřejného, kulturního, vědeckého a sportovního
života – při účinkování v rámci různých
kulturně výchovních pořadů“. Výnos samozřejmě
neupřesňoval, kdo je „čelnou osobností
kulturního života“, a Šafrán toho někdy na
podzim roku 1975 začal využívat. V praxi to
znamenalo, že se pořadatel mohl domluvit
přímo s umělcem na jeho vystoupení i na
konkrétní odměně, čímž stát ztrácel kontrolu,
o kterou přitom tolik usiloval. To, že se Šafránu
dařilo bez problémů sjednávat vystoupení,
navozovalo dojem, že jde o legální sdružení.
V Melodii se o nich psalo i nadále a dokonce
se na jejích stránkách vedla diskuse o Hutkově
úpravě moravských lidových písní.
Pod dohledem StB
Bylo jen otázkou času, kdy na Šafránu spočine
zrak StB. První konflikt s komunistickou mocí
nastal v roce 1975. Šlo o koncert v Chocni,
kde StB označila obsah písní Jaroslava Hutky
jako „velmi nevhodný“ a negativně ovlivňující
mládež. Jeho vystoupení bylo hodnoceno jako
„ve stylu Kryla“. StB se snažila dostat Hutku
na naplnění skutkové podstaty trestních činů
hanobení republiky a jejího představitele,
a hanobení národa, rasy a přesvědčení. Od
trestního stíhání muselo být nakonec upuštěno
z důvodu amnestie prezidenta republiky.
Sám Hutka se o tomto detailu dozvěděl až
v roce 1989. Někdy v období let 1976–1977
se pozornost státního aparátu zaměřila na
celkovou činnost Šafránu. Jedním z důvodů
bylo zjištění různých nedostatků v činnosti
kulturních zařízení, jako například neuvádění
hostů v programu, a dalším bylo povšimnutí si
dvojsmyslností v textech.
Protože navenek působil Šafrán jako sdružení
legální, disidenti zpočátku neměli o jeho
vzdoru vůči režimu tušení. Disent a hudební
underground totiž tehdy měli za to, že svobodná
scéna nepřečkala rekvalifikace. Postupně
však disidenti začali přicházet na vystoupení
členů Šafránu a časem se i vzájemně poznávat.
StB byla o tomto sbližování samozřejmě
informována. Vše vyvrcholilo aktivitou kolem
Charty 77, kterou někteří z Šafránu podepsali.
A to přesto, že samotní chartisté jim podpis
Charty rozmlouvali v zájmu zachování možnosti
vystupovat a působit na mladé publikum.
Nakonec se vedle Pallase svými podpisy
připojili i Jaroslav Hutka a Vlastimil Třešňák.
Podpora Charty byla pro StB jasným signálem
k tvrdšímu zákroku.
Atmosféra přituhuje
StB upozorňovala nižší stupně aparátu na
nevhodnost vystupování členů Šafránu.
Trnem v oku jí byl především Hutka. Dalším
krokem StB ke znemožnění jeho působení byla
snaha prokázat jeho údajnou trestnou činnost
v „nedovoleném podnikání“. Dokonce podrobila
některé jeho koncerty finanční analýze,
ale Šafrán se jí nepodařilo zdiskreditovat ani
tímto způsobem. StB nechtěla otevřeně překročit
rámec zákona, protože si byla vědoma
případné negativní odezvy ze strany veřejnosti.
Koncem roku 1976 se StB podařilo zrušit
českokrumlovský festival, kde měli vystoupit
písničkáři z Šafránu. Když se schválení členové
sdružení dozvěděli, že dva z jejich přátel nebudou
moci vystoupit, sami odmítli účast a tím
značně zkomplikovali přípravu celého festivalu.
Možným důvodem byly patrně i přípravy k propagační
výstavě úspěchů komunistického družstevního
hospodářství v Českých Budějovicích.
Paralelní průběh folkového festivalu se mohl
soudruhům zdát ideově nebezpečným.
Ještě téhož roku změnila StB ohledně
Šafránu své záměry. Od sledování a znepříjemňování
došla k záměru zrušit jej úplně.
Na Jaroslava Hutku byl 13. září 1976 založen
signální svazek. Nebylo to pouze z důvodu
monitorování samotného Hutky, ale také celého
uskupení. StB pochopila, že doposud platné
podmínky pro koncertování, které vytvořila různá
ministerstva a úřady, jsou příliš volné. Proto
stanovila podmínky vlastní. Šafrán ani žádný
z jeho členů sice oficiálně zakázán nebyl, ale
podmínky pro jejich vystupování byly takové, že
se většina organizátorů začala obávat jakékoliv
spolupráce. StB se začala čím dál více věnovat
i dalším členům Šafránu. Pod podrobný dohled
přibyli Vlastimil Třešňák, Vladimír Merta, Jiří
Pallas a další. StB se také snažila narušit
činnost folkařů skrytými agenty. Jaroslav Hutka
vzpomíná na toto období takto: „Jeden estébák
mi při mém výslechu říkal, že s Plastic People
si to už vyřídili a teď je na řadě Šafrán.“
Sbohem, Šafráne
Situace se stávala neudržitelnou. Začátkem
roku 1977 se členové seskupení dohodli, že
budou vystupovat každý sám za sebe. Původní
záměr „vzájemnosti“ byl tak kvůli tlaku režimu
opuštěn. V květnu 1977 se StB uchýlila
k drsnějšímu zákroku – k zadržení Jaroslava
Hutky. Záminkou se stalo podezření z jeho
ne právě kladného vztahu k socialistickému
zřízení. Po dvou dnech Hutku propustili s tím,
že „pominuly důvody vazby“. Následovala
nicméně řada zákazů koncertování a hrozba
další šikany byla všudypřítomná. Kuriózní
ukázkou (ne)spolupráce StB v Čechách a na
Slovensku byla neschopnost zabránit Hutkovi
v jeho posledním veřejném vystoupení, které
odehrál v Pezinku. Bratislavská správa tehdy
upozornění pražské StB jednoduše ignorovala.
Ani ironický případ koncertu v Pezinku nic
neměnil na neustálém ubývání možností
veřejného koncertování. A tak naopak přibývalo
soukromých koncertů. Díky informátorům měla
bohužel StB o těchto akcích dobrý přehled
a tvrdě pracovala na jejich znemožnění.
Neváhala dokonce pronásledovat lidi pouze
proto, že byli na těchto bytových koncertech
přítomni. Stupňující se nátlak StB u některých
hudebníků vyústil do úvah o exilu v zahraničí.
Samotný Hutka po emigraci nijak netoužil
a zpočátku se chtěl nechat raději i zavřít. Až
vyostření situace a neustálé napětí ho přivedly
k rozhodnutí emigrovat. Vycestoval v říjnu 1978
na vlastní žádost a pod bedlivým dohledem
bezpečnostních složek. Jeho odchod znamenal
i symbolický konec celého Šafránu, který dokázal
tak dlouho nacházet možnosti svobodného
vyjadřování v tuhé normalizační éře.
Jaromír Hánečka pracuje na Úřadu dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu
Živá historie, listopad 2009