2024


  2023


  2022


  2021


  2020


  2019


  2018


  2017


  2016


  2015


  2014


  2013


  2012


  2011


  2010


  2009


  2008


  2007


  2006


  2005


  2004


  2003


  2002


  2001


  2000


  1999


  1998


  1997


  1996


  1995


  1993


  1990


  1989


  1986


  1984


  1981


  1980


  1979


  1978


  1977


  1976


  1975


  1973


  1971


  1970


  1969


  1968


  1966


  1965


Nadále provokativní

Jaroslava Hutku již od konce 60. let rádi poslouchají inteligentní milovníci českého folku a folklóru. Songwriter a signatář Charty 77 byl komunistickou StB vyštván z Československa a jako jeden z mála reaguje na aktuální společenskou situaci dodnes provokativně…

Jaroslav Hutka nedráždil jen komunisty. Za to, že jakožto jeden z mála písničkářů nadále kriticky reflektuje současnost, vysloužil si až nenávist příznivců Jaromíra Nohavici. Nohavica od osmdesátých let spolupracoval s komunistickou StB a donášel např. na Karla Kryla, který jej v zahraničí bezelstně přijal (prokázáno písemnými dokumenty). Nohavica do poslední chvíle zapíral a po zveřejnění důkazů přestal o svém selhání zcela komunikovat.
Hutka svou písní Udavač z Těšína (hudba Vladimír Veit) upozornil na nechutný jev, kdy autor hlásající pravdu a odvahu sám není schopen sebereflexe. Přitom pro pravdivý náhled na naše dějiny by jeho přiznání a vysvětlení (s omluvou) bylo velmi cenné – psychologický tlak komunistů měl (h)různé podoby a většina soudných lidí by podlehnutí Nohavicovi odpustila.
Přesto nebyla Hutkova aktivita zbytečná, výsledek ale vypovídá o skutečném morálním stavu české společnosti velmi nelichotivě: Hutka byl veřejně nevybíravě a mnohdy i vulgárně napadán, avšak Nohavici, který svou spolupráci se zločinci dodnes nevysvětlil, se věc jakoby ani nedotkla. Na netu najdete např. takové absurdity: "Je mi velmi líto, co musí zažívat Jarek Nohavica - vynikající písničkář a skvělý člověk," míní třeba jimmyhayek.unas.cz a po ujištění, že není pomstichtivý (je typické, že v textech, jejichž autoři vyzdvihují Nohavicův cit pro češtinu, jsou hrubky) za zbabělce označuje Hutku. Fakta: Hutku estébáci nezlomili a vytrpěl si proto i vyhnanství ze své vlasti, Nohavica naproti tomu selhal a vysloužil si tím jakous takous toleranci, která mu umožnila po roce 1989 svou popularitu komerčně využít.
A co na to Nohavica? Nic. Tvářil se znechuceně. Dnes proto jeho někdejší zdařilé podobenství Pravda a lež vyvolává u citlivějších jedinců nausea.
V tvorbě Jaroslava Hutky ale nehledejte primárně protestsong a už vůbec ne politiku. Jde o poezii a hudbu vycházející z našich (většinou moravských) folklórních tradic. Mnohé písně proto přirozeně zlidověly aniž by byly příliš nasazovány do playlistů rádií (a především přesto, že dlouhá léta nuceně nemohl oslovovat své obecenstvo). Když už jsem se rozepsal o zhrouceném vztahu Nohavica-Hutka: Zatímco novější Nohavicova produkce je již bohužel mainstreamem s nezapíranými prvky popu, z Hutkových písní stále sálá autentičnost a syrovost osobní výpovědi.
Hutka zůstal samorostem i v oblasti distribuce své tvorby. Jeho CéDéčka sem tam vydávají i kamenné labely, nicméně on sám založil vydavatelství SAMOPAL (sám pálí). Většinu produkce tak seženete v e-shopu na jeho stránkách.

Vlad