2024


  2023


  2022


  2021


  2020


  2019


  2018


  2017


  2016


  2015


  2014


  2013


  2012


  2011


  2010


  2009


  2008


  2007


  2006


  2005


  2004


  2003


  2002


  2001


  2000


  1999


  1998


  1997


  1996


  1995


  1993


  1990


  1989


  1986


  1984


  1981


  1980


  1979


  1978


  1977


  1976


  1975


  1973


  1971


  1970


  1969


  1968


  1966


  1965


Co je však největší? Ta lidská svoboda!, zpíval Jaroslav Hutka na podzim 1989. Poslechněte si jeho Osudy

Písničkář Jaroslav Hutka je pro mnohé z nás jedním ze symbolů pádu komunistického režimu v Československu. Byl mezi prvními exulanty, kteří se ještě v listopadu 1989 vrátili do vlasti. Svými písněmi dodával atmosféru demonstracím koncem toho roku. V jeho životopisu je to ale jedna z mnoha položek.

Olomoucký rodák Hutka (1947) vystupoval s vlastním hudebním programem od konce 60. let minulého století. Pro širokou veřejnost znovuobjevil moravské lidové balady, kterým dal novou podobu, uváděl ale i vlastní tvorbu. Několikrát se stal písničkářem roku. Vystupoval hlavně ve dvojici, ať už s Vladimírem Veitem, Petrem Kalandrou, Hvězdoněm Cígnerem, Vlastou Třešňákem nebo Radimem Hladíkem. V roce 1972 se stal zakladatelem a členem folkového sdružení Šafrán. V té době také vznikla Hutkova nejznámější alba Stůj, břízo zelená (1974) či Vandrovali hudci (1976).

Útěk za svobodou
Po podpisu Charty 77 a po nátlaku Státní bezpečnosti se v říjnu 1978 rozhodl vystěhovat z Československa a usadil se v Nizozemí. „Představoval jsem si, že budu pokračovat v tom, co jsem dělal tady. S tím rozdílem, že přestane trápení s policií. Netušil jsem, že narazím na cenzuru v krajanských listech i ve Svobodné Evropě. Seškrtávali mi věty nebo pasáže, ve kterých jsem nějak kritizoval západní společnost, hlavně emigrantskou,“ postěžoval si po návratu.
V emigraci psal Hutka písničky v angličtině i holandštině, ale pak se vrátil k češtině. Je autorem několika knížek, řady povídek a fejetonů. V listopadu 1989 se vrátil do vlasti a rovnou z letiště přijel na pražskou Letnou, kde vystoupil se svou asi nejznámější písní Náměšť. Návrat pro něho přitom nebyl snadný: „Jsem navrátilec, který měl to výjimečné štěstí, že o mně lidi doma stáli a vítali mě. Ale stejně mi trvalo mnoho let, než jsem si zase zvykl.“

Rozčarování po návratu
Po návratu absolvoval řadu vystoupení, novými poměry byl ale brzy rozčarován a stal se z něj kritik české politiky. Problémy měl i s vydavateli, od roku 2000 vydával cédéčka s písničkami sám v edici Samopal. Kritika polistopadových poměrů ho přivedla i k pokusu vstoupit do politiky, kandidoval do Sněmovny i Evropského parlamentu za recesistickou Balbínovu poetickou stranu, za Stranu zelených se v roce 2006 téměř stal poslancem.
Na konci 90. let ohlásil konec kariéry, ke zpívání a skládání se ale vrátil. Stále má věrné posluchače, z nichž mnozí znají texty jeho písní zpaměti. Věnuje se i tvorbě pro děti, přispíval do Mateřídoušky a vydal například alba Zvířátka a Bílý slon.
Pětidílné Osudy představí Jaroslava Hutku v netradiční roli vypravěče, ve které se cítí překvapivě velmi dobře. Přiblíží složitý osud dítěte z rodiny, který byla kvůli podnikatelskému původu vystěhována z rodného domu, formativní léta dospívání na střední umělecké škole i hudební začátky. Ty se v jeho případě prolínají s události roku 1968. Neméně zajímavé jsou jeho vzpomínky na první polovinu 70. let, kdy písničkáři relativně dlouho „unikali“ z dohledu komunisty ovládaných úřadů. Jaroslav Hutka se zamýšlí nad smyslem exilu ve svém životě, nad okolnostmi návratu v roce 1989, a zastavuje se i u období po roce 1990.

ČR Vltava, David Hertl, 14. listopadu 2022