2024


  2023


  2022


  2021


  2020


  2019


  2018


  2017


  2016


  2015


  2014


  2013


  2012


  2011


  2010


  2009


  2008


  2007


  2006


  2005


  2004


  2003


  2002


  2001


  2000


  1999


  1998


  1997


  1996


  1995


  1993


  1990


  1989


  1986


  1984


  1981


  1980


  1979


  1978


  1977


  1976


  1975


  1973


  1971


  1970


  1969


  1968


  1966


  1965


Vladimír Veit: Naši udavači

Napřed jsem o nich, o udavačích, v útlém věku jen tu a tam čítával. Většinou se vyskytovali v době německé okupace a byli líčeni jako obzvlášť odporná sebranka, která nacistům udávala za mrzký prospěch, nebo peníze své vlastní spoluobčany. V padesátých a šedesátých letech minulého století, se kolem mě, aniž bych o nich věděl, hemžili další a nebo ještě ti samí, z této zaběhané branže, kteří dál přiváděli své blízké na popraviště, v lepším případě do koncentračních táborů, tentokrát s nápisem nad jejich bránou v češtině, s obsahem ovšem stejným jako za němců: ARBEIT MACHT FREI – PRÁCE OSVOBOZUJE.
Tradice, na kterou navázali naši udavači, byla ovšem prastará jako lidstvo samo. Do světové literatury se jeden takový zapsal nesmazatelně jako jistý Bretschneider ve Švejkovi a do českého hudebního podvědomí potom jakýsi Sabina, libretista naší národní opery Prodaná nevěsta od Bedřicha Smetany.
Sice jsem byl vychováván v duchu: dát si pozor na hubu, ale protože jsem se tímto a jinými podobnými ponaučeními odmítal příliš řídit, skončil jsem pár let po další okupaci mé země, tentokrát sovětské, v emigraci, ve městě nad Dunajem. Tam si člověk mohl už zase říkat co chtěl.
Jenomže, kam čert nemůže nastrčit bábu, nastrčí třeba i kněze. Na Rennwegu stál český kostelík, v něm páter Műller, který si nechal říkat důstojný otče, a to byl práskač zvlášť povedeného formátu. Křesťanská láska, kterou měl v popisu práce, se u něj projevovala tím, že příležitostným návštěvám z tehdejšího Československa štědře rozdával v Bibli tištěné Písmo Svaté, k propašování domů, za ostnaté dráty, ale jeho druhá profese mu velela, takového člověka hned udat na tehdejším Československém velvyslanectví a tak takovou ovečku pak mohli vyhmátnout, buď ještě na hranicích, a nebo později při domovní prohlídce, po jejím návratu – jak byla prostě ctěná libost tehdejší Státní bezpečnosti, pro kterou byl Bůh, jak bylo všeobecně známo, nepřítelem číslo jedna.
Co asi vedlo tohoto pastýře lidských duší k podobnému jednání? Že by snad konkurenční ďábel ve kterého uvěřil?
V roce 1989 se začíná v Evropě zvedat opona nad posledním dějstvím tragédie, která se vepsala do dějin jako vědecký komunismus. Byl to můj osmý rok exilu a s kamarády jsme si ve vídeňských hospodách začali přiťukávat plnými půllitry se slovy: Tak napřesrok v Praze ve Slávii!“
I slepému a hluchému muselo být v té době už jasné, že donašečství, jako řemeslo, přestává mít zlaté dno a že heslo z české standarty: Pravda vítězí nabude vrchu nad tím tolikrát neosvědčeným: Prací ke svobodě.
V té době, pár týdnů před naším slavným folkovým koncertem v polské Wroclavi, kam se sjeli exiloví i domácí písničkáři, a kam jsem já z Vídně musel jet ještě přes Spolkovou republiku a pak přes Východní Německo, když stará vlast nepovolila ani tranzit, tak tedy krátce před touto událostí se v rakouském hlavním městě objevil písničkář Nohavica, „Udavač z Těšína“ – jak jsme ho nyní s Jardou Hutkou pojmenovali v naší společné písničce – letitý pokračovatel v tradici o které píši. Byl „vyslán“ do Vídně „na služební cestu“, Udavač z Těšína byl „zaúkolován“ – „získat spolupracovníky“.
S každým si hned připíjel tvrdým alkoholem, také se mnou si chtěl mermomocí takto přiťuknout, a při tom mě nabádal, že ať se mu přitom dívám do očí, neboť tím přípitek získá na upřímnosti.
Nevím kolik „spolupracovníků“ v mém tehdejším, už druhém domově získal, ale svou špinavou práci přeci jen odvedl. Někteří mí známí a přátelé, kteří mu otevřeli pohostinsky dveře svých domovů a nebo srdcí, buď nehezky pomluvil, jako například Karla Kryla, který se v té době ve Vídni také zdržoval, a nebo u jiných alespoň detailně popsal jak mají zařízené byty, kde jim v nich stojí jaký nábytek, kde visí jaké obrazy a jak draze je asi takový byt zařízen. Také uvedl jejich přesné adresy, ani v číslech domů se nespletl a k tomu všemu přidal své domněnky o kterých si myslel, že by se mohli hodit do krámu estébákům doma.
Proč udával Páter Műller nevím. Nohavica udával proto, aby mohl zpívat o lásce a cti v teple a světle reflektorů a sklízet za to nemalý obdiv.