2024


  2023


  2022


  2021


  2020


  2019


  2018


  2017


  2016


  2015


  2014


  2013


  2012


  2011


  2010


  2009


  2008


  2007


  2006


  2005


  2004


  2003


  2002


  2001


  2000


  1999


  1998


  1997


  1996


  1995


  1993


  1990


  1989


  1986


  1984


  1981


  1980


  1979


  1978


  1977


  1976


  1975


  1973


  1971


  1970


  1969


  1968


  1966


  1965


Protest-songy mají svůj festival

Protest-songy je česky totéž co protestní píseň. Obecenstvo se zprvu domnívalo, že protestovat se dá pouze proti válce a tudíž si vytvořilo rovnici protes-song rovná se protiválečná píseň. To zdaleka není přesné, neboť je řada dalších témat, která si zaslouží pozornosti a protestu. Přesto však výraz protest-song není v typicky našich podmínkách výrazem přesným; za protest-songy jsou vydávány i písni typu Pošli to dál, Tulipán, Requiem a podobně. Dovolil bych si poněkud poopravit terminologii a doporučuji jmenované písně nazývati písněmi angažovanými, které vznikly mnohem dříve, než tzv. protest-songy. Angažované písně mají svoji tradici v titulech sepsaných Ježkem, Voskovcem a Werichem, Hašlerem a dalšími. Protest-song jako takový vznikl u Dylana, Donovena, Joan Baezové a jiných. Přesto však ani první ani druhé označení nelze použít u všech písní, které byly obsaženy na festivalu protest-songů v pražském PKOJF. S lítostí musím znovu opakovati, že festival je slavnost; předvádí se to nejlepší, co v dané oblasti existuje. Tzv. festival protest-songů v PKOJF nebyl nejen přehlídkou toho nejlepšího z daného žánru u nás, ale nebyl vůbec přehlídkou žánru jako takového.
Byl jsem unesen Hutkou a Veitem. Jejich nádherné texty byly původně nekonvenční; obsahovaly skvělé asociace. Byly nápadité abarevné. To ostatní, co se vedle toha nakupilo, bylo mnohem a mnohem slabší: Přirozeně, že i zde se dala rozeznat bohatá škála od paskvilu přes banalitu až po solidní průměr. Ale Hutkovi a Veitovi aplauduji a tisknu jim tímto ruku.
Především by se slušelo podotknout, že převládala černá. Smutek, melancholie, bohapusté brečení, pasivita. Je-li tato forma vyjádřením angažovanosti anebo dokonce protestu - pak jsme na tom opravdu velice zle. Je přirozené, že angažované umění v dúsledku zajímavých politických změn poněkud pokulhává. Až donedávna se museli tvůrci uchylovat ke složité symbolice, jinotajům; metaforám a to co svou nesrozumitelností a cudnou náznakovostí bylo pronikavě odvážné, je nyní v přemíře konkrétních a prstem ukazujících faktografií poněkud bezzubé, slepé a nic neříkající. Cudné poodhalování je dráždivé do té doby, dokud je zakázáno hovořit otevřeně. Stejně tak jako politická anekdota má svůj půvab v tom, že je nutno ji šířit šeptem. Nebojím se, že by se s tímto faktem umělci nedokázali vyrovnat - jenom si musí zvyknout.
Na festivalu mne spíše zarážela stereotypnost mluvčích, omílali monotónně s malými změnami jedno a totéž a téměř bolestně lkali. Po dvou hodinách jsme si s přítelem a fotografem O. Dlabolou říkali, že kdyby teď přinesli na jeviště pingpongový stůl a někdo předvedl perfektní set, bylo by to stejně účinné jako sklenice vody na prašné, letním sluncem rozpálené silnici.
Je rozhodně sympatické od Parku kultury a oddechu, že se uvolili tento festival uspořádat; ale přes veškerou náklonnost a sympatii k pořadatelům musím velice nerad konstatovat, že to byl úkol nad jejich síly, přičemž maximálně prokázali nedostatek znalostí v tomto žánru (neúměrnou délku programu bych jim už odpustil). E. Pergner - který jako konferenciér měl jistě snahu dát programu ucelený ráz, vůdčí myšlenku a jakousi červenou nit - byl časovou tísní postaven do nepříliš růžového postavení komentátora, spěchajícího od věci k věci. Prostřednictvím pisně lze sdělit mnoho a často účinněji než sáhodlouhým projevem. Proto by měla mít angažovaná píseň stejnou hodnotu jako politický čin; musí však být stejně obecně srozumitelná.

    Ivan Rössler
    Svět sovětů 1970