2024


  2023


  2022


  2021


  2020


  2019


  2018


  2017


  2016


  2015


  2014


  2013


  2012


  2011


  2010


  2009


  2008


  2007


  2006


  2005


  2004


  2003


  2002


  2001


  2000


  1999


  1998


  1997


  1996


  1995


  1993


  1990


  1989


  1986


  1984


  1981


  1980


  1979


  1978


  1977


  1976


  1975


  1973


  1971


  1970


  1969


  1968


  1966


  1965


  Odvaha projít tunelem

  Kavárna Slavie unuděně mžourá očima na své čerstvé návštěvníky. Hustá kouřová mlha neprozradí, jak dneska dopadnu. Mrazení v zádech, sucho v krku a nesmělý úsměv. „Dobrý den, pane Hut­ko.”
  Myslím, že není třeba dlou­ze představovat. Proti mně se­dí, kouří a rozpráví snad už na­vždycky náš písničkář Jaro­slav Hutka. Osobnost, která nejednou jemně zašťourala do svědomí našeho národa a kte­rá mu, zvláště v poslední do­bě, skutečně pomohla.

  Byl jsi mezi prvními, kteří překročili hraníce a měli možnost sledovat celý čas procitnutí naší společnosti. Doba se rozběhla. Přichází stavění základů na ne zcela čistém místě. Máš nějaké obavy?
  Nemám. Já nejsem člověk, kterej žije obavama. Ale vchá­zí se do problému, kterej se dal předpokládat, i když ho vlastně nikdo nepředpokládal. Totiž na rozdíl od osmašede­sátého, kdy se už několik let vyvíjela situace, v níž tělo bylo ještě zdravé a jenom hlavy se vyměnily, jsem měl pořád na­ději, že se to zvrátí. Zdravé hlavy se dostanou na své mís­to a bude to fungovat zpátky. Ted' nastala opačná situace, protože tělo za dvacet let oku­pace nebo protektorátu opravdu onemocnělo. A přes­tože přišly nový hlavy, ještě to nepracuje. Proto na lidi pa­dá zvláštní druh deprese. Ztra­tili samostatnost myšlení, sa­mostatnost dýchání. A tak se jim zdá, že i když se vyměnily hlavy, jako by se nic nestalo. Žijou pořád v těch samejch předpisech, v tom samým by­tě, v tý samý špíně, proto jsou ochablí a otupělí. Přichází tro­chu nebezpečný období. Teď je třeba, aby tohle „přemostě­ní”, jak říká Václav Havel, od neekonomiky k ekonomice; nebo se dá říct od totalitaris­mu k demokracii, bylo co nejkratší. Bude to více či méně bolestivé období, půjde o pře­kořenění každého z nás v so­bě. Když potrvá dlouho, rozje­de se inflace, může přijít poli­tická krize… V podstatě je velmi důležitý vzít rozum do hrsti a opravdu se co nejrych­leji snažit vytvořit skutečné demokratické prostředí. Jinak sklouzneme někam, odkud se budem těžko vyškrabávat.

  Objeví se tenhle problém ve tvých písničkách?
  Nevím, asi jo. Vlastně ne­mám úplnej plán o čem sklá­dat. Já to jaksi takticky nechá­vám, ať si to o námět na pís­ničku samo řekne. Pořádně nevím, jaký písničky budu skládat, ale určitě jo.

  V jedné z tvých písniček se zpívá: „Dobrý člověk ještě žije, na Moravě víno pije.” Slyšela jsem, že se stěhuješ do Prahy, netoužíš po tom být „dobrým člověkem”?
  Aha. Já tu žiju od patnácti let, takže Prahu považuju za svý rodný město. Ale k historii té písně o Moravě. Snad už to teď můžu prozradit. Složil jsem ji někdy v roce 1971 jako píseň posměšnou. Oni mě asi rok nepozvali do Brna, a když konečně přišlo pozvání, jsem se jako malinko urazil. Tak jsem spontánně během veče­ra napsal tuto píseň, abych je trochu popudil. A když jsem ji pak zahrál, s hrůzou i s potě­šením jsem zjistil, že při zpívání změnila docela svůj charak­ter. Prostě se stala písni oslavnou. To se u písní občas stane, že si samy říkají, co chtějí, a člověk se holt musí přizpůsobit.

  V Československu mohou opět zpívat dva písničkáři, je­jichž koncerty, byť i ve vel­kých sálech, jsou beznaděj­ně vyprodané. To jsi ty a Ka­rel Kryl; znáte se osobně? Ja­ký vidíš rozdíl ve vaší tvorbě?
  S Krylem se známe už dva­cet tři roky. V tvorbě jsme vel­mi odlišní, protože on vychází z jiný tradice. Kryl náleží k li­dem z takzvaný malý český scény. Já jsem začal zpívat pod vlivem beatnické poezie a amerických zpěváků šede­sátých tet. Mám pocit, že nás spojuje jenom to, že máme každej v ruce kytaru a zpívá­me písničky. Jináč si nejsme moc blízcí.

  Určitě jsi spolupracoval s nizozemskými televizními společnostmi. Myslím, že by naše čtenáře zajímalo, jak tam vypadá televizní vysílá­ní.
  Československá a nizozem­ská televize - to je diametrál­ní rozdíl. Nizozemská televize proti československé není státní institucí. Jejich televize pracuje systémem nezávis­lých vysílání nebo klubů, který jsou nézávislý jeden na dru­hým a každý vydává svůj tele­vizní program. Podle toho, ko­lik lidí si zakoupí jejich pro­gram, se soudí, že tolik lidí vo­lí tuhle stanici. Počet lidí, co si zakoupí ten kterej program, rozhodne o vysílacím čase jednotlivých klubů. Takže když má některý vysílání třeba je­den milión odběratelů svých televizních novin, tak dostane nejdelší čas. Kluby si dělaj, co chtěj, nezávisle na státu, ne­závisle na komkoliv. A divák si určuje, jestli je chce nebo ne­chce tím, že si dál předplácí jejich programy, nebo ne. Sy­stém jako takovej je výbornej, každý vysílání musí být živý. Ovšem výsledek je ten, že nej­větší vysílání jsou nejhorší. Zřejmě v demokracii to tak je. Většina diváků chce vidět Vě­ci, který nejsou moc hodnot­ný. Některý vysílání jsou radi­kální až - řekl bych - neur­valý, jiný jsou nábožensky fa­natický, pak jsou tři takový ve­likánský, který mají víc publika a nejsou moc zajímavý. Je to systém, do kterýho nemůže vstupovat ani příliš stát, ani korupce, takže opravdu záleží na tom, co si národ volí.

  A co naše televize?
  Ta je teď patrně ve zvláštní situaci. Ona byla jakousi hlás­nou troubou jakéhosi režimu, který padnul. Ale televize pad­nout nemohla, protože ty lidi tam zůstávají: Bude záležet na tom jak to půjde dál. Navíc má ČST příliš mnoho zaměst­nanců, tím je neproduktivní. Západní televize mají míň zaměstnanců, kteří sice musej pracovat víc, ale jsou spokoje­nější.

  Co si říkáš když se vidíš na obrazovce?
  Já se v televizi zas moc ne­viděl, neměl jsem vždycky čas na ni koukat. I když poslední dobou jsem něco z toho, co se tady vysílalo, sledoval. Vždycky si říkám; že bych si to představoval trochu jináč, ale zatím nevím jak.

  Čas se zastavit nedá. Na Ja­roslava Hutku čekají jiní. Od­cházím a hlavou se mi honí je­ho jedna krásná věta: „Celá moje touha je nalézt a prožít na světě blaho, jenže nechci, aby bylo laciný - a tím pá­dem musí člověk často jít temnejma tunelama.”
  „Jít temnejma tunelama”, to ano. Ale pánbůh dej, aby nás na té cestě provázelo světlo jistoty, že až vyjdeme - bude svět i my krásnější.

Týdeník ČST, červen 1990
DOMINIKA RYBOVÁ
Foto Jan Pohribný