2024


  2023


  2022


  2021


  2020


  2019


  2018


  2017


  2016


  2015


  2014


  2013


  2012


  2011


  2010


  2009


  2008


  2007


  2006


  2005


  2004


  2003


  2002


  2001


  2000


  1999


  1998


  1997


  1996


  1995


  1993


  1990


  1989


  1986


  1984


  1981


  1980


  1979


  1978


  1977


  1976


  1975


  1973


  1971


  1970


  1969


  1968


  1966


  1965


Zpíval písničkář Jaroslav Hutka

  Návštěvníci koncertu, který se konal 5. února v Etnografickém ústavu Moravského muzea, měli vzácnou příležitost slyšet premiéru citlivých moderních úprav moravských lidových písní v podání autora LP desky "Stůj, břízo zelená". Jaroslav Hutka zpracoval nekonvenčním způsobem řadu balad ze Sušilovy a Erbenovy sbírky a některé vojenské, zbojnické a legendické písně; tyto úpravy můžeme právem považovat za kladný přínos k rozvíjení zpěvnosti patnácti- až pětadvacetiletého publika, starší ročníky nevyjímaje. Hutka totiž vytváří otevřené písňové struktury, dává přednost dvouveršovým strofám, jejichž jednotlivé řádky s melodicky přístupnou formou může každý posluchač samostatně zpívat. Jakmile se předzpěvák přesvědčí, že "sbor" již svůj zpěv a rytmus ovládá, zpívá jen úvodní verše a zbytek doprovází. Všichni posluchači tedy sami zpívají.

  Zdánlivě jednoduchý postup je však dokonale promyšlený. Úpravy vycházejí z metrorytmického charakteru verše, jehož tempu se přizpůsobuje nápěv, který je někdy blízký folklórnímu tvaru, jindy se od něho odchyluje. Vznikají tak svérázné textové i melodické varianty, zvyšující estetický dosah lidového verše a nápěvu a v některých případech překvapivě odhalující jeho samotnou ideovou podstatu. Hutka harmonizuje a zpívá své improvizace tak dlouho, až dosáhne optimálního tvaru a ten pak dále reprodukuje.
  Při výběru balad postupoval autor vpodstatě tak, jako kdysi jeho folklórní předchůdci. Dal se programově (tím se liší od naivního - insitního tvůrce) ovlivnit emocionální a myšlenkovou silou těch lidových písní, o nichž je přesvědčen, že mohou působit i na cit moderního člověka. V překrásných starobylých textech balad a některých legend (Vandrovali hudci, Nestarej se máti má, píseň o sporu duše s tělem...) se v Hutkově interpretaci ukázaly nové polohy lyrickoepické dějovosti, které někdy vzdáleně připomínají vystoupení guslarů nebo skazitelů. "Člověk nemůže existovat jen na povrchu hladiny současnosti," říká Jaroslav Hutka, a dodává: "mohu vám zazpívat písničku, kterou vyjadřuji svůj názor na současnost, písničku o které vím, že bude posluchači blízká: Každý posluchač může být zpěvákem."
  Hutka se ovšem neomezuje jen na tradiční folklórní texty. Vedle vlastní písňové tvorby zazní v jeho podání i kramářské či dětské textu a nápěvy. Ve své tvorbě, která začala asi před desíti lety, šel od výtvarnictví k poezii a od poezie k hudbě. Když začal, byla pro něj folková hudba málo známým pojmem a dodnes k ní má přinejmenším rozpačitý vztah. Síla a společenské působení Hutkovy tvorby v socialistické současnosti spočívá v odkrývání a ovlivňování těch složek individuální lidské psychiky, které umožňují vzájemné kontakty lidí mezi sebou při společném zpěvu. Prostřednictvím upraveného tradičního textu nahlíží člověk současnosti do života minulých generací a pokračuje v rozvíjení jejich představy o vzájemné úctě lidí, o pravdě prostého člověka a nepravdě vykořisťovatele, o marnosti války za cizí zájmy a o její nespravedlnosti. A to vše přejímá posluchač nikoliv v deklarativních slovech, nýbrž doslova od srdce k srdci přímou cestou od aktivního zdroje inspirace k aktivnímu poslechu a další společné reprodukci.

      Dr. Bohuslav Beneš, Rovnost, Brno, 10. 2. 1976