2024


  2023


  2022


  2021


  2020


  2019


  2018


  2017


  2016


  2015


  2014


  2013


  2012


  2011


  2010


  2009


  2008


  2007


  2006


  2005


  2004


  2003


  2002


  2001


  2000


  1999


  1998


  1997


  1996


  1995


  1993


  1990


  1989


  1986


  1984


  1981


  1980


  1979


  1978


  1977


  1976


  1975


  1973


  1971


  1970


  1969


  1968


  1966


  1965


PÍSŇOVÉ AKVARELY JAROSLAVA HUTKY

Je zvláštní, kolik podružných, zbytečných, nepodstatných věcí novináři denně zaznamenávají a popisují, kolik nesmyslů čteme, vidíme či slyšíme. Často nám při tom unikají věci důležité, podstatné, ty, které přetrvávají. Kolik autorů z těch, kteří před nedávnem s často až bulvární mimoběžností psali o Jaroslavu Hutkovi jako o „vyhaslém písničkáři“ zaznamenalo, že mimo jiné již deset let připravuje rozsáhlou edici svých starších nahrávek s názvem Samopal, že vydal podstatnou knihu básní Koryta krve, že stále pokračuje v psaní svých fejetonů a že nyní „samopalně“ vydal zcela nové, podstatné, zásadní CD Zuzana ve skalách s podtitulem Akvarely? Rád bych si přečetl podnětné zamyšlení nad rozsáhlou řadou Hutkových CD, nad jeho staršími písněmi a texty, zajímalo by mne srovnání jeho tvorby předexilové a exilové. Kdo postřehl, že Jaroslav Hutka za čtyřicet let svého písničkaření nikdy nevydal LP desku či CD se svými novými písněmi, vždy jen alba se starším repertoárem? Ocenil někdo mimořádně dramaturgicky i interpretačně zdařilé CD Pravděpodobné vzdálenosti, které Hutka nahrál s Radimem Hladíkem v roce 1994? Poukázal někdo na snad vůbec nejzdařilejší pokus folkového písničkáře o spolupráci s doprovodnou kapelou na LP s lidovými písněmi Vyjdi slunko, které Hutka nahrál v Delftu na podzim 1987? Položil někdo Jaroslavu Hutkovi otázku, proč po dobu dlouhých patnácti let nepsal nové písně? Pokusil se někdo pochopit toto období Hutkovy tvorby z jeho básnických textů Hořký déšť či Cesta k prameni? Je tohoho velmi mnoho, co Jaroslavu Hutkovi dlužíme.

Jeho CD Zuzana ve skalách, vůbec první, které pro posluchače přináší překvapení v podobě nového, neznámeho repertoáru, je důležité hned z několika důvodů. Především jsou na něm nahrány úplně nové písně s texty vzniklými v posledních dvou letech. Po patnácti letech postavil Jaroslav Hutka svůj albový i koncertní repertoár ze zcela nových písní. Další důležitou věcí je neobyčejně šťastné setkání textaře a interpreta Jaroslava Hutky se skladatelem Vladimírem Veitem – s nímž první písně napsal již v roce 1966 a který je i autorem melodie Hutkových klíčových Pravděpodobných vzdáleností. Veit je mimořádný skladatel, dalo by se bez nadsázky říct „hit-maker“ (jako se to psalo i o Mejlovi Hlavsovi). Jsem přesvědčen, že kdyby si jeho pop-folkového CD Ještě to neskončilo, též vydaného „samopalně“, všimli šikovní dramaturgové, z jeho milostného duetu Dnes v noci poprvé by v podání Karla Gotta a Lucie Bílé mohl být středoproudý hit první velikosti. Na Zuzaně ve skalách Veit kongeniálně souzní s duchem Hutkových textů, přičemž například v písni Sudety, nejpůsobivější skladbě alba, dosahuje monumentálnosti, při níž posluchače až mrazí. Důležitý je na Zuzaně ve skalách i nový způsob, jímž Hutka své písně pojímá: nikoli již jako epické příběhy s pointou (jak je známe třeba z písně Kamna) či písňová sdělení naléhavé myšlenky či pocitu (Litvínov, Moderní doba), ale jako mnohobarevnou písňovou plochu, jako obraz, jako skutečný písňový akvarel. To je u Hutky zcela nové a zasloužilo by si to samostatnou srovnávací studii. Hutka získal pro píseň nový rozměr, dokázal své cítění osudově-dějinné spojit s cítěním vizuálním, malířským. Tomu přizpůsobil i hru na kytaru, pro své písně zcela novou, hru, která nepodbarvuje slovní sdělení, ale svou uvolněností se účastní vytváření výsledné zvukově-vizuální plochy.

Šestnáct nových textů, které máme možnost na Zuzaně ve skalách slyšet, představuje v Hutkově psaní obrovský skok do nového básnického prostoru. Jako by se prožitek oněch patnácti svobodných, ale textařsky dosud nezhodnocených let promítl do nového způsobu psaní, ale i vidění a prožívání. Hutka potřebuje kolem sebe nejen cítit a vidět, ale doslova hmatat přírodu, která dává lidskému existenciálnímu bloudění pevné pozadí. „Otázky bez konce ztrácí se v oblacích / Příroda odpověď bohatstvím skrývá,“ zpívá v klíčové písni Letní den. Hutka hluboce prožívá jak letní den, tak bouři, podzim (ve stejnojmenných písních), působivý text dokáže vykouzlit ze starého stromoví: „V prastarém stromoví, kde se les nepohne / Jen ranní paprsek v korunách hledá / Kde sen se zapomněl, dřív než se rozhodne / Že znovu v hnilobu tichounce sedá“. Klíčová je pro Hutku též voda, ať už jako Déšť, který živí (název písně), jako Mrholení či jako „měkkost vodní tříště“ (v písni V korytu potoka). Hutka vy svých nových textech především vidí světlo, duhu, kámen, skálu, stromy, starý dům. Tyto jednotlivosti však nechápe v jejich oddělenosti či roztříštěnosti, ale spojuje je v celek, kterým je pro člověka krajina. Krajina jako prostor života v jeho tělesnosti, jako hliněná, pevná, hmotná, skalnatá půda, po níž musíme jít od narození k smrti. Krajina jako prostor života i jako hrob. Není pochyb, že čtyřicetileté soužití s moravskou a českou lidovou písní, které se Hutkovi stalo součástí jeho krevního oběhu, samozřejmostí, s kterou dýchá, se neobyčejně šťastně otisklo do jeho nových textů, které svým existenciálním účinem místy dosahují působivosti těchto několik staletí starých básnických pokladů.

        Jan Šulc